اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  تهران

روایت خروشی 5 روزه/ فریاد انتقام به وسعت جهان اسلام

شهید قاسم سلیمانی از قاسم سلیمانی زنده‌تر است، شهید قاسم سلیمانی از قاسم سلیمانی برای دشمن خطرناک‌تر است.

روایت خروشی 5 روزه/ فریاد انتقام به وسعت جهان اسلام

خبرگزاری فارس؛ حامد موفق بهروزی: صبح جمعه 13 دی ماه، ایران با خبر تلخ شهادت رزمنده‌ای بیدار شد که قلب یک ایران که نه بلکه تمام آزادی‌خواهان منطقه به عشق او می‌تپید. او قهرمان تمام کودکان ایران بود؛‌ او قوت قلب مادران و پدران سرزمینم بود تا شب آرام بخوابند و هراسی از دشمن به دل راه ندهند؛ و او سربازی برای امام امت بود که فراقش اشک را برچشمان این کوه صبر و استقامت جاری ساخت.

پیام رهبر انقلاب اولین واکنش بود به شهادت سردار بزرگ سپاه اسلام: 

ملت عزیز ایران!

سردار بزرگ و پرافتخار اسلام آسمانی شد. دیشب ارواح طیبه شهیدان، روح مطهر قاسم سلیمانی را در آغوش گرفتند. سالها مجاهدت مخلصانه و شجاعانه در میدانهای مبارزه با شیاطین و اشرار عالم، و سالها آرزوی شهادت در راه خدا، سرانجام سلیمانی عزیز را به این مقام والا رسانید و خون پاک او به دست شقی‌ترین آحاد بشر بر زمین ریخت. این شهادت بزرگ را به پیشگاه حضرت بقیةالله ارواحنا فداه و به روح مطهر خود او تبریک و به ملت ایران تسلیت عرض میکنم . . . 

رئیس جمهور آمریکا اما در صفحه شخصی خود پرچم آمریکا را منتشر کرد و با افتخار به شهادت رساندن حاج قاسم ایران را به عهده گرفت. بعید میدانم لحظه‌ای که ترامپ این پست را منتشر کرد تصور درستی از محبوبیت سردار قاسم سلیمانی در میان مردم منطقه و مخصوصا در قلوب ایرانیان داشت. 

خبر شهادت حاج قاسم به سرعت دست به دست چرخید و غبار غم بر چهره ایران نشست. سراسر ایران اشک و ماتم شد. سخنران حرم مطهر رضوی وقتی نصف شب خبر شهادت حاج قاسم را وسط سخنرانی خود به مردم داد ناله مردم برخواست. 

 

لحظه اعلام شهادت حاج قاسم در حرم رضوی

از صبح روز جمعه مردم در سراسر کشور مراسم عزاداری به پا کردند و شعار انتقام سردادند. گزارش فارس را در خصوص مراسمات روز اول عزاداری مردم ایران با تیتر ایران در سوگ «حاج قاسم» اینجا بخوانید.

اما حاج قاسم سلیمانی متعلق به ایران نبود. شاید جماعت عراقی کمتر از مردم ایران داغدار نباشند. عراقی‌ها خوب به یاد دارند کدام شهرشان با مدیریت حاج قاسم از چنگ داعش خارج شد و چه مردان و زنانی از اسارت داعش و گروه‌های تکفیری آزاد شدند. همین شد تا حاج قاسمِ شهید یک رکورد بزند. پیکر پاک حاج قاسم پس از شهادت کاظمین و کربلا و نجف را در عراق طواف کرد. بماند که بعدها حاج قاسمِ شهید در ایران نیز حرم رضوی و حرم کریمه اهل بیت خانم فاطمه معصومه را نیز زیارت کرد.

فیلم‌های تشییع پیکر حاج قاسم را در کاظمین و کربلا و نجف را در زیر ببینید:

 

تشییع در کاظمین

 

تشییع در کربلا

 

تشییع در نجف

اما این آغاز ماجرا بود. پیکر‌های مطهر شهدا وارد ایران شدند. از همان ابتدا اهوازی ها تشییع بی‌نظیری تدارک دیدند. جمعیتی که در اهواز به احترام سردار شهید اسلام برای تشییع آمدند نوید جمعیت‌ بیشتری را در روزهای آینده می‌داد.  تصاویری که از اهواز مخابره شد باورکردنی نبود. شاید حتی در راهپیمایی‌های 22 بهمن نیز چنین جمعیتی مشاهده نشده بود. تصاویر این تشییع با شکوه را ببینید:

پس از تشییع بی‌نظیر مردم اهواز نوبت مشهدالرضا بود تا مردم این سردار سپاه اسلام را تکریم کنند. البته جمعیت چند میلیونی که در مشهد اجتماع کردند حتما از شهرهای همجوار نیز آمده بودند. محبت حاج قاسم از دور و نزدیک مردم را به اطراف حرم امام رئوف کشاند. اولین تصاویر هوایی از این مراسم که منتشر شد بهت انگیز بود. این تصویر هوایی را که یکی از مخاطبان فارس برای ما فرستاده است ببینید و حظ کنید:

 

 

اما #رستاخیز_تهران کلیدواژه شایسته‌ای برای حضور بی‌نظیر مردم تهران در تشییع سردار شهید ایران و اسلام بود. برای حضور در نمازی که بنا بود رهبر معظم انقلاب آن را اقامه کند درهای دانشگاه تهران قبل از ساعت 4 صبح بسته شد.

همیشه برای راهپیمایی‌های 22 بهمن جمعیت از میدان فردوسی کم کم متراکم می‌شد و آرام آرام در میدان انقلاب تراکم به اوج خود می‌رسید و تا میدان آزادی ادامه پیدا می‌کرد. اما این بار متفاوت بود. جمعیت از میدان امام حسین متراکم شده بود. تمام خروجی‌های مترو در مسیر میدان امام حسین تا میدان آزادی به شدت متراکم شده بود. 

به حق باید گفت تهران آن شب تا صبح خواب نداشت و صبح تا شب نیز قرار نداشت. تصاویر زیر را ببینید:

 

برنامه‌ریزی شده بود پیکر مطهر شهدا ساعت 14 در قم تشییع شود اما مگر ممکن بود؟ با تراکم جمعیتی که شکل گرفته بود بیش از 10 ساعت طول کشید تا پیکرهای شهدا به میدان آزادی برسد.  شب هنگام پیکر مطهر شهدا به قم منتقل شدند. این بار نوبت مردم قم بود تا خشم و محبت خود را فریاد زنند. خشم علیه آمریکا و ابراز محبت به فرزندی از سرزمین حماسه و شهادت. تصاویر قم را هم در زیر ببینید:

حال نوبت به مردم کرمان رسید. کرمان امروز غوغا بود. فرزند کرمان به آغوش همشهریان خود بازگشته است. مادران و پدران کرمانی سرازپا نمی‌شناسند. فرزندی به شهر خود بازگشته است که دنیا استکبار را به چالش کشیده است. فیلم هوایی کرمان را نیز ببینید:

 

اکنون خواسته واحد مردم یک انتقام است. انتقامی که خون‌بهای حاج قاسمِ شهید باشد. در قبال این خواسته مردم اما مسؤولین جمهوری اسلامی ایران نیز مواضعی داشتند:

رهبرانقلاب: انتقام سختی می‌گیریم

 

آنچه فعلا ایران را آرام کرده است این پیام رهبر انقلاب است: #انتقام_سختی در انتظار جنایتکارانی است که دست پلید خود را به خون او و دیگر شهدای حادثه‌ی دیشب آلودند.

فرمانده کل سپاه: انتقام می‌گیریم، سخت، محکم، پشیمان‌کننده، قاطع و تمام‌کننده

فرمانده کل سپاه پاسداران نیز گفت: حرف آخر را اول می‌زنم، انتقام می‌گیریم؛ انتقام می‌گیریم، سخت، محکم، پشیمان‌کننده، قاطع و تمام‌کننده، مطمئن باشید.

 

امروز یک انرژی جدید و اراده و انگیزه جدید که اصل اول مبارزه با آمریکاست شکل گرفته است، امروز قلب‌ها برای همیشه سرشار از نفرت علیه آمریکاست، باز هم می‌گوییم اراده ما محکم است انتقام می‌گیریم اگر حرکت پیگیر انجام دهند آنجا را که دوست دارند به آتش می‌کشیم و آنها می دانند آنجا کجاست.

مردم باید حس انتقام حماسی را در دل خود زنده نگه‌دارند و نگذارند عده‌ای انتقام را ماست‌مالی کنند

حجت‌الاسلام قاسمیان سخنران مذهبی باحضور در برنامه تلویزیونی جهان آرا به تشریح ابعاد قرآنی شهادت سردار سپهبد حاج قاسم سلیمانی و موضوع انتقام سخت پرداخت.

 

وی در این برنامه گفت: مردم ما باید این حس حماسی انتقام را در دل خود بیدار نگه دارند و نگذارند این حس به مرور به ترس تبدیل شود و در عین حال نگذارند عده‌ای موضوع انتقام را به نوعی ماست مالی کنند. در مکه درست مانند امروز عده‌ای خواستند پیامبر را از مقابله با کفار منصرف کنند و مانند امروز انتقام را ماست مالی کنند. خداوند به پیامبر گفت: حواست باشد این کار را نکنید.

وی با بیان اینکه خداوند گاهی خودش مسلمانان را در شرایط مقابله با دشمن قرار می‌دهد گفت: در ماجرای جنگ بدر مسلمانان می‌خواستند وارد جنگ نشوند اما خداوند آنها را وارد فضایی کرد که این اتفاق رخ دهد و آنها بر کفار پیروز شوند. امروز ولی فقیه ما عاقلانه سخنی می‌گوید اما می‌بینیم عده‌ای می‌آیند و خلاف آن حرف می‌زنند، اینها غلط می‌کنند که خلاف سخن ولی فقیه حرف می‌زنند و باید همه مردم و حاکمیت بر دهن آنها بزنند.

انتقام نگرفتن از دشمن عواقب بدتری برای ما دارد/ تجربه تلخ آن را در جمهوری اسلامی داریم

قاسمیان با بیان این که نگرفتن انتقام عواقب بدتری برای ما خواهد داشت گفت: نگرفتن انتقام در تاریخ انقلاب اسلامی بارها تجربه شده و عواقب تلخی برای ما داشته است. در ماجرای حج امام فرمودند انتقام سخت لازم است اما کاری نکردیم و بعد از آن هواپیمای ایرباس ما را زدند. بازهم جواب ندادیم و همه اینها تبدیل به ماجرای جام زهر شد. حال اگر باز هم سکوت کنیم و واکنشی نشان ندهیم. در مرحله بعدی آنها به ما حمله خواهند کرد. این که در ذهن عده‌ای شکل گرفته که بیاید خویشتن داری کنیم این درست سخنان ترامپ است. نباید واکنش ما دقیقاً مانند واکنش رییس جمهور قاتل آمریکا باشد و از طرفی اگر امروز واکنش نشان ندهیم اتفاقاتی رخ می‌دهد که آن زمان دیگر واکنش نشان دادند بسیار سخت و دشوار می‌شود.

شهادت حاج قاسم با نیروهای مقاومت چه کرد؟

«حزب الله لبنان»: سید حسن نصرالله دبیرکل حزب الله لبنان گفت: روز قصاص قاتلان قاسم سلیمانی و همه شهدای مقاومت فرا رسیده است.

«حزب‌الله حجاز»: این گروه مقاومت در بیانیه‌ای اعلام کرد: برای ما و برادرانمان در محور مقاومت گزینه‌ای جز انتقام از خون شهدا و اخراج آمریکا از منطقه و نابودی رژیم صهیونیستی و انهدام کاخ آل سعود، نمانده است.

«شورای عالی سیاسی یمن»: مشاور ریاست شورای عالی سیاسی یمن اعلام کرد: اقدام عملی علیه جنایت آمریکا در ترور فرماندهان مقاومت با تحرکات مردمی آغاز شده و پاسخ به آن تنها محدود به جمهوری اسلامی ایران نخواهد شد.

«عصائب اهل الحق عراق»: قیس الخزعلی دبیر کل جنبش عصائب اهل الحق عراق گفت: تاوان خون شهید ابومهدی المهندس زوال حضور نظامی آمریکا در عراق است و تاوان خون شهید قاسم سلیمانی زوال اسرائیل هست.

«دولت عراق»: عادل عبدالمهدی نخست‌وزیر دولت پیشبرد امور عراق گفت: آنچه رخ داده است نقض آشکار شروط حضور نیروهای آمریکایی در عراق است.  ما رسما از پارلمان خواسته‌ایم که برای اتخاذ اقدامات ضروری نشستی فوق‌العاده برگزار کند.

«پارلمان عراق»: طرح خروج نظامیان آمریکا از خاک عراق به تصویب این مجلس رسید.

«جنبش النجباء عراق»: مسئول نظامی این جنبش گفت: موشک‌ها آماده شده و سلاح‌ها مسلح شده و نیروها در آماده باش به سر می‌برند تا فرمان صادر شود و جهنمی برایتان(آمریکایی‌ها) به پا کنیم که سربازهای اشغالگرتان قبل از دوزخ در آن گداخته شوند.

«دولت سوریه»: وزارت خارجه سوریه در بیانیه‌ای اعلام کرد:  تجاوز آمریکا اقدام خطرناکی است که موجب تشدید وخامت اوضاع در منطقه می‌شود.

«جنبش حماس»: اسماعیل هنیه در سخنرانی مراسم تشییع سردار سلیمانی گفت: این جنایت سبعانه‌ شایسته آن است که همه جهانیان آن را محکوم و مرتکبان آن را مجازات کنند. تاکید می کنم که خط مقاومت بر سرزمین فلسطین در رویارویی با توطئه‌های رژیم صهیونیستی و هژمونی آمریکا در منطقه شکست نخواهد خورد و تردید نخواهد کرد و تا زمانی که اشغالگران را از سرزمین مقدسمان بیرون برانیم ادامه دارد.

«حشدالشعبی»: قاسم مصلح فرمانده نیروهای الحشد الشعبی در محور استان الانبار گفت:  عشایر بصره عراق پرچم های قرمز خود را به نشانه گرفتن انتقام از خون سردار سپهبد قاسم سلیمانی فرمانده شهید سپاه قدس و ابومهدی المهندس جانشین الحشد الشعبی بالا بردند.

«انصارالله یمن»: محمد البخیتی عضو دفتر سیاسی انصارالله گفت: پاسخی که در سطح جنایت آمریکا باشد اهداف آمریکا را ساقط و آن را از کرده خود پیشیمان می‌کند. ترامپ اطلاع نداشت با شهادت حاج قاسم، جبهه مقاومت از ایران تا لبنان، فلسطین، سوریه، عراق و یمن متحد خواهد شد.

انتهای پیام/م

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول