اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  سمنان

توجه به نقش بانوان در کاهش معضلات اجتماعی/ حوزه علمیه به مسائل جناحی ورود نمی‌کند

مدیر حوزه‌های علمیه خواهران‌ کشور با بیان اینکه نباید از سهم بانوان در کاهش معضلات اجتماعی غفلت شود، گفت: حوزه علمیه اجازه ورود به مسائل خطی و جناحی را ندارد و رفتارش باید بر پایه بینش‌افزایی باشد.

توجه به نقش بانوان در کاهش معضلات اجتماعی/ حوزه علمیه به مسائل جناحی ورود نمی‌کند

به گزارش خبرگزاری فارس از سمنان، حجت‌الاسلام‌والمسلمین عبدالکریم بهجت‌پور عصر امروز در جلسه شورای فرهنگ عمومی استان سمنان که در سالن غدیر استانداری برگزار شد، اظهار کرد: شخصیت‌های فرهنگی و اجتماعی استان در تلاش‌ هستند تا فرهنگ عمومی را ساماندهی کنند.

وی افزود: اصلاح فرهنگ و به‌ویژه فرهنگ عمومی، احتیاج به روش دارد و وقتی از فرهنگ سخن می‌گوییم؛ یعنی امری تبدیل به هنجار پایدار شود و اگر افرادی این الگوها و هنجارهای پایدار را مطابق با این عنصر فرهنگی عمل نکنند، مستحق تنبیه جزایی و یا قضایی شوند.

مدیر حوزه‌های علمیه خواهران‌ کشور ادامه داد: برای کنار گذاشتن ضدفرهنگ مسیری طی می‌شود که یک گفتمان به‌عنوان عناصر فرهنگی قابل‌قبول طرح شود تا بخشی از هویت یک فرهنگ قرار گیرد و به یک ارزش تبدیل شود.

عبدالکریم افزود: فرهنگ‌سازی، ضدفرهنگ را کنار زده و تبدیل به یک هنجار می‌شود که با آسیب‌زدایی هنجارها، نقش فرهنگ در جامعه استمرار می‌یابد و پایدار می‌شود.

وی با بیان اینکه فرهنگ‌سازی، بزرگ‌ترین شاکله یک دستگاه حاکمه فرهنگی محسوب نی‌شود و لازم است تا برای تحقق عنصر فرهنگی تدبیر شود، گفت: در عزاداری سالار شهیدان به یک فرهنگ رسیده‌ایم و حق مسلم این است که داشتن فرهنگ، هزینه‌ها را کاهش داده و کمک می‌کند تا خواسته‌های انسان با هزینه اندک، محقق شود.

مدیر حوزه‌های علمیه خواهران‌ کشور بیان کرد: با ایجاد فرهنگ از افزایش آسیب‌های فرهنگی از جنس تهدیدها و انحرافات ارزشی پرهیز خواهد شد و در این راستا می‌طلبد تا دستگاه‌های مرتبط فعالیت خود را در راستای فرهنگ‌سازی و تعریف هنجارهای فرهنگی معطوف دارند.

عبدالکریم اظهار کرد: تمرکز روی عنصر فرهنگ، فرهنگ‌سازی نمی‌کند؛ بلکه وقتی مؤثر است که آن عنصر از پیش تبدیل به فرهنگ شده باشد و بسیاری از اشتباهات برگرفته از این است که همه عناصر از جنس فرهنگ معنا شود.

حوزه‌های علمیه می‌توانند فرهنگ‌سازی کنند

وی تصریح کرد: حوزه‌های علمیه هم می‌توانند فرهنگ‌سازی کنند و هم ضدفرهنگ را تبیین‌ سازند تا این فرهنگ بتواند به نسل بعد نیز منتقل شود.

مدیر حوزه‌های علمیه خواهران‌ کشور افزود: خداوند سبحان در قرآن کریم و به‌منظور اعطای جایگاه به زنان به روش‌های مختلف، طراحی و برنامه‌ریزی داشته و با مشخص کردن واژه‌های مشترکی همچون نفس، ناس و ... ضدفرهنگ را ارائه کرد؛ برای مثال در هفتمین سوره قرآن کریم (نازعات) نکاتی را بیان کرده و در سوره کوثر نیز مقام زن را با نام کوثر ترویج داد.

عبدالکریم عنوان کرد: خداوند در سوره نساء به زنان نقشی اجتماعی داده است و عنوان کرده که زنان این توانایی را دارند تا هنجارها و معروف‌ها را به‌درستی تبیین کنند.

وی با بیان اینکه فرهنگ‌سازی در جایگاه زن، سیری را طی کرده که باید تبیین شود، تأکید کرد: قرآن در باب ارتقای جایگاه زن و فرهنگ‌سازی آن تلاش کرده است.

مدیر حوزه‌های علمیه خواهران‌ کشور اضافه کرد: دوست و دشمن بر موضوع زنان متمرکز شده‌اند؛ دشمن می‌خواهد از طریق زنان دستاوردها را از ملت بگیرد و ما باید برای رفع مشکلات زنان، آنها را به میدان آورده و آنان را به فرجام برسانیم.

عبدالکریم با بیان اینکه حوزه علمیه خواهران در جهت مدیریت مطلوب برابر ناهنجاری‌های موجود در جامعه نسبت به زنان تلاش می‌کند، تصریح کرد: حوزه علمیه خواهران باید بتواند جلوی آسیب‌ها را بگیرد و در کاهش آسیب‌های اجتماعی و فرهنگی جامعه مؤثر واقع شود. ‌

آمادگی برای کمک به دستگاه‌ها در اصلاح فرهنگ عمومی 

وی با بیان اینکه حوزه علمیه می‌تواند مجموعه دستگاه‌ها را در اصلاح فرهنگ عمومی و جامعه یاری کند، افزود: از سهم بانوان در کاهش معضلات اجتماعی نباید غفلت شود؛ چراکه نقش زنان در قوام و دوام و استحکام خانواده بسیار مهم است.

مدیر حوزه‌های علمیه خواهران‌ کشور اظهار کرد: حوزه علمیه خواهران آمادگی دارد تا در طراحی و اجرای روش‌ها در فرهنگ‌سازی جامعه در کنار دستگاه‌های فرهنگی نقش‌آفرینی کند.

عبدالکریم با تأکید بر اینکه حوزه علمیه دستگاه فرهنگی نیست؛ بلکه باید در خدمت نظام باشد و جریان نظام را تقویت کند، بیان کرد: حوزه علمیه اجازه ورود به مسائل خطی و جناحی را ندارد و رفتارش باید بر پایه بینش‌افزایی باشد.

وی با بیان اینکه فضای انتقاد باید منصفانه باشد و در چارچوب‌ها و هارمونی‌های نظام صورت گیرد، افزود: نظام جمهوری اسلامی جان ماست و هیچ‌کسی حق ندارد، نظام را تخریب کند و به آن آسیبی بزند؛ در حوزه علمیه هیچ‌کس راضی به تضعیف ارکان نظام نیست.

مدیر حوزه‌های علمیه خواهران‌ کشور با بیان اینکه روحانیون بیشترین هزینه‌ها را در کنار رزمندگان و ایثارگران برای حفظ نظام پرداخته‌اند، خاطرنشان کرد: نظام جز با همکاری همه دلسوزان و فرهیختگان به دروازه مشعشع اسلامی و ایرانی نخواهد رسید.

انتهای پیام/۲۵۶۸/س/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول