اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  تهران

کشف محل دفن زکریای رازی بعد از ۱۱ قرن

مدیر پژوهش مرکز نجوم آستان مقدس حضرت عبدالعظیم(ع) از کشف محل دفن زکریای رازی بعد از ۱۱۰۰ سال در قبرستان امامزاده شعیب(ع) شهرستان ری خبر داد.

کشف محل دفن زکریای رازی بعد از ۱۱ قرن

مهدی دانشیار مدیر پژوهش مرکز نجوم آستان مقدس حضرت عبدالعظیم(ع) در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در ری اظهار کرد: در کنگره‌ای که سال ۱۳۸۳ به دستور تولیت آستان مقدس حضرت عبدالعظیم(ع) در مرکز نجوم این آستان با همکاری دانشگاه صنعتی شریف برگزار شد، دوستداران رازی از اقصی نقاط ایران در شهرری جمع شدند و قطعنامه‌ای صادر شد که مکانی را به نام رازی نام‌گذاری و برای پیدا کردن آرامگاه وی کاوش و جست‌وجو کنند. 

وی گفت: طی پژوهش‌ها و مطالعات کتابخانه‌ای و میدانی که در این خصوص انجام شد، به این نکته دست پیدا کردیم که بیمارستان قدیم ری در حوالی منطقه قلعه‌نو و فیروزآباد بوده و رازی هم به عنوان مدیر این بیمارستان در همین منطقه به درمان و تدریس اشتغال داشته که در همین منطقه نیز از دنیا رفته و در قبرستان قدیمی این منطقه یعنی جایی که امروز به نام امامزاده شعیب می‌شناسیم، به خاک سپرده شده است.

مدیر پژوهش مرکز نجوم آستان مقدس حضرت عبدالعظیم(ع) ادامه داد: در پی بررسی‌های میدانی این منطقه مشخص است که گورستانی قدیمی در این منطقه وجود دارد که بعضی از اهالی قدیم این منطقه حتی به وجود سنگ قبرهایی با خط کوفی در گذشته‌ای نه چندان دور اشاره می‌کنند.

دانشیار تصریح کرد: آرامگاه محمد بن زکریای رازی در همین گورستان باستانی قرار دارد که لازم است مسؤولان و متولیان برای ساخت مقبره و رونق این منطقه اقدام کنند. 

وی در پایان یادآور شد: محمد بن زکریای رازی دانشمند بزرگ قرن سوم هجری قمری، کاشف الکل و بنیان‌گذار شیمی آزمایشگاهی و طب بالینی بود که سه سال بعد از وفات حضرت عبدالعظیم(ع) در شهرری متولد شد و ازجمله دانشمندان شیعه امامیه اثنی عشری محسوب می‌شد.

دکتر احمد ابوحمزه ری‌شناس و کارشناس مسائل تاریخی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس این خبر را تأیید کرد و گفت: بررسی و تحقیقات در این زمینه از زمان مرحوم دکتر حسین کریمان از مورخان و جغرافیدانان برجسته کشور در دهه ۴۰ شمسی آغاز شد و همچنان ادامه دارد و می‌توان به این نتیجه رسید که بعد از پژوهش‌های مختلف محل خاکسپاری زکریای رازی در محدوده امامزاده شعیب شهرری است.

به گزارش فارس، «محمد بن زکریای رازی» فیلسوف، منجم، کیمیاگر و دانشمند برجسته ایرانی که یکی از بزرگان تاریخ پزشکی ایران و جهان بود، در‌ سال ۲۵۰ هجری/۸۶۴ میلادی در شهرری متولد شد و در ‌سال ٣١٣ هجری/۹۲۵ میلادی در شهرری درگذشت اما پس از مرگ رازی، آرامگاه او بی‌نام‌ونشان بود و تاکنون اطلاعی از محل دفن وی وجود نداشت.

انتهای پیام/۶۷۰۶۲/م/س/ر

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول