اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  تهران

واکنش ائمه جمعه به حواشی جشنواره فیلم فجر

اظهارات نویسنده فیلم نمور در جشنواره فیلم فجر که برخلاف دستورات دین مبین اسلام بود واکنش بسیاری از مردم، مسوولان و ائمه جمعه سراسر کشور را برانگیخت که خواستار برخورد قاطع با هنجارشکنان و افرادی که سخنان منحرفانه در خصوص اسلام می‌گویند، شدند.

واکنش ائمه جمعه به حواشی جشنواره فیلم فجر

خبرگزاری فارس، سردبیری استان‌ها: در آخرین روز چهلمین جشنواره فیلم فجر و در نشست خبری فیلم «نمور» نوشین معراجی، نویسنده فیلمنامه این اثر در اظهاراتی عجیب گفته بود: «وقتی دو نفر همدیگر را دوست دارند، عشقی که بین‌شان وجود داشته، آنقدر حرمت دارد که حتی بدون صیغه هم نامزد باشند، بچه‌ای که از آن‌ها به دنیا می‌آید، به‌نظر من حلال‌زاده است!»

این اظهارات که بر خلاف نص صریح منابع دین مبین اسلام است، واکنش بسیاری از مردم، مسوولان و ائمه جمعه سراسر کشور را برانگیخت که خواستار برخورد قاطع با هنجارشکنان و افرادی که سخنان منحرفانه در خصوص اسلام می‌گویند، شدند. در ادامه بخشی از سخنان ائمه جمعه مراکز استان‌های کشور را که در خصوص موضوع مذکور موضع گرفته‌اند، خواهد آمد:

حجت الاسلام محمدنبی موسوی‌فرد، امام جمعه اهواز امروز در خطبه‌های نماز جمعه این شهر با بیان اینکه جشنواره فجر دل مومنین را به درد آورد، اظهار کرد: بنا نیست در نظام اسلامی شاهد چنین جشنواره‌هایی باشیم. در این جشنواره برخی افراد هوس باز و از خدا بی خبر حرف‌هایی بر زبان آوردند که یزید هم همین حرف‌ها را زده است.

وی اضافه کرد: به راحتی حرام خدا را حلال اعلام می‌کنند. تاریخ را بخوانید همین حرف‌ها را معاویه و یزید هم زده‌اند. این حرف‌ها غیر از رفتارهای زشت و پلشتی است که در لباس پوشیدن‌های برخی در این جشنواره مشاهده شد.

امام جمعه اهواز تاکید کرد: انتظار و توقع ما از دولت انقلابی و وزارت ارشاد این است که توجه بیشتری داشته باشد تا دل مومنین را با این ناهنجاری ها به درد نیاورند.

 

حجت‌الاسلام سید مجتبی میردامادی، امام‌جمعه موقت اصفهان با اشاره به حاشیه‌های پیش آمده در جشنواره فیلم فجر گفت: نمی‌دانم وزیر ارشاد چرا نسبت به موضوعات نامبارکی که در جشنواره فیلم فجر امسال رخ داد، واکنشی نشان نداد. نسبت به برخی موضوعات باید مشخص شود که چرا این افراد را به کار می‌گیرند تا اینگونه با ارزش‌ها مقابله کنند.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین سید مهدی قریشی، امام جمعه ارومیه با بیان اینکه فیلم و سریال در فرهنگسازی و گسترش معنویت بین مردم تاثیر بسزایی دارد، اظهار داشت: برخی افراد با اظهار نظرهای مخالف احکام دین در جشنواره فیلم فجر باید با پاسخ قاطع مسوولان فرهنگی روبرو شوند زیرا این اعمال قابل قبول نیست.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدعلی نکونام، امام جمعه شهرکرد با اشاره به اینکه جشنواره فیلم فجر جشنواره خوبی است، بیان داشت: پیشرفتی که در این حوزه داشتیم قابل مقایسه با قبل از انقلاب نیست و هنرمندان ارزشی پیشرفت کردند اما یک سری افراد فجایعی را به بار می‌آورند که در شأن رسانه و هنر ما نیست و می‌طلبد که این فضا توسط دستگاه‌های نظارتی بیشتر رصد شود تا نگذارند به عرصه سینمایی لطمه وارد شود.

 

آیت الله محمدی لائینی، امام جمعه ساری نیز با بیان اینکه جریان آمریکازدگی  و آمریکاگرایی که به واسطه تربیت‌شدگان فرهنگ غرب ترویج و تبلیغ می‌شود که در کشور ما هم نمونه‌هایی از آن مانند جریان جشنواره فیلم فجر موجود است، بیان کرد: هنرمندان بسیار خوبی داریم و فیلم‌های خوبی ساخته شده اما متاسفانه فیلم‌هایی هم ارائه شده که فضای ناامیدکننده داشتند؛ متاسفانه برخی نویسندگان با حرکات و صحبت‌های ناشایست، به جای صحبت از ازدواج که از مسلمات دین و ضروریات دین است آمدند فرهنگ ازدواج سفید را تقویت کردند و مساله حرام‌زادگی را به نام قداست عشق دارند ترویج و تبلیغ می‌کنند و در عذرخواهی هم صداقت به خرج نداده اند. برخی از جشنواره‌های ما مک‌رونالدهای آمریکایی شدند، به کسانی جایزه دادند که رسما از مرگ اسلام می‌زنند.

 

آیت الله شعبانی، امام جمعه همدان نیز با اشاره به اینکه دشمن تلاش دارد سبک زندگی فرهنگی را تغییر دهد، اظهار کرد: جشنواره فجر به عنوان یک رویداد فرهنگی بزرگ که باید منطبق با اهداف انقلاب باشد امروز با برخی از سخنان غیر کارشناسی به حاشیه رانده شده و سینمایی که در خط مقدم جنگ با دشمن باید موثر عمل کند گاها به تولید محتوایی دست می‌زند که نمی‌توان با خانواده به تماشای آن نشست.

وی افزود: در جشنواره فیلم فجر برخی مواقع سخنان غیر کارشناسی مطرح می شود که مسوولان باید مراقبت کنند.

 

آیت‌الله حسینی همدانی، امام جمعه کرج هم به جشنواره فیلم فجر اشاره کرد و گفت: محتوای امسال جشنواره فجر نسبت به سال‌های گذشته بهتر بود اما باز هم نیاز به کار و فرهنگ‌سازی دارد تا به دور از هیاهو و‌ جنجال در حد و اندازه فجر انقلاب برگزار شود.

وی با اشاره به حواشی این دور از جشنواره تصریح کرد: نهادهای که از بدنه حکومت و دولت ارتزاق می‌کنند باید با دقت نظر بیشتری اظهار نظر داشته باشند، در این شرایط اظهار نظر شخصی معنی ندارد؛ چرا نباید نظارت و ممیزی صورت بگیرد؟ ارشاد باید با جدیت بیشتری با چنین رفتارها و تخلفاتی برخورد کند تا افراد دیگر اجازه اشتباه به خودشان ندهند.

 

آیت‌الله اعرافی، امام جمعه قم نیز با بیان اینکه در برخی مراسم‌ کشور و به ویژه جشنواره فجر اتفاقاتی رخ داد که شایسته نبود و در برخی موارد عذرخواهی‌هایی کردند که در حد آن حرمت‌شکنی‌ها نبود، بیان داشت: ما مدافع هنر انسانی، پاک، اخلاقی و نشاط‌‌آور هستیم اما هنر نباید در دام‌های شیطانی و هنجارشکن قرار بگیرد و جبران این حریم‌شکنی‌ها خواسته ملت است.

 

حجت‌الاسلام‌والمسلمین مرتضی مطیعی، امام جمعه سمنان نیز با انتقاد از حواشی جشنواره فیلم فجر که این روزها سبب گلایه بسیاری شده است، اظهار کرد: برخی در این جشنواره که با نام انقلاب اسلامی و فجرآفرینی‌های انقلاب عجین شده، با پوشش‌های نامتعارف و آرایش‌های آن‌چنانی حضور می‌یابند و باید این روند خاتمه یابد.

وی تصریح کرد: تلاش‌های دشمن متأسفانه در جشنواره‌ای که به نام مبارک «فجر» مزین شده است، هم دیده می‌شود و برخی تلاش دارند تا این جشنواره از مسیر اصلی خود خارج شود.

امام جمعه سمنان اظهار کرد: امروز توجه به فرهنگ یک اولویت اساسی است؛ ولی شاهد هستیم که دشمنان اسلام، انقلاب و اعتقادات مردم حتی در بحث‌های فرهنگی جشنواره بزرگ فیلم فجر هم ورود پیدا کرده‌اند و آثار آن را در بیرون شاهد هستیم.

مطیعی بیان کرد: برخی هنرمندان با پوشش‌های نامتعارف و آرایش‌های آن‌چنانی در این جشنواره حضور پیدا کردند و این امر سبب گلایه بسیاری از مؤمنان و دلسوزان شد و در عین حال، اقدامات ضد فرهنگی دشمن را در جامعه ما تقویت می‌کند.

وی گفت: مردم ایران اسلامی همواره هوشیار و بیدار هستند و مقابل این رفتارهای نابه‌هنجار ایستادگی می‌کنند؛ گرچه مسؤولان هم وظیفه دارند مراقبت بیشتری به عمل آورند.

 

حجت‌الاسلام محمد باقر مظفری، امام جمعه موقت گنبدکاووس نیز با بیان اینکه متاسفانه در حاشیه جشنواره فیلم‌فجر یک‌مجری ساختار‌ خانواده را زیرسوال برده و از تربیون همگانی درباره مشروعیت یا عدم مشروعیت فرزندی که با عدم اصول دینی متولد شده اظهار نظر کرده و به این انحراف دامن می‌زند، گفت: از مجامع فرهنگی به ویژه مسوولان و دست‌اندرکاران فرهنگی انتظار داریم با چنین افرادی که به غیرت جامعه دینی دهن‌کجی می‌کنند برخورد قاطع شود.

امام جمعه موقت گنبدکاووس خاطرنشان کرد: امروزه دشمن تلاش دارد تا غیرت را از جامعه دینی برباید و زن از جایگاه ویژه خود افول کرده و بی‌غیرتی در‌ جامعه اشاعه یابد. باید در مقابل این توطئه‌ها و انحرافات به طور جدی مقابله کرد و اجازه ندهیم تا افرادی باید با رفتار و سخنان خود سبب شوند تا غیرت و شجاعت را از نوجوانان و جوانان ایرانی گرفته و انحرافات دینی را در جامعه گسترش دهند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول