به گزارش خبرگزاری فارس از سمنان، سیدحسین شاهچراغ عصر امروز در جلسه شورای مهارت که در سالن یادگار امام (ره) استانداری سمنان برگزار شد، اظهار کرد: باید تلاش کرد تا آموزش فنی و حرفهای بهعنوان یکی از برنامههای اولویتدار کشور قرار گیرد.
وی با بیان اینکه بیتردید در جامعه کنونی، بدون مهارتآموزی نقش مؤثری را ایفا نخواهیم کرد، افزود: باید تلاش کرد تا آموزش مهارتآموزی دانشجویان نهادینه شود.
مدیرکل آموزش فنی و حرفهای استان سمنان با بیان اینکه متأسفانه ۴۷ درصد از جامعه بیکاران کشور را دانشجویان تشکیل میدهند، ادامه داد: ۱۰ درصد جمعیت استان را دانشجویان تشکیل میدهند و ۵۷ درصد از بیکاران استان شامل دانشجویان است.
شاهچراغ با بیان اینکه در دورههای کارشناسی باید نگاه ویژه و ملموسی به مهارتآموزی شود، گفت: در سال ۱۳۹۹ و با توجه به شیوع و فراگیری کرونا و الزام آموزشهای مجازی، تعداد یکهزار و ۱۵۶ نفر از دانشجویان استان سمنان با همکاری و معرفی مستقیم دانشگاهها، آموزشهای مهارتی را فرا گرفتند.
وی با بیان اینکه تقریباً بالغبر ۵۰ درصد از مهارتآموزان استان سمنان دانشجو هستند، عنوان کرد: ۱۱ مرکز مهارتآموزی در دانشگاههای این استان فعال است.
مدیرکل آموزش فنی و حرفهای استان سمنان با بیان اینکه بیش از ۸۵ درصد از آموزشهای مهارتی در کشور آلمان توسط صنایع صورت میگیرد، اضافه کرد: به مشارکت سایر ذینفعان در آموزش فنی و حرفهای نیاز داریم.
شاهچراغ با بیان اینکه نیاز به مهارتآموختگان سطح متوسط در کشور رو به افزایش است، افزود: تاکنون یکهزار و ۴۰۰ مرکز جوار کارگاهی در کشور تأسیس و راهاندازی شده است.
وی با بیان اینکه در حال حاضر ۱۱ مرکز جوار کارگاهی در استان سمنان فعال است، گفت: باید تلاش کنیم تا نیروهای ماهر و نیمهماهر را در مجموعه صنایع تحت آموزشهای ضمن کار قرار دهیم تا منجر به افزایش رقابت، افزایش درآمد و بهرهوری در این قشر شود.
مدیرکل آموزش فنی و حرفهای استان سمنان تأکید کرد: بهمنظور آموزش نیروها، درمجموع دو نوع مرکز جوار کارگاهی و بینکارگاهی در کشور و این استان فعالیت دارند.
شاهچراغ با بیان اینکه درخواستهای مراکز جوار کارگاهی برای اعزام مربی در اولویت است، ادامه داد: مهارتآموختگان برای اشتغال به صنایع معرفی میشوند.
وی بیان کرد: کمیته آموزش صنایع استانها با حضور جمعی از مدیران کل تشکیل شده که نظارت بر حسن اجرای برنامهها و اعطای مجوزها برعهده آنان است.
مدیرکل آموزش فنی و حرفهای استان سمنان عنوان کرد: در این استان علاوه بر مراکز فعال فعلی، ۶ شرکت بزرگ دیگر نیز درخواست تأسیس مراکز جوار کارگاهی دارند.
شاهچراغ خاطرنشان کرد: توسعه مراکز جوار کارگاهی با هدف حفظ مشاغل موجود در صنعت و آمادهسازی نیروی کار برای مراکز صنعتی در دستور کار است.
وی با بیان اینکه راهاندازی پنج دپارتمان تخصصی مهارتآموزی در اداره کل آموزش فنی و حرفهای استان سمنان مصوب شد، افزود: سه دپارتمان تخصصی استانی نیز شامل دپارتمان قطعهسازی خودرو و فناوریهای وابسته، دپارتمان فرش و دستبافتههای سنتی مهدیشهر و دپارتمان شیرینی و نان سنتی دامغان است که دپارتمان شیرینی از خردادماه سال جاری فعالیت آموزشی خود را آغاز کرد.
جذب ۶۰ درصد فارغالتحصیلان رشتههای فنی سمنان در بازار کار
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان سمنان اظهار کرد: یکی از دغدغهها و نگرانیهای ما، عدم توازن میان عرضه و تقاضای شغل برای نیروی کار این استان است.
اسماعیل غنیان با بیان اینکه تأثیرگذاری در اشتغالزایی در رشتههای انسانی و پایه موردتوجه قرار گیرد، اضافه کرد: دانشگاهها تلاش کنند تا از وضع فارغ التحصیلان خود باخبر باشند.
وی با بیان اینکه بالغبر ۶۰ درصد از فارغالتحصیلان رشتههای فنی استان سمنان جذب بازار کار میشوند، افزود: اگر روش تولید در دپارتمانهایی که با کالا و محصولات سنتی در ارتباط هستند، تغییر کند، بیتردید امری مؤثر و قابلتوجه است.
لزوم آمادهسازی زیرساخت تجهیزات آموزشی
رئیس انجمن مدیران صنایع استان سمنان با بیان اینکه کمبودهای موجود به آن علت است که نمیتوانیم باورهای جامعه را به سمت اشتغال هدایت کنیم، اظهار کرد: دانشجویان به فعالیت در استارتآپهای رایانهای رغبت بیشتری نشان میدهند.
رستم سعداللهی با بیان اینکه اگر امکانات و تجهیزات مناسب برای یادگیری بهروز نباشد، کاری از پیش نخواهد رفت، عنوان کرد: باید زیرساخت تجهیزات آموزشی فراهم باشد.
ایجاد ۲۰ رشته متناسب با نیاز صنعت در استان سمنان
رئیس دانشگاه فنی و حرفهای استان سمنان اظهار کرد: این دانشگاه سه هزار دانشجو در شهرهای سمنان، دامغان و شاهرود به تفکیک جنسیت دارد.
رضا نقدی با بیان اینکه تعداد دانشجویان کاردانی طی دو دهه اخیر کاهش چشمگیری داشته است، عنوان کرد: رسالت دانشگاه فنی و حرفهای، تربیت تکنسین مهارتی است.
وی با بیان اینکه ۷۰ درصد دانشجویان دانشگاه فنی و حرفهای در دوره کاردانی و ۳۰ درصد در دوره کارشناسی مشغول به تحصیل هستند، ادامه داد: در دانشگاههای فنی و حرفهای استان سمنان ۶۰ رشته درسی فعال داریم که از این تعداد ۴۰ رشته کاردانی و ۲۰ رشته مربوط به دورههای کارشناسی است.
رئیس دانشگاه فنی و حرفهای استان سمنان اضافه کرد: ۶۴ درصد از فارغالتحصیلان این دانشگاه جذب بازار کار میشوند که جزو بالاترین آمار اشتغال دانشگاههای کشور است.
نقدی با بیان اینکه یکی از دلایل آمار اشتغال ۶۴ درصدی دانشگاه فنی و حرفهای جذب فارغ التحصیلان هنرستانها است، گفت: بین ۶۰ تا ۷۰ درصد از دروس دانشجویان دانشگاههای فنی و حرفهای در کارگاه تعریف شده است.
وی با بیان اینکه اساتید دانشگاه فنی و حرفهای استان سمنان بیشتر استادکار هستند تا اساتید صرفاً نظری و تئوری، ادامه داد: طی دو سال گذشته، ۲۰ رشته متناسب با نیاز صنعت را در استان ایجاد کردهایم.
رئیس دانشگاه فنی و حرفهای استان سمنان خاطرنشان کرد: امیدواریم از این پس با استفاده از بودجه متوازن این استان بتوانیم کارگاههای این دانشگاه را بهروزرسانی کنیم.
جلوگیری از موازیکاری در تأسیس دپارتمانهای تخصصی
مدیرعامل شرکت شهرکهای صنعتی استان سمنان نیز با بیان اینکه در تأسیس دپارتمانهای تخصصی باید دقت کرد که موازیکاری با سایر مجموعهها صورت نگیرد، افزود: در برخی مجموعههای صنعتی، تأمین نیروی کار بهعنوان یک دغدغه اساسی مطرح است.
حسن آلبویه بیان کرد: مشاهده میشود که در برخی موارد، روش کاری ما دنبالهروی چالشها است؛ درحالیکه باید به برنامهریزی بیاندیشیم.
انتهای پیام/۲۵۶۸/س/