اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  یزد

چند درصد خرید مردم اینترنتی است؟

گسترش شبکه‌های اجتماعی در عصر امروز فضای لازم را برای حضور فعالانه کاربران متعدد گوشی‌های هوشمند ایجاد کرده و همین امر باعث شده تا صاحبان مشاغل و مدیران شرکت‌های مختلف فضای مجازی را برای معرفی محصولات و خدمات خود انتخاب کنند.

چند درصد خرید مردم اینترنتی است؟

به گزارش خبرگزاری فارس در یزد، بر اساس آمار بدست آمده، میزان کاربران شبکه‌های اجتماعی در آینده‌ای نزدیک به بیش از سه میلیارد تن می‌رسد و این تعداد می‌تواند بر توسعه و رونق کسب و کارهای دیجیتالی تأثیر شگرفی بگذارد.

کسب و کارهای اینترنتی نوعی شبکه‌های جهانی از اقتصاد و فعالیت‌های اجتماعی را در برمی‌گیرد که به وسیله فناوری اطلاعات و ارتباطات مانند اینترنت، تلفن همراه و شبکه‌های اجتماعی امکان و دسترس‌پذیر می‌شود.

مهدی برهان‌پور، یکی از اساتید دانشگاه در استان و دکتری مدیریت کسب و کار، در این خصوص به خبرنگار فارس در یزد، اظهار کرد: اگر هوش را قابلیت تطبیق با محیط در نظر بگیریم باید اذعان کنیم که خیلی از کسب و کارها در سطح کشور هوشمند نیستند، یعنی خودشان را با محیط جدید تجارت و اینترنت نتوانستند تطبیق بدهند و به همین دلیل در حقیقت متأسفانه کسب و کارشان رو به افول است.

وی افزود: متأسفانه در داخل کشور از لحاظ دیتا و داده یک مقدار ضعف وجود دارد، یعنی داده‌ها خیلی شفاف نیست و منابع مشخصی جهت دسترسی به داده‌ها  وجود ندارد.

این متخصص کسب و کارهای نوین گفت: چیزی که تقریباً با حدس و گمان می توان گفت این است که در رِنج قیمت زیر 500 هزار تومان مردم به راحتی از روی اینترنت خرید می‌کنند و وقتی قیمت‌ها یک مقدار بالا می‌رود و فروشنده ناشناس باشد یا مشتریان بخواهند از یک فروشنده جدید خرید کنند ریسک پذیری مردم کمتر می‌شود.

مزیت خریدهای اینترنتی چیست؟

برهان‌پور در ادامه با بیان این‌که در ایران تعداد معدودی فروشگاه اینترنتی معتبر وجود دارد، تصریح کرد: با توجه به نبود زیرساخت های لازم برای خرید اینترنتی مطمئن خیلی نمی‌توان به مردم ایراد گرفت و از طرفی صاحبان کسب و کار هم خیلی در این زمینه فعالیتی نکردند که درگاه‌های اینترنتی خود را تقویت کنند.

وی افزود: مردم به خاطر این‌که وقت برایشان بیشتر اهمیت دارد ترجیح می‌دهند در وقت و هزینه صرفه جویی کرده و در خریدهای اینترنتی بسیاری از این عوامل کاهش می‌یابد.

وی با بیان این‌که فضای اینترنی باعث شده که یک سری مهارت‌ها از دست برود، خاطرنشان کرد: نسل جدید به خاطر رسوخ اینترنت منزوی می‌شوند و مهارت‌های تیم‌سازی را آن طور که باید فرا نخواهند گرفت.

این کارشناس ارشد کسب و کارهای نوین در خصوص تلفیق فضای کسب و کار امروزی و اینترنتی خاطرنشان کرد: در این زمینه فرمول خاصی وجود ندارد و باید به نوع کسب و کار توجه شود، چیزی که مشخص است ذائقه مشتریان به سمتی رفته که توقع دارند حداقل بخشی از خدمات یک فروشنده بر روی بستر  اینترنت ارائه شود.

بنابراین این مقوله که تعدادی از فرآیندهای کسب و کارها  بر روی اینترنت ارائه شود اجتناب ناپذیر است ولی اینکه  کل کار  اینترنتی شود یا خیر بستگی به سایز سازمان، نوع خدمات و محصولات دارد که خیلی ها این امکان را ندارند.

وی تأکید کرد: برای تحلیل سازمانها در هر صنعتی به لیدرهای آن توجه می شود و متاسفانه لیدرهای صنعت در استان یزد  تطبیق پذیری زیادی با فضای جدید کسب و کار نشان نداده اند.

برهان‌پور در ادامه با بیان این‌که سازمان‌های کوچکتر به هر حال چابک‌تر هستند، اظهار کرد: سازمان های قدیمی معمولا  هیات مدیره قدیمی و سنتی دارند که شاید درک درستی از فضای کسب و کار آنلاین نداشته باشند و محافظه کاری  خاص خود را دارند فلذا خیلی تمایل به حضور در فضای مجازی نیز ندارند.

راهکار توسعه کسب و کارهای اینترنتی درعصر حاضر چیست؟

وی تدوین برنامه دقیق برای تبلیغات اینترنتی، تحقیق درباره رقبا، ایجاد تقویم شبکه های اجتماعی، ایجاد پیج آموزشی برای معرفی و عرضه محصولات، تقویت روابط خود با جامعه، اشتراک گذاری تصاویر جذاب، افزایش کیفیت محصولات و بررسی مستمر عملکرد خود و همچنین رفع مستمر اشتباهات، از جمله راهکارهای تقویت و توسعه کسب و کارهای اینترنتی است.

آرش بهرامی، یکی دیگر از اساتید کسب و کار در استان یزد نیز تقویت فضای مجازی را لازمه توسعه اقتصادی عصر امروز دانست و در خصوص قالبیت‌های فضای مجازی ادامه داد: در رابطه با کاربران فضای مجازی با دو نسل روبه رو هستیم یک نسل که متولدین قبل از ۱۹۹۸میلادی و یک نسل بعد از آن، هستند.

وی افزود: در بحث آنلاین مارکتین به متولدین قبل از ۱۹۹۸ میلادی مهاجرین به فضا می‌گویند و نسل بعد از سال ۱۹۹۸ در واقع شهروندان سیتیزن یا دائمی این فضا هستند یعنی عادت دارند تمام کارهایشان را به صورت آنلاین انجام دهند.

این استاد دانشگاه با بیان این‌که افراد با میانگین سنی ۲۱ و ۲۲ سال همان نسل فضای مجازی هستند، گفت: بازار اصلی هدف کسب و کار اینترنتی نیز همین نسل است.

بهرامی ادامه داد: با توجه به شرایط جامعه هدف امروز، کسب و کاری که می‌خواهد موفق باشد باید در سطحی محصولات و خدمات خود را ارائه دهد که بازار اصلی عادت به خرید آن دارند.

وی با بیان این‌که  قطعاً در آینده کسب و کار اینترنتی بیشتر می‌شود، تصریح کرد: مزایای آن از دید کاربران و مشتریان این است که تعداد گزینه‌های بیشتری در دسترس است و امکان این‌که قیمت ها و شرایط پرداخت، برندها، کیفیت کالا و خدمات را با هم مقایسه کرد و نظر کاربران را بتوان به آن دسترسی داشت خیلی راحت تر است و همچنین هزینه و بهای آن نیز کمتر می‌شود.

بهرامی نداشتن امکان لمس فیزیکی را از جمله معایب کسب و کارهای اینترنتی از دید کاربر و مشتری دانست و بیان کرد: این مهم یک مقدار اعتمادپذیری را پایین‌تر می آورد.

نوع از کسب و کار بیشتر بهره مند شود؟

وی با بیان این‌که متأسفانه فضای کسب و کار اینترنتی هنوز خیلی در استان یزد جا نیافته است، خاطرنشان کرد: یزد نسبت به استان‌های دیگر شاید یک مقدار عقب‌تر است و این هم یک فرصت است و هم یک تهدید.

این کارشناس ارشد حوزه کسب و کار با اشاره به این‌که امروزه کسب و کارهای کوچک و متوسط رونق بیشتری در فضای مجازی دارد و یکی از نقاط ضعف کسب و کارهای بزرگ همین به روزرسانی نکردن وب سایت‌ها است، اظهار کرد: مهمترین دارایی آنلاین هر کسب و کاری وب سایت آن است در واقع شبکه های اجتماعی شما باید یک ویترینی باشد برای اینکه کاربران را جذب وب سایت خود کنید.

وی کنجکاوی و تنبل بودن را از جمله ویژگی‌های کاربران فضای مجازی دانست و بیان کرد: مدیران کسب و کارهای اینترنتی باید اول خلاصه ای زندگی خود را در وب سایت منتشر و مرحله پرداخت را نیز کوتاه کنند.

انتهای پیام/ر

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول