اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  سمنان

پیشرفته‌ترین تصفیه‌خانه صنعتی ایران؛ بلای جان طبیعت+ فیلم

پیشرفته‌ترین تصفیه‌خانه فاضلاب صنعتی ایران این روزها بلای جان طبیعت شده؛ فاضلاب صنعت در دل طبیعت استان سمنان رها می‌شود و به گفته مدیران محیط‌زیست، مرگ درختان و فضای سبز رهاورد فعلی آن است.

پیشرفته‌ترین تصفیه‌خانه صنعتی ایران؛ بلای جان طبیعت+ فیلم

خبرگزاری فارس سمنان- مرتضی مزینانی: بهمن‌ماه سال ۱۳۹۰ بود که مراسم افتتاح تصفیه‌خانه‌ای در سمنان با حضور «محمدجواد محمدی‌زاده» رئیس وقت سازمان حفاظت محیط‌زیست، استاندار وقت سمنان و جمعی از مسؤولان این استان برگزار شد.

آن زمان، گفته شد و رسانه‌ها تیتر زدند که «پیشرفته ترین تصفیه‌خانه فاضلاب صنعتی کشور در سمنان افتتاح شد»؛ خبر تکمیلی آن را «اینجا» بخوانید.

مسؤول مستقیم در شرکت شهرک‌های صنعتی استان سمنان، همان سال گفته بود: با بهره‌برداری از این تصفیه‌خانه، یک هزار و ۴۰۰ مترمکعب آب در شبانه‌روز صرفه‌جویی و «استانداردهای زیست‌محیطی نیز رعایت می‌شود».

مهدی ادب افزوده بود: این تصفیه‌خانه پیشرفته به‌عنوان پایلوت کشوری در این شهرک احداث شده و قادر است یک هزار و ۴۰۰ مترمکعب پساب واحدهای صنعتی شهرک صنعتی سمنان را در دو مرحله تصفیه کند.

قرار بود پیشرفته‌ترین تصفیه‌خانه فاضلاب صنعتی کشور در سمنان در مرحله اول، ۷۰۰ مترمکعب پساب واحدها را با عبور از فیلتر شنی و حذف کامل ذرات جامد برای فضای سبز تصفیه کند و در مرحله دوم، با استفاده از سیستم پیشرفته، همه آلودگی‌های بیولوژیکی و شیمیایی حذف و آب استحصال‌شده بدون بو و رنگ، برای استفاده دوباره در چرخه صنعت مصرف شود؛ اما ویدئویی که در ادامه می‌بینید، روزگار فعلی پساب شهرک صنعتی سمنان است:

۳ ماه فرصت دارید

فرماندار شهرستان سمنان در همین زمینه، از ارائه برنامه زمان‌بندی سه‌ماهه برای ارتقای بهره‌برداری از تصفیه‌خانه فاضلاب شهرک صنعتی سمنان خبر می‌دهد و می‌گوید: جلسه هماهنگی ارتقای بهره‌برداری تصفیه‌خانه فاضلاب شهرک صنعتی شرق سمنان در فرمانداری سمنان برگزار شده است.

سیدعباس دانایی ادامه می‌دهد: انتخاب مشاور ذی‌صلاح در شرکت خدماتی برای اجرای طرح ارتقای تصفیه‌خانه، استفاده از تجربه و روش‌های نوین کاهش آلایندگی و استفاده از ظرفیت‌های شهرستان، تدوین برنامه زمان‌بندی مناسب برای ارتقای بهره‌برداری فاضلاب شرکت صنعتی شرق سمنان از مصوبات این جلسه بوده است.

دادستان وارد میدان شد

اما در همین بین، پیرو گزارش‌های واصله سازمانی و مردمی مبنی بر وضع نامناسب تصفیه فاضلاب شهرک صنعتی سمنان و انتشار بوی نامطبوع در محیط شهرک صنعتی و مسیر منتهی به آن، محمدشریف ابراهیمی، دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان سمنان در صدر هیأتی از محل تصفیه‌خانه شهرک صنعتی سمنان بازدید کرد.

او بر اهمیت مقوله‌های سلامت و فعالیت نیروی کار در محقق سازی شعار سال تأکید و از مدیران عامل شرکت شهرک‌های صنعتی و معاون حفاظت محیط‌زیست استان در باب پساب، ظرفیت‌ها، محدودیت‌ها و تهدیدهای سیستم پالایش فاضلاب فعلی شهرک صنعتی گزارش دریافت کرد.

خروجی پساب و انباشت آن در اراضی اطراف شهرک خارج از استاندارد است

دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان سمنان گفت: خروجی پساب و انباشت آن در اراضی اطراف شهرک خارج از استاندارد است که این مهم می‌تواند موجبات آلایندگی تدریجی سفره‌های زیرزمینی، اتلاف اشجار و روییدنی‌ها و تهدید علیه بهداشت عمومی واحدهای صنعتی فعال و نیروهایشان شود.

ابراهیمی، اقدام عاجل در برطرف کردن این موضوع را ضروری دانست و دستورات لازم از ناحیه مدعی‌العموم به دستگاه‌های مسؤول برای استانداردسازی دستگاه تصفیه و تعریف خروجی پساب در ظرف زمانی حداکثر سه ماه صادر شد.

فاضلاب شهرک صنعتی سمنان؛ عامل مرگ درختان!

امیر عبدوس، مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان سمنان در همین زمینه در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس می‌گوید: فاضلاب شهرک صنعتی سمنان از زمانی که خدمات شهرک صنعتی ازجمله تصفیه‌خانه فاضلاب آن، به شرکت خدماتی برون‌سپاری شده، متأسفانه دچار مشکلاتی شده و مدیریت صحیحی از سوی هیأت مدیره شرکت خدماتی صورت نمی‌گیرد.

وی بیان کرد: تصفیه ناقص انجام می‌شود و تصفیه‌خانه راهبری صحیحی ندارد. آزمایشگاه کنترل خروجی واحدهای صنعتی به مرکز مشخص‌شده در شهرک اصلاً وجود ندارد.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان سمنان گفت: تصفیه‌خانه شهرک صنعتی سمنان، خروجی واحدها را پایش نمی‌کند که بر اساس استاندارد پذیرنده تصفیه‌خانه شهرک است یا خیر و همه این عوامل و در مجموع راهبری ناقص توسط شرکت خدماتی شهرک صنعتی سمنان باعث شده تا تصفیه‌خانه به‌درستی کار خود را انجام ندهد و تصفیه به‌درستی صورت نگیرد.

تصفیه‌خانه شهرک صنعتی سمنان، خروجی واحدها را پایش نمی‌کند

عبدوس ادامه داد: خروجی تصفیه‌خانه از گذشته برای آبیاری فضای سبز واقع در روبه‌روی شرکت فروسیلیس ایران و بین دو لاین رفت و برگشت جاده تهران- مشهد استفاده می‌شده است که الآن نیز همین اتفاق می‌افتد؛ اما تصفیه ناقص سبب شده است تا درختانی که آنجا کاشته شده، مقداری دچار افت رشد و گاهی خشکیدگی شوند.

وی بیان کرد: خاک منطقه دچار آلودگی بوده و مجموعه این عوامل سبب شده است تا چند ماه قبل و بعد از اخطاریه‌هایی که برای شرکت خدماتی شهرک صنعتی سمنان صادر شد، پرونده را به مرجع قضایی فرستادیم.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان سمنان ادامه داد: با دستور مقام قضایی و پیگیری‌هایی که صورت گرفت، سه ماه مهلت داده شد تا مجموعه شرکت شهرک‌های صنعتی استان سمنان و شرکت خدماتی این معضل را برطرف کنند.

عبدوس افزود: سه ماه مهلتی که به شرکت خدماتی شهرک صنعتی سمنان داده شد، تقریباً از سه هفته قبل آغاز شده است.

تصفیه ناقص سبب شده است تا درختان مقداری دچار افت رشد و گاهی خشکیدگی شوند

وی گفت: شرایط تصفیه در زمان تحویل تصفیه‌خانه به شرکت خدماتی شهرک صنعتی سمنان خوب بوده؛ اما به‌تدریج دچار زوال شده است.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان سمنان گفت: اولین اخطارها را در اوایل سال ۹۸ داده‌ایم و مهلت‌هایی برای رفع مشکل تعیین کردیم؛ شکایتی که به دستگاه قضایی برده‌ایم هم در ۶ ماهه دوم سال ۹۸ انجام شده و بعد از اتمام مهلت‌های مقرر ارائه‌شده به شرکت خدماتی بوده است.

عذرخواهی می‌کنیم و قول می‌دهیم!

حسن آل‌بویه، مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان سمنان هم در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس، با عذرخواهی از همشهریان سمنانی به‌واسطه آلودگی‌های زیست‌محیطی پساب شهرک صنعتی سمنان اظهار کرد: سمنان به تمیزی و پاکیزگی شهره بوده و این موضوع من را هم آزرده‌خاطر کرده است و مکلف هستم تا از مردم عذرخواهی کنم و قول می‌دهم که این مشکل به‌زودی رفع شود.

وی تصریح کرد: این فاضلاب، پساب خروجی تصفیه‌خانه شهرک صنعتی سمنان است که به شمال شهرک و فضای سبزی که خود ما ایجاد کرده‌ایم، می‌رود.

مکلف هستم تا از مردم عذرخواهی کنم و قول می‌دهم که این مشکل به‌زودی رفع شود

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان سمنان ادامه داد: پساب شهرک صنعتی سمنان هم‌اکنون خارج از حد مجاز و استاندارد است. راهبری خروجی تصفیه‌خانه طبق قانون به شرکت خدماتی شهرک صنعتی سمنان سپرده شده است و مشکلاتی در این بخش وجود دارد.

آل‌بویه گفت: ما از تمام ظرفیت‌های قانونیِ حمایتی و نظارتی خود حتماً استفاده خواهیم کرد؛ چند هفته گذشته، شماری از مقامات استان سمنان از محل تصفیه‌خانه شهرک صنعتی سمنان بازدید کردند و در این بازدید، مشکلات اساسی آن مطرح شد.

وی ادامه داد: تقریباً تمام واحدهای شهرک صنعتی سمنان به شبکه جمع‌آوری فاضلاب متصل هستند و پساب خروجی حتماً باید در حد مجاز و استاندارد باشد.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان سمنان ادامه داد: ورودی تصفیه‌خانه خوب پایش نشده و واحدها موارد لازم را رعایت نکرده‌اند؛ اما جلساتی گذاشته شده تا با هماهنگی محیط‌زیست، برخوردهای سخت‌گیرانه‌ای داشته باشیم.

از تمام ظرفیت‌های قانونیِ حمایتی و نظارتی خود حتماً استفاده خواهیم کرد

آل‌بویه گفت: محیط‌زیست برای ما اهمیت فراوانی دارد؛ راهبری فرآیندی داخلی خود تصفیه‌خانه بسیار مهم است که در آنجا هم خوب عمل نشده است؛ اما قول می‌دهیم نظارت قوی‌تری بر آن خواهیم داشت؛ اما مشاهده این ویدئو هم خالی از لطف نیست:

فاضلاب شهرک صنعتی سمنان؛ نیازمند تدبیر فوری

شهرک صنعتی سمنان به وسعت دو هزار و ۴۰۰ هکتار، ده‌ها واحد صنعتی را در دل خود جای داده است که فاضلاب آن بدون تصفیه در دل طبیعت رها می‌شود. خروجی تصفیه‌خانه این شهرک، فضای سبز را آبیاری می‌کند؛ اما تسویه ناقص سبب مرگ و کندی رشد درختان شده است.

دادستان سمنان سه ماه مهلت داده تا این معضل برطرف شود و بیش از سه هفته از مهلت مقرر گذشته و شرکت خدماتی شهرک صنعتی سمنان باید این معضل را هر چه سریع‌تر رفع کند.

انتهای پیام/۲۲۴۹/م/و

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول