اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  سمنان

وقتی دادستانی به حفظ ۱۵۰۰ شغل کمک می‌کند

حمایت قضایی از ۱۷ واحد تولیدی استان سمنان از سوی دادگستری کل و دادستانی مرکز استان، به حفظ اشتغال حدود یک هزار و ۵۰۰ نفر کمک کرده است.

وقتی دادستانی به حفظ ۱۵۰۰ شغل کمک می‌کند

خبرگزاری فارس- مرتضی مزینانی: دستگاه قضایی در دوران جدید خود که با تحولات مهمی همراه شده، توانسته در حوزه تولید نیز ورود جدی داشته باشد و با دستورات رئیس قوه قضائیه و پیگیری‌های رؤسای کل دادگستری و دادستان‌های مراکز استان‌ها، اتفاقات خوبی در بخش‌های صنعت و معدن افتاده است.

آیت‌الله رئیسی، رئیس قوه قضائیه همواره بر حفظ اشتغال موجود، بازگردانی واحدهای تعطیل به عرصه تولید و حمایت قضایی از تولیدکنندگان پاکی که با تلاطم اقتصادی مواجه و دچار مشکل شده‌اند، تأکید کرده و یکی از مهم‌ترین رهاوردهای این نگاه، جلوگیری از تعطیلی خطوط تولید به دلایلی چون بدهی بانکی، تأمین اجتماعی و ... بوده است.

تلاش‌های دستگاه قضایی و کمیته حمایت قضایی از تولید در استان سمنان نیز همواره مورد قدردانی مسؤولان عالی استان در بخش‌های دولتی و نیز فعالان اقتصادی و بخش خصوصی بوده و رهاورد این حمایت‌ها، رونق تولید در واحدهای صنعتی و معدنی است.

گامی بلند برای رونق تولید

علی تشنه‌دل، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان سمنان در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در سمنان می‌گوید: کمیته حمایت قضایی از تولید یکی از مهم‌ترین بخش‌هایی است که همواره مشکلات صنایع و معادن در آن بررسی و پیگیری می‌شود.

او با بیان اینکه تلاش شده است تا مهم‌ترین مسائل و مشکلات تولید در این کمیته مطرح و پیگیری شود، افزود: بر اساس آمارهای موجود، از ابتدای سال جاری تاکنون طی پنج جلسه کمیته حمایت قضایی از تولید، اتفاق‌های خوبی رخ داده که به رونق تولید در استان سمنان منتهی شده است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان سمنان اضافه کرد: مسائل و مشکلات ۱۷ واحد تولیدی استان سمنان اعم از صنعتی و معدنی امسال در کمیته حمایت قضایی از تولید مورد بررسی قرار گرفته است.

تشنه‌دل بیان کرد: عمده مشکلات مطرح‌شده در این نشست‌ها از سوی مدیران واحدهای تولیدی استان سمنان، مسائل بانکی، تأمین اجتماعی، امور مالیاتی و... بوده که با حداکثر توان پیگیری شده است.

او با بیان اینکه در این جلسات برخی واحدهایی که در شرف تعطیلی بوده‌اند نیز مورد حمایت قرار گرفته یا احیا شده‌اند و این اقدام مثبتی در استان سمنان است، گفت: ۱۷ واحد تولیدی استان که در کمیته حمایت قضایی از سرمایه‌گذاری و تولید مشکلاتشان بررسی شده، حدود یک هزار و ۵۰۰ نفر اشتغال را حفظ کرده‌اند.

از هیچ کمکی دریغ نمی‌کنیم

محمدجعفر عبداللهی، رئیس کل دادگستری استان سمنان نیز در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در سمنان، حمایت از تولید را یک اولویت اساسی در قوه قضائیه در دوران ریاست آیت‌الله رئیسی می‌داند و می‌گوید: در کمیته‌های حمایت قضایی از سرمایه‌گذاری همواره تلاش شده است تا ابتدا اشتغال موجود حفظ و سپس نسبت به کمک به طرح‌های توسعه‌ای و افزایش فرصت‌های شغلی اقدام شود.

او ادامه داد: بازدید مستمر مجموعه دادستانی مرکز استان سمنان از واحدهای تولیدی موجود در شهرستان و استان سمنان بیانگر همین رویکرد حمایت از تولید بوده و در این بخش، به‌طور میانگین هر ماه، دو واحد تولیدی از سوی مسؤولان قضایی استان سمنان مورد بازدید قرار گرفته است.

رئیس کل دادگستری استان سمنان اضافه کرد: در این بازدیدها، مشکلات و موانع موجود در واحدهای تولیدی پس از بازدید و تشکیل جلسه در داخل خود واحد تولیدی، مورد بررسی قرار گرفته و اقدامات لازم صورت می‌پذیرد.

عبداللهی بیان کرد: تشکیل نشست‌های کارگروه‌های فرعی زیرمجموعه ستاد استانی پیگیری اجرای کلی سیاست‌های اقتصاد مقاومتی هم با همراهی جدی دادگستری و دادستانی مرکز استان سمنان انجام شده است.

او افزود: در این نشست‌ها، ابتدا مشکلات واحدهای تولیدی با حضور معاون دادستان مرکز استان، رئیس اتاق بازرگانی، رئیس کمیسیون هماهنگی بانک‌ها، نماینده ستاد تسهیل و رونق تولید استانداری سمنان، رئیس انجمن مدیران صنایع استان سمنان و به تفکیک موضوعات مطروحه سایر مسؤولان استانی مربوطه مطرح و پیگیری شده است.

رئیس کل دادگستری استان سمنان گفت: تلاش‌ها بر این بوده تا پیشنهادات لازم برای جلوگیری از تعطیلی و ریزش اشتغال در واحدهای تولیدی ارائه و در صورت حل مشکل، پرونده‌های قضایی تشکیل‌شده در این بخش مختومه شود.

عبداللهی بیان کرد: علاوه بر این، پیشنهادهایی برای تصویب در ستاد استانی پیگیری اجرای کلی سیاست‌های اقتصاد مقاومتی در استان سمنان مطرح و تصمیمات مقتضی در این زمینه اتخاذ شده است.

او با بیان اینکه همه مدیران دستگاه‌های اجرایی و متولیان صنعت و معدن باید در سال «جهش تولید» به رونق تولید توجه جدی داشته باشند، کم‌کاری در این حوزه را غیرقابل قبول دانست و گفت: اقتصاد ایران اسلامی این روزها از سوی تحریم‌های همه‌جانبه و ناجوانمردانه و رفتارهای سوء غربی‌ها تهدید می‌شود و در این شرایط، کمک به تولید داخلی یک اولویت اساسی است.

رئیس کل دادگستری استان سمنان ادامه داد: مجموعه دستگاه قضایی در استان سمنان همواره یاریگر تولیدکنندگان است و از هیچ کمکی برای رفع مشکلات موجود و حمایت از سرمایه‌گذاران دریغ نخواهد کرد.

اقدام در اسرع وقت

محمدشریف ابراهیمی، دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان سمنان نیز در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در سمنان، حمایت از تولید را وظیفه نخست مسؤولان استان سمنان و اولویت جدی دستگاه قضایی می‌داند.

او می‌گوید: تلاش شده است تا با برگزاری نشست‌های مختلف با فعالان بخش تولید و همچنین بازدید از واحدهای تولیدی، مشکلات موجود در اسرع وقت بررسی و نسبت به رفع آنها اقدام شود.

دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان سمنان همچنین از برخی نوآوری‌های صورت گرفته در خصوص رفع موانع تولید از واحدهای تولیدی و صنعتی استان سمنان گفت و تصریح کرد: اطلاع‌رسانی به تمام واحدهای تولیدی استان سمنان مبنی بر درج مشکلات خود در سامانه «حامی» انجام شده است و مسائل این بخش به‌صورت روزانه توسط یک نفر از کارمندان مجموعه دادستانی در این سامانه پیگیری و بررسی می‌شود.

ابراهیمی اضافه کرد: تشکیل جلسات مستمر در مجموعه دادستانی مرکز استان با مدیران عامل شرکت‌ها و رصد مشکلات و موانع موجود در شرکت‌ها همواره در اولویت قرار دارد و از ابتدای امسال نیز با قوت این مسأله تداوم یافته است.

او گفت: در بازدید از واحدهای تولیدی بزرگ شهرستان‌های استان سمنان، تلاش‌های زیادی برای رفع دغدغه‌ها و نگرانی‌های صاحبان این واحدها انجام شده و برای بازرسی در راستای ماده ۲۷ قانون آیین دادرسی کیفری به دادسراها و دادگاه‌های بخش استان مراجعه کرده‌ایم.

دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان سمنان بیان کرد: در این برنامه‌ها ضمن بازرسی، از واحدهای دارای مشکل حوزه متبوع دادسراها و دادگاه‌ها هم بازدید و جلسه‌ای با حضور مدیران و مسؤولان مربوطه با حضور دادستان شهرستان برگزار و مشکلات مربوطه پیگیری شده است.

ابراهیمی از تشکیل پرونده مجزا برای هر واحد تولیدی دارای مشکل در معاونت دادستانی مرکز استان خبر داد و گفت: بازدید و سرکشی نوبه‌ای از معادن فعال و نیمه فعال شهرستان، مصاحبه و مشاوره با بهره‌برداران و پیمانکاران معادن و بررسی و پیگیری مشکلات آنان از طریق مکاتبه با مراجع ذی‌ربط هم همواره در دستور کار قرار داشته است.

حمایت برای آینده کشور

به‌هرحال، مجموعه اقدامات انجام‌شده در حوزه قضایی برای حمایت از تولید به‌نوعی حمایت از اقتصاد ایران برای آینده کشورمان محسوب می‌شود که خوشبختانه این روزها با رویکرد مناسب رئیس قوه قضائیه و همکارانش در استان‌ها پیگیری می‌شود.

در نمونه‌های مهم حمایت‌های قضایی صورت گرفته توسط دادگستری کل و دادستانی مرکز استان از واحدهای تولیدی، نیاز جدی به همراهی همگانی برای رفع دغدغه‌های تولیدکنندگان به‌خوبی مشاهده می‌شود و نشان می‌دهد که اگر همه ارکان در کنار هم قرار گیرند و دست در دست هم دهند، تولید داخلی بیش از امروز جان می‌گیرد.

شرایط پیچیده اقتصادی در کشورمان و تحریم‌های ظالمانه‌ای که علیه ایران اسلامی امروز اعمال می‌شود، حمایت از تولید ملی را ضرورتی اجتناب‌ناپذیر ساخته است.

انتهای پیام/۲۲۴۹/م/س

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول