يکشنبه ۲۸ دی ۱۳۹۹ - ۰۰:۴۵

استانها  /  سمنان

تمرین همدلی در عصر کرونا

بسیاری از مردم در روزهای کرونایی با مشکلات، اقتصادی، اجتماعی، روانی و ... دست‌وپنجه نرم می‌کنند و در چنین شرایط بحرانی و سختی، جامعه بیش از همیشه به همدلی و مهربانی نیاز دارد.

تمرین همدلی در عصر کرونا

به گزارش خبرگزاری فارس از سمنان، همه‌گیری ویروس کرونا تغییراتی عمیق و گسترده در تقریباً همه جنبه‌های زندگی ما ایجاد کرده است. با اعلام دستورالعمل‌ها و قوانین جدید، بیشتر ما در زندگی دچار اضطراب‌هایی شده‌ایم. به همین دلیل تمرین همدلی در این روزها بسیار مهم است. یادتان باشد همدلی تنها مربوط به دیگران نیست، بلکه انسان باید با خودش هم همدلی کند.

 همدلی مزایای زیادی دارد. همدلی با دیگران به شما کمک می‌کند تا کمتر احساس تنهایی کرده و ارتباطتان با دیگران تقویت شود. از سویی اگر شما با فردی همدلی کنید، احتمال اینکه آن فرد نیز به دیگران کمک کند، افزایش می‌یابد.

 علاوه بر اینکه همدلی ارتباطات و پیوندهای اجتماعی و رفتارهای کمک‌رسانی را تقویت می‌کند، توانایی شما در تنظیم هیجانات در شرایط استرس‌زا را افزایش می‌دهد. احساس همدلی به شما کمک می‌کند به‌خوبی بتوانید اضطراب‌های خود را مدیریت کنید.

 روش‌های پرورش همدلی

برخی افراد ذاتاً انسان‌هایی همدل هستند، اما اگر شما جزو این دسته از افراد نیستند و یا فکر می‌کنید لازم است این ویژگی را در خود تقویت کنید، خوب است بدانید برای افزایش مهارت همدلی، راه‌های فراوانی وجود دارد. تحقیقات نشان داده‌اند که همدلی یک مهارت هیجانی قابل یادگیری است.

 گوش دادن به دیگران، خدمت‌رسانی به افراد، مشاهده رفتارهای همدلانه دیگران، تصور کردن خود در موقعیت دیگران و بسیاری از موارد دیگر، راهبردهایی هستند که می‌توانید به کمک آن‌ها توانایی و مهارت همدلی را در خود تقویت کنید.

 در ادامه به برخی روش‌های تقویت مهارت همدلی در این روزهای کرونایی اشاره می‌کنیم. با ما همراه باشید.

 مرتبط بمانید

در این روزها و شرایط که بیشتر مردم در حال تجربه کردن فاصله اجتماعی، انزوا و قرنطینه خانگی هستند، برقراری ارتباط نزدیک با خود و یا اعضای خانواده ساده‌تر از همیشه است؛ اما تحقیقات نشان داده است برای مبارزه بااحساس تنهایی، لازم است نسبت به افراد جامعه نیز احساس مسئولیت کرده و برای کمک به آن‌ها اقدام کنید.

 نشان دادن همدلی و مشارکت در اقدامات یاورانه، مانند اهدای اقلام ضروری به افراد نیازمند و یا خیریه‌ها و یا حتی نوشتن یک یادداشت محبت‌آمیز به یک دوست، می‌تواند پیوندهای اجتماعی را افزایش داده و حس همدلی را در شما تقویت نماید.

 بنابراین، درحالی‌که برای حفظ سلامت خود و دیگران، فاصله فیزیکی را رعایت می‌کنید، اما این موضوع نباید به فاصله هیجانی و عاطفی میان شما و دیگران منجر شود.

 آگاه باشید

در مورد تغییرات و تأثیرات ناشی از همه‌گیری کرونا بر زندگی خود، فکر کنید. آیا در خانه کار می‌کنید و یا بیمه بیکاری می‌گیرید؟ آیا فرزندانی دارید که به دلیل تعطیلی مدارس در خانه هستند؟ آیا در خانه خود مقدار زیادی غذا ذخیره کرده‌اید؟

 وقتی به این سؤالات پاسخ می‌دهید، هرگز خود را با دیگران مقایسه نکنید؛ چراکه هرکسی شرایط منحصربه‌فرد خود را دارد. برخی از افراد کار خود را ازدست‌داده‌اند و اکنون بیکار هستند، برخی دیگر مجبورند در این شرایط همه‌گیری کار کنند.

برخی باید برای کار کردن از خانه خارج شوند و باوجود تعطیلی مدارس و مهدکودک‌ها، با مشکل نگهداری از بچه‌ها روبرو هستند، بسیاری دیگر از افراد جامعه نیز در تهیه اقلام ضروری زندگی، پرداخت اجاره و ... با مشکل جدی روبرو هستند.

 همدلی و آگاهی (درک) بخش‌های جدایی‌ناپذیر و حیاتی مهربانی و همدلی و البته اقدام و عمل هستند. سعی کنید در این روزها به دیگران و نیازهایشان فکر کنید و برای حل مشکلات آن‌ها تلاش کنید.

 مهربان باشید

به خودتان و دیگران سخت نگیرید. مثلاً در این روزها خیلی طبیعی است که کودکان بیشتر از معمول به تماشای تلویزیون و کار با تبلت و رایانه و ... بپردازند؛ بنابراین خیلی به آن‌ها سخت نگیرید. امروز بسیاری از افراد جامعه با اضطراب و استرس و ترس، دست‌وپنجه نرم می‌کنند.

اگر با برخورد نامناسبی مواجه شدید، بهتر است صبوری کنید. حتی خودتان هم احتمالاً اوضاع جالبی ندارید، پس بهتر است به خودتان هم سخت نگیرید و با خودتان مهربان‌تر از همیشه باشید.

 این روزها پدر و مادرهایی که در خانه کار می‌کنند باید در عین کار کردن، از بچه‌ها هم نگهداری و مراقبت کرده و آن‌ها را سرگرم کنند و اگر بچه‌مدرسه رو دارند، باید در بحث آموزش نیز به فرزندان خود کمک کنند.

همان‌طور که می‌بینید همه در این شرایط با مشکلاتی روبرو هستند، اما این به معنای این نیست که نسبت به هم بی‌تفاوت و نامهربان باشیم. بلکه با همدلی و مهربانی، بهتر می‌توانیم از این شرایط دشوار عبور کنیم.

 باملاحظه باشید

بسیاری از اوقات ممکن است ما به‌سرعت از دیگران انتقاد کنیم، بدون اینکه تلاش کنیم شرایطی که باعث شده فرد مقابل این رفتار را انتخاب کند، درک کنیم. بله آسان‌ترین کار در شرایط بحرانی، انتقاد از دیگران، به‌ویژه افرادی است که فکر می‌کنیم شرایط را جدی تلقی نمی‌کنند.

این نکته را در ذهن داشته باشید که هر فردی به‌نوعی با این شرایط مقابله می‌کند و قرار نیست همه مثل هم باشند. همچنین ممکن است افراد در مواجهه با حجم انبوه اطلاعات که در رسانه‌ها و فضای مجازی ردوبدل می‌شود، گیج شده و هرکسی بخواهد به نحوی با شرایط کرونایی موجود برخورد کند.

درست است که نمی‌توانید رفتار دیگران را کنترل کنید، اما می‌توانید رفتارها و اقدامات خود را تحت کنترل داشته باشید؛ پس سعی کنید اطلاعات مفید و معتبر را با دیگران به اشتراک بگذارید. به دیگران بفهمانید که مایلید ارتباط فیزیکی‌تان با آن‌ها را حفظ کنید.

دوستان و اعضای خانواده را با مهربانی، به ماندن در خانه، شستن مکرر دست‌ها، رعایت فاصله اجتماعی و در صورت بیمار شدن، به قرنطینه خانگی توصیه کنید.

 به دیگران کمک کنید

در بحبوحه یک بحران جهانی، کمک کردن به دیگران، به انسان حس قدرت می‌دهد. در روزهایی که جهان غیرقابل‌پیش‌بینی و فاجعه‌بار شده است، یافتن راه‌هایی برای کمک به دیگران، احساس بسیار مثبت به انسان داده و این کمک کردن می‌تواند برای خودمان و دیگران، مایه آرامش باشد.

 اگر شرایط مالی خوبی دارید و می‌توانید به دیگران کمک کنید، سعی کنید حتماً این کار را بکنید. بیش از همه مراقب اقوام و خویشاوندان نزدیک و همسایه‌هایتان باشید. از محله‌های فقیرنشین غافل نشوید.

 هرگز بیش‌ازحد نیازتان خرید نکنید که در غیر این صورت بازار با کمبود مایحتاج مردم روبرو خواهد شد و بسیاری از افراد دچار مشکل می‌شوند.

 سعی کنید از مشاغلی که در این روزها رونق چندانی ندارند، خرید کنید.منبع: راسخون

انتهای پیام/۷۴۰۰۷/ز/م/

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.
همراه اول