اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  یزد

کاهش سن ابتلا به سرطان در زنان یزدی/آلاینده های صنعتی و معدنی عامل ابتلا به سرطان

مسئول مرکز تشخیص زودهنگام سرطان در استان یزد از کاهش سن ابتلا به سرطان به ویژه سرطان پستان به سن کمتر از ۴۰ سال در بین زنان یزدی خبر داد.

کاهش سن ابتلا به سرطان در زنان یزدی/آلاینده های صنعتی و معدنی عامل ابتلا به سرطان

دکتر نسیم بهنیافرد در گفت و گو با خبرنگار فارس از یزد با بیان اینکه شایع ترین سرطان در دنیا، سرطان پستان است که سالیانه یک میلیون و ۶۰۰ هزار مورد جدید در دنیا شناخته می شود اظهار کرد: بر اساس آمارها در ایران سالانه ۸ هزار و ۵۰۰ زن به سرطان پستان مبتلا می شوند و  این سرطان پنجمین عامل مرگ در زنان ایرانی و دومین علت مرگ به دلیل ابتلا به سرطان است.

مسئول کلینیک ویژه پیشگیری و ارتقای سلامت امید با بیان اینکه از هر ۸ زن، دو نفر در کشور به سرطان پستان مبتلا می شوند افزود: سن شروع و بروز این بیماری در ایران نسبت به کشورهای اروپایی یک دهه زودتر و در گروه سنی زیر ۴۰ سال شیوع و بروز بالاتری در بین زنان ایرانی دارد.

وی با اشاره به عوامل موثر در ابتلا به سرطان پستان گفت: عوامل ژنتیکی، عوامل محیطی و بیش از همه آلاینده های صنعتی و معدنی و سبک زندگی، در استان یزد از عوامل مهم و تاثیر گذار در ابتلا به سرطان ها به شمار می آید اما چاقی، نژاد و قومیت و نوع تغذیه نیز بی اثر نیست.

مسئول مرکز تشخیص زودهنگام سرطان با بیان اینکه ارث و سابقه ابتلا در خانواده نیز از ابتلا به سرطان پستان در زنان است خاطرنشان کرد: از هر ۲۰۰ زن، یک زن ژن ابتلا به سرطان را دارد که می تواند احتمال بروز سرطان را ۴۵ تا ۸۰ درصد افزایش دهد.

وی با اشاره به اینکه خطر ابتلا به سرطان  با افزایش سن بیشتر می شود و در سنین بالاتر ابتلا بیشتر است تصریح کرد: ۷۷ درصد مبتلایان بالای ۵۰ سال و از این تعداد ۵۰ درصد بالای ۶۵ سال داشتند اما وضعیت ابتلا به شکلی است که زنان ۳۵ سال و کمتر نیز مبتلا هستند و مبتلا می شوند.

مسئول مرکز تشخیص زودهنگام سرطان در یزد با اشاره به برگزاری پویش آگاهی بخشی و غربالگری سرطان پستان اظهار داشت: در دنیا ماه اکتبر، ماه آگاهی بخشی سرطان پستان نامگذاری شده است و به همین منظور ۱۷ تا ۲۲ مهرماه در استان یزد پویش آگاهی بخشی شکل گرفت تا به منظور توانمند سازی افراد جامعه، افزایش سطح سلامت جامعه، خود مراقبتی و پیشگیری از بیماری ها در کلینیک پیشگیری و ارتقا سلامت امید به هم استانی ها خدمات ارائه کند.

انتهای پیام/ص

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول