اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  سیستان و بلوچستان

آغاز مرمت اثر تاریخی کوه‌خواجه سیستان

معاون میراث‌فرهنگی اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی سیستان و بلوچستان گفت: مرمت اثر تاریخی کوه‌خواجه شهرستان هامون با اعتباری بالغ بر یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال آغاز شده است.

آغاز مرمت  اثر تاریخی کوه‌خواجه سیستان

 منصوره ملاالهی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در زاهدان اظهار کرد: مرمت کوه‌خواجه در شهرستان هامون با اعتباری بالغ بر یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال آغاز شد. 

استحکام‌بخشی و دیوارچینی حصار دوم کهن‌دژ کوه‌خواجه، لایه‌برداری اندود فرسوده کاهگل، اجرای اندود کاهگل، آواربرداری و از اقداماتی است که در این فصل از مرمت این اثر انجام می‌شود.

وی گفت: کوه خواجه تنها عارضه طبیعی دشت سیستان است که در 30 کیلومتری جنوب غربی شهر زابل قرار دارد و دربردارنده یکی از مهم‌ترین و بهترین نمونه‌های معماری ایرانی در سیستان و بلوچستان است.

ملاالهی بیان کرد: بر فراز این کوه، کاخ، آتشکده، زیارتگاه خواجه‌مهدی و قبرستانی از دوران مختلف به یادگار مانده است.  

وی ادامه داد: مزار آرامگاه خواجه‌مهدی یکی از دوست‌داران خاندان علوی نیز بر روی این کوه واقع شده و به همین دلیل به کوه‌خواجه نام گرفته است.

معاون میراث‌فرهنگی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان یادآور شد: کوه خواجه بزرگ‌ترین معماری خشتی برجای‌مانده از دوره پارتیان در منطقه سیستان است و یکی از مهم‌ترین آثار دوره‌های اشکانی، ساسانی- اسلامی به شمار می‌آید و در سال 1345 با شماره 540 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.

انتهای پیام/75009

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول