اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  تهران

قاضی‌عسکر: افزایش اجاره‌بها رسیدگی شود/ تجار باید اقتصاد را به چرخش دربیاورند

تولیت آستان مقدس حضرت عبدالعظیم(ع) با بیان اینکه تجار باید اقتصاد را به چرخش دربیاورند گفت: علم، برنامه‌ریزی، کاروتلاش، کسب‌وکار، مصرف و مدیریت اقتصاد؛ شش محور توسعه اقتصادی از نظر اسلامی هستند که می‌توانند عامل توسعه و پیشرفت جامعه باشند.

قاضی‌عسکر: افزایش اجاره‌بها رسیدگی شود/ تجار باید اقتصاد را به چرخش دربیاورند

به گزارش خبرگزاری فارس از ری، حجت الاسلام سید علی قاضی‌عسکر تولیت آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) شامگاه سه شنبه در آیین گرامیداشت روز ملی اصناف که در تالار شیخ صدوق این آستان برگزار شد، با بیان اینکه اسلام طرفدار توسعه اقتصادی است، اظهار کرد: جامعه اسلامی باید به قدری قدرتمند شود که دست برتر را داشته و نیازمند سلطه گران و زورگویان نباشد.

تولیت آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) افزود: به دلیل مسؤولان بی کفایت، بسیاری از کشورهای اسلامی، با داشتن ذخایر، منابع و امکانات اقتصادی تحت سلطه زورگویان دنیا هستند و در ذلت به سر می‌برند.

وی سپس با بیان اینکه اسلام برای توسعه اقتصادی بر روی شش محور تاکید دارد، گفت: محورهای اول و دوم «علم» و «برنامه‌ریزی» است. اسلام همواره مردم را به فراگیری علم و دانش ترویج می‌کند همچنین برنامه‌ریزی نیز از نکات مهمی است که نظام اسلامی بدون آن هرگز نمی‌تواند به موفقیت دست پیدا کند. 

حجت الاسلام قاضی‌عسکر با بیان اینکه اگر مدیریت و برنامه‌ریزی درست باشد فقر در جامعه وجود نخواهد داشت، ادامه داد: طبق روایات؛ سوء مدیریت کلید فقر است لذا اگر درست برنامه ریزی کنیم و کارها براساس عقل و تدبیر باشد، با وجود امکانات زیادی که در کشورهای اسلامی وجود دارد، هیچ فقیری در جوامع اسلامی نخواهد بود.

وی محور سوم توسعه اقتصادی را «کار و تلاش» عنوان کرد و افزود: در حوزه دینی، اسلام برای کار و تلاش ارزش قائل است و زمانی که کار باشد و فرد برای کارکردن تنبلی کند، این فرد از نظر اسلام منفور است.

تولیت آستان مقدس حضرت عبدالعظیم(ع) با بیان اینکه «کسب و کار» چهارمین محور توسعه اقتصادی است، اظهار کرد: ۹دهم رزق و روزی انسان‌ها مربوط به تجارت است لذا تجار باید گردش مالی و تولید را رقم بزنند تا تولید افزایش پیدا کند، اشتغالزایی شود و اقتصاد به چرخش دربیاید. 

حجت الاسلام قاضی‌عسکر «مصرف» را پنجمین محور توسعه اقتصادی معرفی کرد و ادامه داد: اسلام توصیه کرده از دنیا و مادیات بهره ببرید و استفاده کنید اما دقت داشته باشید که از راه حلال مصرف کنید و از مازاد مال خود انفاق کنید.

وی با بیان اینکه «مدیریت اقتصاد در جامعه وسیاست» ششمین محور توسعه اقتصادی است، تصریح کرد: این شش محور می تواند عامل ترقی، توسعه و پیشرفت جامعه باشد و اگر درست اجرا شود موفقیت حاصل می‌شود.

تولیت آستان مقدس حضرت عبدالعظیم(ع)، دلیل مشکلات اقتصادی را عمل نکردن به دستورات و توصیه‌های دینی دانست و افزود: در اسلام، حوزه اقتصاد بسیار مهم و قابل توجه است اما نسبت به این موضوع یا غفلت شده و یا بد عمل شده است.

حجت الاسلام قاضی‌عسکر با اشاره به اینکه مالیات در همه کشورهای دنیا اخذ و در عمران و آبادانی صرف می شود، افزود: امام علی(ع) به مالک می فرماید؛ قبل از اینکه دنبال گرفتن مالیات باشی به دنبال عمران و آبادانی باش چراکه وقتی رونق اقتصادی ایجاد شود مالیات گرفتن هم سخت نیست و اگر کسی عمران نکند و فقط دنبال مالیات باشد هم شهر را ویران کرده و هم مردم را نابود کرده که حکومت چنین فردی نیز دوام پیدا نمی‌کند.

وی با اشاره به آسیب‌های اقتصادی کرونا اضافه کرد: در دوران کرونا شاهد اقدامات زیبای بسیاری ازجمله بخشش اجاره بها از سوی مالکان، اجرای کمک‌های مومنانه و غیره بودیم اما درواقع کرونا به اقتصاد و بسیاری از کسبه آسیب زد لذا باید درخصوص مالیات موارد تخفیف اعمال شود. 

تولیت آستان مقدس حضرت عبدالعظیم(ع) با اشاره به اهمیت اقتصاد مقاومتی بیانیه گام دوم انقلاب که مورد تاکید رهبر معظم انقلاب است، گفت: اصناف نیز باید انصاف را رعایت کرده و سود باید عادلانه باشد، مال حرام برکت ندارد. مستاجرها از وضعیت افزایش اجاره‌بها گله دارند و باید رسیدگی شود. 

حجت الاسلام قاضی‌عسکر در ادامه با اشاره به اهمیت گردشگری در شهرری بیان کرد: بهترین درآمدها در دنیا از راه گردشگری است، هر گردشگر که وارد شهری بشود در پی آن چند شغل ایجاد می‌شود. در شهرری که امکانات مذهبی و تاریخی برای جذب گردشگر وجود دارد باید زیرساخت‌های لازم ازجمله ساخت زائرسرا فراهم شود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: نگاهی در گذشته تاریخ وجود داشته که تفکیک میان دنیا و آخرت ایجاد می‌کردند که نگاه غلط و فریبکارانه‌ای بود که بعضی در جامعه اسلامی ایجاد کردند تا به منافع خود برسند درحالی‌که نگاه اسلام به دنیا و آخرت توأمان است و فرهنگ دینی به ما می‌آموزد که دنیای خود را بسازید و آخرت را نیز تأمین کنید.

انتهای پیام/۶۷۰۶۲

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول