اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  یزد

اعلام آمادگی بخش خصوصی برای واردات واکسن کرونا/واکسیناسیون نیاز به سرعت بیشتری دارد

در حالی موج پنجم کرونا را با ابتلا و بستری های بالا سپری می کنیم که بخش خصوصی در استان یزد برای تامین واکسن کرونا و واردات آن به کشور اعلام آمادگی کرده و پیشتر نیز اقداماتی برای تامین واکسن انجام داده است.

اعلام آمادگی بخش خصوصی برای واردات واکسن کرونا/واکسیناسیون نیاز به سرعت بیشتری دارد

به گزارش خبرنگار فارس از یزد، وضعیت کشور در شیوع کرونا با پنج موج و تغییرات گسترده ای که در ویروس کرونا به صورت جهش یافته مشاهده شده همچنین  درصد بالای ابتلا به این ویروس ناشناخته و درگیر شدن بخش عمده ای از جامعه با آن، ضرورت واکسیناسیون را دوچندان می کند.

تجربه موفق و ظرفیت بالای بخش خصوصی و تعاونی در کشور و حتی استان یزد که استان صنعتی و معدنی کشور شناخته می شود گویای این مهم است که در زمینه تهیه و تامین واکسن هم می توان با توجه به وضعیت اقتصادی کشور به بخش خصوصی روی آورد.

از ابتدای سال جاری بسیاری از فعالان بخش خصوصی در حوزه صنعت و معدن و تعاونی آمادگی خود برای واردات واکسن را اعلام کردند و حتی برخی از آن ها اقداماتی برای تامین واکسن داشتند. در این مدت حتی بسیاری از فعالان کارگری و تعاونی بر لزوم واردات واکسن از سوی بخش خصوصی و اولویت واکسیناسیون گروه های شغلی ضروری و مرتبط با مردم تاکید کردند؛ این در حالی است که تلاش های متخصصان داخلی برای ساخت و تولید انبوه واکسن کرونا و ورود هرچه سریع تر آن به چرخه توزیع با جدیت در جریان است.

سال به نیمه خود نزدیک شده و وعده هایی که وزیر بهداشت برای تزریق واکسیناسیون داده بود یک به یک به فراموشی سپرده شده و مردم درگیر کرونای موسوم به "دلتا" در مراکز درمانی بستری هستند.

یک بام و دو هوای دولت در تامین واکسن

در حالی مسئولان وعده واکسیناسیون برای تابستان را داده بودند که اکنون به مرداد ماه رسیدیم و هنوز از واکسیناسیون عمومی خبری نیست و معدود واکسن های وارداتی و تولیدی داخل هم با سرعت لاکپشتی در حال تزریق است.

پیشتر اما رئیس جمهور ایران با بیان این که «نمی‌توانیم منتظر واکسن داخلی در تابستان باشیم» از شرکت‌های خصوصی خواست تا برای واردات واکسن خارجی با دولت همکاری کنند.

حسن روحانی روز پنج‌شنبه، ۲۶ فروردین، با تاکید بر لزوم تهیه واکسن در اردیبهشت و خرداد گفت: «شرکت‌های خصوصی راحت‌تر می‌توانند واکسن‌ها را وارد کنند.»

سازمان غذا و داروی ایران هم روز چهارم فروردین‌ماه با انتشار فراخوانی، از شرکت‌های واردکننده دارو دعوت کرد که اگر «قادر» به تامین واکسن کرونا از «منابع مورد تایید این سازمان هستند»، مستندات خود را ارائه کنند.

این درخواست پس از آن مطرح شد که در طول ماه‌های گذشته انتقادهای گسترده‌ای درباره مدیریت دولت در خرید و واردات واکسن خارجی کرونا مطرح شده است و حتی شایعاتی مطرح شده که وزارت بهداشت مانع اصلی کار با صادرنکردن مجوز برای بخش خصوصی است.

بخش خصوصی توانایی واردات و تامین واکسن را دارد

یک کارآفرین و فعال اقتصادی در یزد با بیان اینکه بخش خصوصی می تواند در قالب مسئولیت های اجتماعی برای تامین واکسن ورود کند گفت: تولیدکنندگان و کارآفرینان یزدی آماده تهیه و تامین واکسن هستند و می توانند در کمترین زمان ممکن واکسن مورد نظر را برای همه گروه های سنی و به تعداد کافی فراهم کنند.

محمد رضایی با بیان اینکه با دادن مجوز واردات واکسن به بخش خصوصی و شرکت‌ها می‌توان جامعه را ایمن کرد افزود: مسئولان باید این موضوع را از وزارتخانه پیگیری کنند و مجوزهای لازم را برای واردات واکسن به بخش خصوصی بدهند.

وی با بیان اینکه بخش عمده ای از یزد را کارگران واحدهای تولیدی تشکیل می دهند که در معرض خطر ابتلا نیز هستند ادامه داد: دلیل منطقی برای صادر نشدن مجوز واردات واکسن کرونا برای بخش خصوصی وجود ندارد چون حداقل می ‌توان نیروهای شاغل در این بخش را که تعداد زیادی هم دارند واکسینه کنند.

کارآفرین و فعال اقتصادی یزد بیان کرد: قطعا صدور مجوز واردات واکسن برای شرکت ‌های بزرگ که دارای توان مالی و مراودات خارجی هستند، روند واکسیناسیون را تسریع می کند.

اتاق های بازرگانی و تعاون به موضوع واکسن ورود کنند

محمدصالح جوکار؛ نماینده مردم یزد در مجلس شورای اسلامی با ابراز نگرانی از خیز شیوع کرونا در استان و وضعیتی که ممکن است در ماه های آینده کشور را درگیر کند گفت: کادر بهداشت و درمان در این مدت با تمام توان خود ایستاده و با بیماری مبارزه کرده اما شرایط فعلی نشان می دهد اگر وضعیت کنترل نشود روزهای سخت‌ تری پیش رو خواهیم داشت.

وی با بیان اینکه مردم ما عادی انگاری دارند و رعایت پروتکل های بهداشتی را به کمترین میزان رسانده اند افزود: ضروری است تا واکسیناسیون همگانی، مردم استان همچنان شیوه نامه‌های بهداشتی را رعایت کنند و جلوی گسترش ویروس را بگیرند.

وی با تاکید بر اینکه باید به شکلی برنامه ریزی کرد تا بخش خصوصی برای تامین واکسن ورود کند و روند واکسیناسیون تسریع شود اظهار کرد: قطعا اگر بخش خصوصی برای تهیه و تامین واکسن ورود کند موج های بعدی را به واسطه افزایش ایمنی نخواهیم داشت و شرایط به نفع مردم تغییر خواهد کرد.

جوکار با بیان اینکه از ورود بخش خصوصی به این موضوع استقبال می کنیم تصریح کرد: واکسیناسیون در اختیار دولت ها است و کشورهایی که امروز تولید انبوه واکسن دارند، محصول خود را به دولت می فروشند لذا در این زمینه به تدابیری نیاز است تا با حمایت دولت بتوان از طریق بخش خصوصی واکسن تهیه کرد.

رئیس کمیسیون امور داخلی و شوراهای مجلس با بیان اینکه بخش خصوصی ظرفیت و توانمندی بالایی دارد که در زمان های مختلف این موضوع اثبات شده است گفت: وزارت بهداشت باید مجوزهای لازم در این زمینه را صادر کند و بخش خصوصی هم با محوریت اتاق های تعاون و بازرگانی برای تامین و واردات واکسن اقدام کند تا تقاضاهایی که از سوی بخش خصوصی می آید به صورت تجمیع شده اقدام شود.

دولت به وعده های خود در تامین واکسن کرونا عمل نکرد

به گزارش فارس، بخش خصوصی در ماه‌های گذشته بارها اعلام کرده که در هر حوزه‌ای که به کاهش فشار کرونا و بهبود وضعیت کشور در این حوزه کمک می‌کند، آماده فعالیت است و در حدود یک سال گذشته نیز شرکت‌های خصوصی در حوزه‌های مختلف دارویی و بهداشتی تمام تلاش خود را به کار گرفتند این در حالی است که دولت تنها به شعار اکتفا کرده و در عمل برخورد و رفتار دیگری داشته و به وعده های خود در تامین واکسن کرونا عمل نکرده است.

بررسی های خبرنگار فارس در یزد حاکی از تلاش جدی بخش خصوصی برای تامین واکسن کرونا است که از سال گذشته اقدام شده اما در مرحله انعقاد قرارداد با ممانعت مواجه شده است.

انتهای پیام/ص/خ

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول