اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  تهران

دو بنای تاریخی ری ثبت ملی شد

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری شهرستان ری از ثبت دو اثر تاریخی این شهرستان در شورای ثبت و حریم در فهرست آثار ملی کشور خبر داد.

دو بنای تاریخی ری ثبت ملی شد

امیر مصیب رحیم زاده صبح امروز شنبه در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در شهرری اظهار داشت: بر اساس دستور دادستان عمومی و انقلاب شهرستان ری مبنی بر ثبت سه اثر تاریخی کارخانه سیمان، ارگ سلجوقی و دژ رشکان به‌صورت مجزا این آثار در کمیته فهرست آثار ملی به ثبت رسید.

وی با بیان اینکه کارخانه سیمان سال گذشته به ثبت آثار ملی رسید، ادامه داد: کارخانه سیمان شهرری که به‌عنوان یکی از قدیمی‌ترین کارخانه‌های ایران و نخستین خط تولید سیمان کشور از آن یاد می‌شود در سال ۱۳۱۰ در هفت کیلومتری جنوب تهران آن زمان و در کنار کوه بی‌پشتیبان احداث شد.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری شهرستان ری با اشاره به ثبت ارگ سلجوقی و دژ رشکان در یک ماه گذشته خاطرنشان کرد: دژ رشکان منسوب به اشکانیان بوده و مابین ضلع غربی کارخانه گلیسیرین و ضلع جنوبی کارخانه سیمان قرارگرفته که یکی از دژها و قلاع محافظ هسته اولیه ری بوده است و در مقابل دژ رشکان ارگ سلجوقی قرارگرفته که از چینه و خشت ساخته‌شده و امروزه تنها بخشی از دیواره و ضلع شمالی استحکامات آن باقی‌مانده است.

رحیم زاده قانونمند شدن و جلوگیری از دخل و تصرف در آثار تاریخی را از نتایج مهم ثبت آثار ملی برشمرد و تأکید کرد: ثبت بناهای تاریخی در فهرست آثار ملی اولین و مهم‌ترین گام در حفظ و صیانت از میراث فرهنگی کشور است.

وی با بیان اینکه بناهای تاریخی و آثار طبیعی با ثبت در فهرست آثار ملی مشمول قوانین حفاظتی سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری قرار می‌گیرند، افزود: بر این اساس هرگونه حفاری غیرمجاز در محدوده اثر، تخریب و یا آسیب به آثار ثبت‌شده در فهرست ملی  تحت پیگرد قضایی قرار خواهد گرفت.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری شهرستان ری با اعلام اینکه با ثبت این دو اثر تعداد آثار ملی ثبت‌شده در ری به 41 اثر رسید، ابراز داشت: با ثبت آثار ملی برای تزریق بودجه و تأمین اعتبار اقدام لازم به عمل می‌آید و حفظ و حراست از این آثار تاریخی و کهن بهتر انجام می‌شود.

انتهای پیام/67052

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول