دوشنبه ۶ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۶:۲۵

استانها  /  سمنان

دورکاری؛ مردم و اما و اگرها

با همه‌گیری ویروس کرونا یکی از مهم‌ترین تقاضاهایی که مطرح ‌شد، بحث دورکاری کارمندان در ایام پیک کرونا بود؛ اما همچنان برخی کارمندان از عدم اجرای کامل این طرح گلایه دارند.

دورکاری؛ مردم و اما و اگرها

به گزارش خبرگزاری فارس از سمنان، با همه‌گیری ویروس کرونا در سراسر کشور و ازجمله استان سمنان یکی از مهم‌ترین تقاضاهایی که در بخش کارمندی مطرح می‌شد، بحث دورکاری کارمندان دولت در ادارات و کاهش شمار کارمندان در ایام پیک کرونا بود.

دورکاری کارمندان دولت در بخش‌های مختلف در بازه‌های زمانی متفاوتی در کشور انجام شد و در ایام محدودیت‌های هوشمند کرونایی نیز این امر موردتوجه قرار گرفته است؛ اما همچنان برخی کارمندان از عدم اجرای کامل این طرح گلایه دارند.

دورکاری کارمندان دولت به شرطی که ارائه خدمات عمومی و مردم دچار مشکل نشود، مورد تأکید ستاد ملی کرونا قرار گرفته و اختیار آن به استان‌ها واگذار شده است؛ اما چند و چون اجرای این طرح چگونه خواهد بود.

مراجعه مردم به بانک‌ها همچنان به حال خود باقی است

دبیر کمیسیون هماهنگی بانک‌های استان سمنان می‌گوید: در بخش اداری بانک‌ها می‌شود با ۱۰ درصد کارمندان هم در زمان اعلام محدودیت کرونایی به فعالیت ادامه داد؛ اما در باجه شعبه بانک‌ها با توجه به مراجعه مردم امکان کاهش نیروی انسانی وجود ندارد.

احمد بهکارمرام افزود: دورکاری کارمندان و تعطیلی برخی از اصناف باعث شده است که در روزهای گذشته اقشار مردم به کارهای بانکی عقب‌مانده خود برسند و مراجعه مردم در بانک‌ها همچنان به حال خود باقی است.

وی اضافه کرد: در بحث دورکاری کارمندان باجه شعبه بانک‌ها اختیار به مدیریت شعبه داده شده تا با تشخیص و مسؤولیت خود نسبت به دورکاری یا حضور کارکنان باجه شعب تحت مدیریت خود اقدام کند.

دبیر کمیسیون هماهنگی بانک‌های استان سمنان بیان کرد: کارکنان شعب بانک‌ها به دلیل کاهش نیافتن مراجعه‌های مردم تحت‌فشار هستند و باید دولت الکترونیک به معنای واقعی در استان سمنان در دستور کار قرار گیرد.

بهکارمرام ادامه داد: افزایش ارائه خدمات غیرحضوری در استان سمنان در دستور کار بانک‌های عامل بوده و اجرای طرح بانک‌داری الکترونیکی نیازمند عزم ملی است.

مردم به خدمات حضوری تأمین اجتماعی رغبت بیشتری دارند

مدیرکل تأمین اجتماعی استان سمنان نیز می‌گوید: بخش قابل‌توجهی از خدمات تأمین اجتماعی در استان سمنان غیرحضوری است؛ اما مردم همچنان به خدمات حضوری و مراجعه به کارگزاری‌ها رغبت بیشتری دارند.

محمد اخلاقی اظهار کرد: اطلاع‌رسانی مستمری در فضای مجازی و صدا و سیما در ارتباط با تعویض دفترچه به‌صورت غیرحضوری انجام می‌شود؛ اما استقبال چندانی از این طرح‌ها در استان سمنان نمی‌شود.

وی افزود: رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی در کارگزاری‌های تأمین اجتماعی به‌طور جدی در دستور کار است و با توصیه‌های انجام‌شده در این جلسه به‌طور حتم بازرسی‌ها از این کارگزاری‌ها شدت می‌گیرد.

اجرا نشدن مطلوب دورکاری کارمندان در برخی ادارات سمنان

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی، نوسازی و تحول اداری استانداری سمنان نیز می‌گوید: مسؤولیت اجرای طرح دورکاری در ادارات برعهده مدیران دستگاه‌های اجرایی است.

حسن سعدالدین گفت: در روزهای گذشته گزارش‌هایی از اجرا نشدن مطلوب بخشنامه دورکاری در تعدادی از دستگاه‌های اجرایی استان به استانداری سمنان ارائه شد که لازم است با رفع مشکلات گذشته مدیران برای جلب رضایت کارکنان خود اقدام کنند.

وی تصریح کرد: تعامل دوطرفه بین کارکنان دستگاه‌های اجرایی و مدیران مربوط به وجود بیاید و شاید حتی کارمندی به دورکاری نرود، اما باید تلاش شود رضایت کارمندان جلب شود.

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی، نوسازی و تحول اداری استانداری سمنان بیان کرد: اکنون رویه نظارت بر رعایت دستورالعمل‌ها در ادارات استان سمنان پیشگیری سخت‌گیرانه است؛ در حالی که این رویه در ماه‌های قبل پیشگیری داواطلبانه بود.

ارائه خدمات الکترونیک در بانک‌ها افزایش یابد

مدیرکل دفتر بازرسی، مدیریت عملکرد و امور حقوقی استانداری سمنان نیز می‌گوید: نظارت بر حُسن اجرای دستورالعمل‌های بهداشتی در بانک‌های عامل از سوی مدیران امور شعب بانک‌های استان دنبال شود.

قاسم شریفی تأکید کرد: بانک‌های خصوصی در ارتباط با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی مصوب ستاد استانی مقابله با کرونا ویروس تعیین تکلیف شوند و این بانک‌ها باید تابع دستورالعمل‌های بهداشتی ستاد مذکور باشند.

وی گفت: ارائه خدمات الکترونیک در بانک‌های عامل استان برای کاهش مراجعه حضوری اقشار مردم افزایش یابد و پیشنهاد می‌شود بخشی از خدمات‌دهی غیرضروری بانک‌ها به بعد از پایان محدودیت‌ها موکول شود.

مدیرکل دفتر بازرسی، مدیریت عملکرد و امور حقوقی استانداری سمنان افزود: اطلاع‌رسانی از روند خدمات‌دهی بانک‌های عامل، دفاتر پیشخوان دولت و کارگزاری‌ها تأمین اجتماعی در زمان محدودیت‌های کرونایی به‌طور ویژه در دستور کار قرار گیرد.

شریفی خاطرنشان کرد: حضور ارباب‌رجوع در دفاتر پیشخوان دولت و کارگزاری‌ها قابل‌توجه است که باید با تلاش مدیران مربوط برای رفع این دغدغه و رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی و کاهش شیوع کرونا ویروس در این مکان‌های خدمت‌رسانی اقدام کرد.

دورکاری کارمندان دولت به معنای تعطیلی نیست

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار سمنان نیز می‌گوید: دورکاری کارمندان دولت به معنای تعطیلی و تأخیر در خدمات‌رسانی به ارباب‌رجوع نیست.

حبیب‌الله خجسته‌پور افزود: مدیران مربوطه از امور شعب بانک‌ها و کارگزاری‌های تأمین اجتماعی و دفاتر پیشخوان دولت در استان سمنان با هدف رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی بازدید داشته باشند.

وی خاطرنشان کرد: اطلاع‌رسانی‌ها در این ارتباط که دورکاری کارمندان دولت تعطیلی نیست افزایش یابد و در عمل مشاهده می‌شود دورکاری‌ها دارد به تعطیلی تبدیل می‌شود.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار سمنان ادامه داد: حساسیت‌های آحاد جامعه در ارتباط با مدیریت مقابله با کرونا ویروس برانگیخته شود و مدیران نسبت به حُسن اجرای محدودیت‌ها نظارت داشته باشند.

خجسته‌پور اضافه کرد: ظرفیت خوبی برای اجرای دقیق محدودیت‌های در نظر گرفته شده در دستگاه‌های اجرایی، اداری و بانک‌های عامل وجود دارد و در صورت انجام نشدن تعهدات با تصمیم شورای تأمین در سطح شهرستان‌ها با متخلفان در چارچوب قانون و اختیار برخورد می‌شود.

مدیران برای مقابله با کرونا ایده‌های خلاقانه ارائه دهند

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری سمنان نیز می‌گوید: مدیران دستگاه‌های اجرایی برای مدیریت مقابله با کرونا ویروس راهکار کاربردی و ایده‌های خلاقانه ارائه دهند.

علیرضا شریفی‌نژاد افزود: به‌طور حتم ارائه ایده‌های خلاقانه برای مدیریت مقابله با کرونا ویروس از ایجاد محدودیت‌ها بهتر است و باید برای مهار این ویروس تمام دستگاه‌های اجرایی پای‌کار بیایند.

وی خاطرنشان کرد: آموزش و فرهنگ‌سازی برای رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی از مؤلفه‌های مهم برای مقابله با کرونا ویروس است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار سمنان تصریح کرد: قوانین بالادستی کشور نیازمند تغییر و بازنگری است و با این رویه روند مدیریت بحران‌های احتمالی مطلوب‌تر اجرا می‌شود.

شریفی‌نژاد ادامه داد: نگاه واحدی برای اجرای محدودیت‌های ملی کرونایی در کشور وجود ندارد و برخی از استان‌ها در این بخش جزیره‌ای عمل می‌کنند.

ارائه خدمت به مردم بدون وقفه انجام شود

به هر حال یکی از نکات مهمی که در اجرای طرح دورکاری کارمندان دولت در استان سمنان باید به آن توجه شود، این است که ارائه خدمت به مردم بدون وقفه و مشکل صورت گیرد و از این بابت تأکید شده است که مردم برای پیگیری امور ضروری خود در ادارات و دستگاه‌های اجرایی استان سمنان نگرانی نداشته باشند و کارها طبق روال قبلی و با دقت انجام خواهد شد.

شماری از مخاطبان خبرگزاری فارس با ورود به سامانه «فارس من» که مطالبات و مشکلات مردمی را در سراسر کشور پیگیری می‌کند، با سوژه «دورکاری در سمنان چرا اجرا نمی‌شود؟» از مسؤولان پیگیری این موضوع را درخواست کرده بودند.

انتهای پیام/۲۵۶۸/س/

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.
همراه اول