اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خراسان رضوی

ماجرای اعتراض مردمی امروز در مقابل فرمانداری تربت جام/ نیاز مردم به نفت و بخاری‌برقی

سه روز از قطع گاز در تعداد زیادی از مناطق تربت جام می‌گذرد، تداوم این قطعی و نرسیدن وسایل گرمایشی مناسب باعث بروز اعتراض مردمی در این شهرستان شد، با اینحال طبق گفته مسئولان گاز 3000 مشترک وصل شده و تلاش می‌شود که گاز مابقی منازل نیز تا فردا صبح وصل شود.

ماجرای اعتراض مردمی امروز در مقابل فرمانداری تربت جام/ نیاز مردم به نفت و بخاری‌برقی

به گزارش خبرگزاری فارس از خراسان رضوی، اخبار مرتبط با قطع گاز در شهر تربت جام از توابع استان خراسان رضوی از شب گذشته و پس از سفر جواد اوجی، وزیر نفت به این استان در رسانه‌ها مطرح شد.

وزیر نفت که روز گذشته برای بررسی وضع پایداری انتقال شبکه گاز به استان خراسان رضوی سفر کرده بود، در نشست فوق‌العاده ستاد انرژی استان خراسان رضوی حاضر شد و سپس در نشست ستاد مدیریت بحران شهرستان تربت‌جام حضور یافت.

به گفته سکان‌دار تولید و توزیع نفت و گاز، «بر اساس برنامه‌ریزی انجام‌شده خط لوله گاز کمکی برای تقویت فشار گاز شهرستان تربت‌جام و توابع آن را در دستور کار قرار خواهیم داد تا سال آینده چنین مشکلی برای هم‌وطنان در این منطقه ایجاد نشود.»

ناهماهنگی در توزیع، آشفتگی در اطلاع‌رسانی

بااین‌حال اوضاع تربت جام، آن‌گونه که انتظار می‌رفت پیش نرفت و توزیع نامناسب تسهیلات و وسایل گرمایشی در کنار بی‌نظمی و ناهماهنگی، باعث نارضایتی مردم شد.

ماجرا از زمانی آغاز شد که بخش‌های حاشیه‌ای شهر دچار قطعی گاز شدند، درحالی‌که مناطق مرکزی، کمتر دچار قطعی بودند. طبق گزارش خبرنگار فارس، 60 درصد از شهر تربت جام با دربرگیری 25 هزار مشترک، از چهار روزگذشته تاکنون با قطعی گاز دست‌وپنجه نرم می‌کنند.

در روز نخست، چهار روستای حاشیه شهر از نعمت گاز محروم شدند و سپس اعلام شد که دومینوی قطعی گاز از این مناطق به حاشیه و سپس به خود شهر می‌رسد اما تیغ سرما طی شب و روز گذشته اکثراً به مناطق کم برخوردار و حاشیه‌نشین رسید.

از طرفی، درحالی‌که دستکم 25 هزار نفر در روستاها، مناطق حاشیه‌ای و شهر تربت جام با قطعی گاز مواجه هستند، روز گذشته پس از سفر وزیر نفت، مقرر شد تا 4 هزار والتر به قیمت مصوب 360 هزار تومان و 5 هزار هیتر برقی با نرخ مصوب 500 هزار تومان در بین مردم توزیع شود.

طبق اعلام فرمانداری، این اقلام در سه‌نقطه شامل «مسجد ابوالفضل (ع)»، «مصلای الغدیر» و «مزار شیخ احمد جامی» توزیع شد که با فرض استفاده همه واجدان شرایط از اقلام توزیعی، هنوز 16 میلیون نفر از تسهیلات گرمایشی محروم هستند.

با تجمع مردم در محل‌های اعلام‌شده، برخی از فقرا و اقشار کم‌درآمد به امید رایگان بودن یا دستکم بهره‌مندی از تخفیف، در صف ایستادند ولی با جواب منفی روبرو شدند و دست‌خالی به منازل خود بازگشتند. نکته قابل‌تأمل ماجرا این بود که افراد ساکن در مناطق برخوردار از گاز که از تمکن نسبی برخوردار هستند، در صف ایستادند و وسایل گرمایشی دریافت کردند.

این در حالی است که در کنار خرید تجهیزات گرمایشی، صف‌هایی در سطح شهر برای دریافت نفت تشکیل شد اما این اتفاق برای آن دسته از شهروندانی که موفق به خرید والتر نشده بودند، مفید فایده نبود.

چرخش تصمیم‌گیری برای توزیع رایگان اقلام گرمایشی!

از ساعت 10:30 دقیقه شب گذشته، علی جمشیدی فرماندار بر اساس دستور وزیر محترم نفت، ویدئویی منتشر کرد و گفت «تمامی لوازم گرمایشی که بین مردم شریف تربت جام توزیع شد، به‌صورت رایگان در اختیار آن‌ها قرار خواهد گرفت» و وعده داد که کلیه مشترکین محروم از گاز به مدت یک ماه از پرداخت هزینه برق در شهرستان معاف خواهند بود. افزون بر این، طبق گفته جمشیدی مقرر شد در میان تمام کسانی که قطعی گاز دارند، لوازم گرمایشی به تعداد کافی بر اساس شماره اشتراک به‌صورت رایگان توزیع شود.

 تجمع اعتراضی و حضور فرماندار در میان مردم

اعلام این تصمیم برای برخی مشترکانی که در سرمای سخت در صف ایستاده و برای خرید والتر و هیتر برقی، هزینه پرداخت کرده بودند، سنگین بود. به همین دلیل، از ساعت 11 صبح امروز جمعیتی حدود 200 الی 300 نفر در مقابل فرمانداری تجمع کرده و خواستار توضیح فرماندار شدند.

اندکی پس از تجمع که به‌صورت آرام برگزار شد، درهای ورودی فرمانداری به روی مردم باز شد و علی جمشیدی در میان مردم حضور یافت. او درحالی‌که میکروفون در دست داشت، از مشکلات پیش‌آمده عذرخواهی کرد و وعده داد که مبالغ دریافت شده بابت فروش وسایل گرمایشی در شب گذشته، طی 48 ساعت به خریداران بازگردانده شود.

به گفته فرماندار، تاکنون ۱۵۰ هزار لیتر نفت رایگان توزیع‌شده، گاز مایع نیز در حال توزیع است، آستان قدس‌رضوی نیز ۱۰ هزار وعده‌ غذای رایگان توزیع کرده و 17 هزار نان گرم هم توزیع می‌شود.

 

 

بازگشت شرایط به حالت پیش از اعتراضات

افزون بر این، فرمانده بسیج تربت جام نیز با حضور در میان مردم، از آن‌ها عذرخواهی و اظهار کرد که بسیج و همه ارگان‌های کشوری و لشکری با تمام ظرفیت برای کاستن از مشکلات موجود تلاش خواهند کرد. پس از این بود که جمعیت متفرق شدند و اوضاع به حالت عادی بازگشت.

بر این اساس، قرار است که امشب بخشی از وسایل گرمایشی وعده داده شده، در میان مردم بر اساس شماره اشتراک به همراه غذاهای طبخ شده در آستان قدس رضوی توزیع شود.

آنچه اقتضائات تربت جام برای گذار از این مرحله می‌طلبد

با توجه به جمعیت 230 هزار نفری تربت جام و هم‌جواری این شهر با مرزهای افغانستان و همچنین ترکیب قومی – مذهبی آن، طبیعی است که حساسیت ویژه‌ای در این شهر وجود دارد و غافلگیری از اوضاع و عدم هماهنگی در اعلام تصمیمات، شرایط را پیچیده‌تر می‌کند. با توجه به تحولات اخیر راهکارهای ذیل پیشنهاد می‌شوند:

1. از سالهای گذشته، زیرساخت‌های مناسبی برای ذخیره‌سازی نفت سفید در تربت جام وجود داشته و طبق مشاهدات میدانی، مشکلی برای تأمین این حامل انرژی وجود ندارد. لذا برای اینکه مردم متحمل مصائب مضاعف افزون بر سرما نشوند و به دلیل استفاده از هیترهای برقی، با قطعی برق نیز مواجه نگردند، توزیع والورها و انواع بخاری‌های نفتی بهترین گزینه برای جلوگیری از وقوع چالش‌های بعدی است.

2. برخی از تولیدکنندگان داخلی وسایل گرمایشی در این مواقع، منتظر تماس مسئولان و دعوت از آن‌ها برای تأمین ملزومات هستند. گاهی یک تماس ساده با یک تولیدکننده عمده، نتایج شگرفی به همراه دارد و مانع از تشکیل بازار سیاه می‌شود.

3. کمبود امکانات گرمایشی به‌ویژه در روستاها و مناطق حاشیه‌ای، روی آوردن مردم به استفاده از اجاق‌های فلزی سنتی را در پی داشته است. طبق گزارش‌ها، 32 نفر دچار مسمومیت ناشی از استنشاق گاز مونوکسید کربن شده‌اند و بعید نیست که در روزهای آینده نیز این آمار علاوه بر آمار سوختگی‌ها، سیر صعودی به خود بگیرد. آماده باش و استقرار تیم‌های پزشکی در سطح شهر و روستاها، قاعدتاً می‌تواند سرعت رسیدگی به فوریت‌های پزشکی از این دست و کاهش تلفات را در پی داشته باشد.

4. تربت جام نیازمند تزریق فوری و متعدد بخاری‌برقی، بخاری نفتی و هیتر با دو مدل رایگان برای نیازمندان و با هزینه پایین برای قشر متوسط و بالای جامعه موردنیاز است.

5. توزیع اقلام ضروری خوراکی در شهرستان نیز باید از مشهد و شهرهای هم‌جوار افزایش یابد.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول