اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  تهران

خرید و فروش مدارک تحصیلی بی اعتبار می‌شود/ ۹۰ درصد تبلیغات دروغ است

مدرک تحصیلی به عنوان شاخص‌ترین اعتبار علمی یک فرد، متاسفانه چند سالی است به عنوان ابزار پیشرفت یک شبه در بازار مجازی و میدانی به صورت علنی خرید و فروش می‌شود، که باید با این مراکز صدور مدارک جعلی برخورد و از این مدارک اعتبارزدایی کرد.

خرید و فروش مدارک تحصیلی بی اعتبار می‌شود/ ۹۰ درصد تبلیغات دروغ است

به گزارش خبرگزاری فارس از تهران، با توجه به ارزیابی اشخاص حقیقی و حقوقی بر اساس مدرک تحصیلی در ادارات دولتی و خصوصی، عده ای برای ارتقای شغلی به هر نحوی به دنبال گرفتن مدرک تحصیلی دانشگاهی هستند.

بازار مخفی در برخی نقاط تهران و بعضی سایت های اینترنتی به صورت علنی، پیشنهاد ارائه مدارک تحصیلی کارشناسی تا دکترا به ازای دریافت هزینه های هنگفت می دهند که نشان از این دارد، روند قانونی دانش آموختگی و استعلامات مربوطه کامل نیست.

با پیگیری تلفنی به موردهایی برخورد کردیم که با پرداخت ۳۵ میلیون تومان مدرک کارشناسی و ۴۵ میلیون تومان مدرک کارشناسی ارشد از دانشگاه آزاد ارائه می‌کردند که میزان صحت آن‌ها محل بحث است.

مدارک جعلی باید بی اعتبار شود

در همین رابطه فریدون جعفری مدیرکل دفتر بازرسی و پاسخگویی به شکایات وزارت علوم در گفت و گو با خبرنگار فارس در تهران اظهار کرد: برای این که مدارک جعلی بی اعتبار شود، باید مدارک تحصیلی صادر شده در دانشگاه‌ها در سامانه جامع دانش آموختگان سازمان امور دانشجویان ثبت شود تا هر مجموعه ای برای صحت سنجی این مدارک از استعلام مربوطه استفاده کند.

وی افزود: سال ۹۸ طی یک جمع آوری سطحی ابزار و ادوات فروش پایان نامه و کتاب در میدان انقلاب، بیش از ۳ هزار مدرک جعلی کشف شد که با هماهنگی دادستان فرهنگ و رسانه و ضابطین وزارت علوم، برای عوامل اصلی پرونده قضایی تشکیل شد.

سامانه ثبت شکایات و گزارشات در دسترس همه اقشار است

مدیرکل دفتر بازرسی و پاسخگویی به شکایات وزارت علوم با اشاره به سامانه پاسخگویی به شکایات اضافه کرد: سامانه پاسخگویی به شکایات وزارت علوم آماده دریافت شکایات و گزارشات از طرف همکاران و مردم است، تا برحسب عدالت و انصاف مسائل را بررسی کند و طی ده روز به شکایات پاسخگو باشد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: مقوله خرید و فروش مدارک تحصیلی نیازمند همکاری سایر دستگاه های نظارتی مثل قوه قضائیه نیز است،علاوه بر آن با وارد کردن مدارک سنوات اخیر فارغ التحصیلان در سامانه دانش آموختگان و آگاهی مردم، امید است دیگر شاهد چنین صحنه‌هایی نباشیم.

مدارک باید در سامانه جامع دانش‌آموختگان ثبت شود

بابت همین موضوع به گزارش روابط عمومی سازمان امور دانشجویان، دکتر سید عبدالحمید انگجی مدیرکل امور دانش آموختگان سازمان امور دانشجویان از تصویب الزام تمام دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی به صدور مدرک فارغ التحصیلی با امضای الکترونیکی در کارگروه تعامل‏‌پذیری دولت الکترونیکی کشور خبر داد.

وی افزود: این امر خطیر از ابتدای سال 98 از طریق سامانه سجاد برای مدارک تحصیلی دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی غیردولتی- غیرانتفاعی و در بخش دانش‌آموختگان خارج از کشور نیز از ابتدای سال 99 برای کلیه دانش‌آموختگان خارج از کشور فراهم و به اجرا در آمد؛ هم اکنون بر اساس مصوبه کارگروه تعامل‌پذیری دولت الکترونیکی، تمام دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی باید از امضای الکترونیک در مدرک فارغ التحصیلی استفاده کنند.

مدیرکل امور دانش آموختگان سازمان امور دانشجویان اضافه کرد: امکان استعلام مدارک تحصیلی دارای کد صحت بصورت برخط و در کوتاه‌ترین زمان، توسط اشخاص حقیقی و حقوقی (بخش دولتی و خصوصی) از طریق سایت http://portal.saorg.ir امکان پذیر است.

۹۰ درصد تبلیغات خرید و فروش مدارک دروغ و فریب است

با توجه به وجود سایت‌های تبلیغاتی برای خرید و فروش مدارک تحصیلی، رامین پاشایی سخنگوی پلیس فتا نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در تهران اظهار کرد: برای برخورد با سایت‌ها و راه‌های ارتباطی تبلیغاتی خرید و فروش مدارک تحصیلی، کارگروه ویژه پلیس فتا طرح عملیاتی مبارزه با خرید و فروش مدارک تحصیلی را در دستور کار قرار داد.

وی افزود: بر اساس رصد صورت گرفته ۹۰ درصد اینگونه تبلیغات مثل ارائه مدرک با استعلام و تشکیل پرونده فیزیکی در دانشگاه دروغ است و برخی اشخاص با جعل عنوان و جلب اعتماد ابتدا ۵۰۰ هزار تومان بیعانه می‌گیرند و دیگر پاسخگو نیستند.

برخی مجرمان سابقه دار این پرونده‌ها تحصیلات زیر دیپلم دارند، یعنی به کارخودشان هم اعتماد ندارند

سخنگوی پلیس فتا ادامه داد: در این طرح ۱۰۹ نشان‌گاه اینترنتی مجرمانه‌مسدود شد، که در میان آن ها مجرمین سابقه دار و حتی با تحصیلات زیر دیپلم هم دیده می شد که این نشان از این دارد که خود آن ها به کار خود اعتماد ندارند، با این حال خود را وابسته به نهادها و وزارتخانه‌ها و نمایندگان انحصاری دانشگاه‌های خارج از کشور در ایران معرفی می‌کردند.

پاشایی در پایان تصریح کرد: سایت‌های تبلیغاتی موجود از خارج از کشور مدیریت می‌شوند، پس باید با پیگیری‌های سایر دستگاه‌ها از مدارک تحصیلی جعلی اعتبارزدایی شود، که درهمین رابطه با موضوع پایان نامه‌های جعلی با وزارت علوم همکاری می‌کنیم.

سامانه دانش آموختگان جدی گرفته شده و همکاری میان دستگاه‌ها تقویت شود

براساس مطالب مذکور، مدارک تحصیلی باید پس از صدور در دانشگاه در سامانه جامع دانش‌آموختگان ثبت شود تا مورد استعلام نهادهای استخدامی قرار گیرد.

در این خصوص لازم است که نیروی انتظامی، قوه قضائیه و وزارت علوم همکاری مستمری داشته باشند تا شاهد تخلفات ساختارشکن در سطوح آموزش عالی نباشیم و افراد فاقد علم و تجربه با استناد به مدارک جعلی جایگاه های مهم کشور را اشغال نکنند.

انتهای پیام/پ/ع

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول