اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  زنجان

تبیین اهداف دشمن از سیاست‌های نماز جمعه است/ائمه جمعه سخنگوی نظام و مردم هستند

امام جمعه سلطانیه گفت: تبیین اهداف دشمن و تشریح نقشه‌های او و ایجاد آمادگی در برابر هجمه‌ها، تبلیغات دروغین یکی از سیاست‌های نماز جمعه است و همیشه دنبال شده است، چرا که هدف عمده در نماز جمعه تبیین است.

تبیین اهداف دشمن  از سیاست‌های نماز جمعه است/ائمه جمعه سخنگوی نظام و مردم هستند

به گزارش خبرگزاری فارس از زنجان، پنجم مرداد سالروز اقامه نماز جمعه در کشور بعد از انقلاب اسلامی است، تریبونی که در دوران مختلف مدافع نظام بوده و به خوبی توانسته است از کیان انقلاب دفاع کند.

یکی از ائمه جمعه استان زنجان که کاملا به روز است و در عرصه فضای مجازی فعالیت‌های خوبی دارد امام جمعه سلطانیه است، حجت‌الاسلام سید عمران حسینی‌نسب این روزها توانسته جوانان انقلابی و دهه هفتادی و هشتادی را دور خود جمع و اقدامات شایسته‌ای را انجام دهد.

به مناسب پنجم مرداد پای سخنان این امام جمعه انقلابی و البته جوان سلطانیه نشسته‌ایم تا به سوالات ما در مورد اقدامات خود در سلطانیه پاسخ دهد.

سید عمران حسینی نسب، امام جمعه سلطانیه: پنجم مرداد سالروز اقامه نماز جمعه در کشور بعد از انقلاب اسلامی و هفته نماز جمعه را گرامی می‌دارم و به روح مطهر امام و شهدا خصوصا شهدای محراب نماز جمعه درود  می‌فرستم و برای مقام معظم رهبری آرزوی سلامتی و عزت و سربلندی از خداوند متعال مسئلت دارم.

اهمیت نماز جمعه

در قرآن فقط یک آیه در سوره جمعه در مورد نماز جمعه وجود دارد، اما خیلی پرمحتواست و بیانگر اهمیت نماز جمعه است.
خداوند در آین آیه نخست، همه مسلمانان را مخاطب قرار داده، مى‌فرماید: یا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا إِذا نُودِیَ لِلصَّلاةِ مِنْ یَوْمِ الْجُمُعَةِ فَاسْعَوْا إِلى ذِکْرِ اللّهِ وَ ذَرُوا الْبَیْعَ ذلِکُمْ خَیْرٌ لَکُمْ إِنْ کُنْتُمْ تَعْلَمُونَ: اى کسانى که ایمان آورده‌اید! هنگامى که براى نماز روز جمعه اذان گفته مى‌شود، به سوى ذکر خدا (خطبه و نماز) بشتابید و خرید و فروش را رها کنید، این براى شما بهتر است اگر مى‌دانستید.

ثانیا: می‌فرماید وقتی اذان روز جمعه را شنیدید فاسعوا الی ذکرالله، به سوی ذکر خدا که نماز است بشتابید و حتی چون خطبه هم جزو نماز است باید برای رسیدن به خطبه‌ها هم تسریع شود.

ثالثا: و ذروا البیع کسب و کار را رها کنید البته منظور این است هر کار مزاحم نماز جمعه را رها کنید و بعد می‌فرماید این برای شما بهتر است اگر بدانید.

در احادیث اسلامى نیز، تأکیدات فراوانى در این زمینه وارد شده است، از جمله: در خطبه‌اى که موافق و مخالف، آن را از پیامبر گرامى اسلام(صلى الله علیه وآله) نقل کرده‌اند آمده: إِنَّ اللّهَ تَبارَکَ وَ تَعالى فَرَضَ عَلَیْکُمُ الْجُمُعَةَ فَمَنْ تَرَکَها فِی حَیاتِی أَوْ بَعْدَ مَوْتِی اسْتِخْفافاً بِها أَوْ جُحُوداً لَها فَلا جَمَعَ اللّهُ شَمْلَهُ، وَ لا بارَکَ لَهُ فِی أَمْرِهِ، أَلا وَ لا صَلاةَ لَهُ، أَلا وَ لا زَکاةَ لَهُ، أَلا وَ لا حَجَّ لَهُ، أَلا وَ لا صَوْمَ لَهُ، أَلا وَ لا بِرَّ لَهُ حَتَّى یَتُوبَ: 
 خداوند نماز جمعه را بر شما واجب کرده، هر کس آن را در حیات من یا بعد از وفات من، از روى استخفاف یا انکار ترک کند، خداوند او را پریشان کند، و به کار او برکت ندهد، بدانید، نماز او قبول نمى‌شود، بدانید، زکات او قبول نمى‌شود، بدانید، حج او قبول نمى‌شود، بدانید، اعمال نیک او قبول نخواهد شد، تا از این کار توبه کند

فلسفه نماز عبادى سیاسى جمعه 

نماز جمعه یک نماز عبادی سیاسی است و از بعد عبادی، یک عبادت بزرگ دسته جمعى است و اثر عمومى عبادات را که تلطیف روح و جان و شستن دل از آلودگى‌هاى گناه و زدودن زنگار معصیت از قلب است، در بردارد، به ویژه اینکه، مقدمتاً دو خطبه دارد که مشتمل بر انواع مواعظ، اندرزها و امر به تقوا و پرهیزگارى است. 
و اما، از نظر اجتماعى و سیاسى، یک کنگره عظیم هفتگى است که بعد از کنگره سالانه حج، بزرگترین کنگره اسلامى است و به همین دلیل، در روایتى که قبلاً از پیغمبر اکرم(صلى الله علیه وآله) نقل کردیم، آمده بود: جمعه، حج کسانى است که قادر به شرکت در مراسم حج نیستند.

برکات نماز جمعه

الف: آگاهى بخشیدن به مردم در زمینه معارف اسلامى و رویدادها و مسائل مهم اجتماعى و سیاسى. 
ب: ایجاد همبستگى و انسجام هر چه بیشتر در میان صفوف مسلمین، به گونه‌اى که دشمنان را به وحشت افکند و پشت آنها را بلرزاند. 
ج: تقویت و تجدید روح دینى و نشاط معنوى براى عموم مردم مسلمان. 
د: جلب همکارى براى حل مشکلات عمومى

مطالبات امامین انقلاب از نماز جمعه

یکی از مطالبات مقام معظم رهبری از ائمه جمعه این است که امام جمعه چون نماینده نظام است باید مواضع نظام را تبیین کند و سیاست‌ها و مواضع کلی نظام اسلامی را تبیین کند و از این بالاتر اینکه شخص امام جمعه باید الگو و پرچمدار نظام اسلامی باشد. 
اینکه بعضا عده‌ای امام جمعه را متهم می‌کنند به طرفداری از یک جناج یا گروه این کاملا اشتباه است چرا که اولا امام جمعه یک خط دارد و آن خط ولایت است، ثانیا نظر آن عده را باید اینگونه اصلاح کرد که امام جمعه از یک جناح طرفداری نمی‌کند بلکه فکر و اندیشه آن گروه نزدیک به مواضع نظام و انقلاب است.

دومین مطالبه از ائمه جمعه مردمداری و همراه مردم بودن است، البته مردمداری معنای وسیعی دارد از جمله محبت به آنان، خدمتگذاری به آنان، تواضع در برابر آنان و در خدمت کسانی باشیم که بیشتر به ما نیاز دارند، مثل جوانان و اقشار مستضعف.
مردمداری به این معنا نیست که ماهی یک جلسه یک ساعت و دیدار مردمی داشته باشیم این کار خوبی است ولی کافی نیست، بلکه مردمداری به یک معنا این است که مردم به راحتی به ائمه جمعه دسترسی داشته باشند و الحمدلله ائمه جمعه اکثرا اینگونه هستند چون اولا نماز جماعت دارند و مردم به راحتی می‌توانند علاوه بر مراجعه به دفتر در مسجد هم به امام جمعه مراجعه کنند و ثانیا بنده دیدار مردمی ندارم، ولی هر کس حتی بدون هماهنگی قبلی هم مراجعه کند ما در خدمتشان بوده و هستیم.

یک مطالبه و انتظار از امام جمعه این است که به نسل جوان توجه داشته باشد، توجه به نسل جوان به چند صورت می‌تواند باشد: 1- استفاده از جوان و نوجوان در برنامه نماز جمعه و ستاد نماز جمعه که الحمدلله این مسئله در نماز جمعه سلطانیه خیلی چشمگیر است، مجریان، قاریان، مکبرین و مؤذنین نماز جمعه سلطانیه اکثر جوان و حتی نوجوان هستند.

2- توجه به نیازهای جوانان و نوجوانان و مطالبات خواسته آنان در خطبه‌ها و در جلسات از مسؤولین است که این موارد علاوه بر اینکه توجه به نسل جوان است در جذب جوانان به نماز جمعه هم موثر است.

دشمن شناسی یکی دیگر از انتظارات امامین انقلاب از نماز جمعه است، شناخت و شناساندن دشمن در نماز جمعه یکی از سیاست‌های نماز جمعه است.

مقام معظم رهبری فرمودند: نماز جمعه یک قرارگاه است؛ قرارگاه ایمان، قرارگاه تقوا، قرارگاه بصیرت، قرارگاه اخلاق. از تعبیر قرارگاه نباید ما وحشت بکنیم، چون قرارگاه جزو تعبیرات و اصطلاحات مربوط به جنگ و مبارزه و این چیزها است. خب، این جنگ وجود دارد، بر ما تحمیل شده -ما درحال جنگیم، منتهی جنگ نظامی نیست؛ جنگ معنوی است، جنگ اعتقادی و ایمانی است، جنگ سیاسی است. 
این جنگ را چه کسی انجام می‌دهد؟ دشمن، پس تبیین اهداف دشمن و تشریح نقشه‌های او و ایجاد آمادگی در برابر هجمه‌ها، تبلیغات دروغین یکی از سیاست‌های نماز جمعه است و همیشه دنبال شده است، چرا که هدف عمده در نماز جمعه تبیین است.

فعالیتهای اجتماعی نماز جمعه 

نماز جمعه چون یک پایگاه مردمی است و پشتیبان نماز جمعه هم مردم هستند باید در فعالیت‌های اجتماعی هم فعال باشد و بتواند مشکلات عمومی را حل کند یا در مسائل عمومی و اجتماعی هم مشارکت مردم را جلب کند و هم به مردم کمک کند.

می‌توان نماز جمعه را از این لحاظ یک پایگاه موفق معرفی کرد. نمازهای جمعه مرکز فعالیت‌های اجتماعی است. 

اولا پیگیر مشکلات مردم هستیم، چه بصورت عمومی و جه بصورت خصوصی که به دفتر مراجعه می‌کنند و مشکل خود را مطرح می‌کنند نیز همان لحظه از مسؤول یا نهاد مربوطه  پیگیری می‌شود.
ثانیا در مراسم‌های مثل جشن عاطفه‌ها، جشن نیکوکاری، در بلاهای طبیعی مثل سیل و زلزله در خدمت مردم بوده‌ایم.

در شرایط کرونایی هم خصوصا بعد از فرمایش مقام معظم رهبری مبنی بر رزمایش مواسات این کار با محوریت نهاد نماز جمعه و سپاه و با همکاری خیرین و بسیج مردمی انجام و حدود یک هزار و 500 بسته مواد غذایی به ارزش هر بسته 350 هزار تومان و همچنین 20 میلیون تومان کارت اعتباری برای افراد آسیب دیده تهیه و توزیع شد.

ثالثا در کنار این موارد در برخی مناسبت‌های مرتبط با حضور مسؤول مربوطه به مردم خدمت‌رسانی می‌شود از جمله در هر سال چند بار با حضور شبکه بهداشت و درمان تست‌هایی از قبیل فشار خون، وزن و قند خون نمازگزاران در نماز جمعه انجام می‌شود.

ویژگی‌های امام جمعه موفق

همانطور که عرض شد نماز جمعه پایگاهش مردم است و به هیچ جناح و گروهی هم وابسته نیست و سخنگوی نظام و مردم است، اگر یک امام جمعه‌ای بخواهد موفق باشد باید در محصور گروه خاصی نباشد و همه مردم امام جمعه را متعلق به خود بدانند. 

دومین ویژگی امام جمعه موفق سعه صدر و همراهی با سلایق مختلفی است که درون نظام هستند و به آرمان‌های امام و انقلاب از جمله ولایت فقیه و مقام معظم رهبری پایبند باشند، در نخستین خطبه نماز جمعه در سلطانیه هم گفته‌ام که خط امام جمعه خط ولایت است و ولایت فقیه، ارزش‌های اسلام و انقلاب خط قرمز ماست. و لذا همراهی با سلایق مختلف به معنای عدول از آرمان‌ها نیست.

مقام معظم رهبری هم می‌فرمایند اگر در یک شهری دو گروهی هستند و احیانا ممکن است عده‌ای مخالف نظام باشند و به نظام اسلامی بدگویی کنند، امام جمعه باید نقطه مقابل آنها باشد.

سومین ویژگی اینکه همراه مردم و با مردم باشد، امام جمعه اگر امام شنبه، امام یکشنبه، امام دوشنبه و.... نباشد امام جمعه موفقی نخواهد بود و لذا ائمه جمعه بخاطر مسؤولیت خود، ساکن محل امامت خود است، البته سایر مسؤولان هم باید در محل ماموریت خود ساکن باشند ولی غالبا عمل نمی‌کنند.

خوش خلقی، مردمداری، اطلاعات کافی، خطبه‌های روان و مردم پسند و مدیریت خوب از دیگر ویژگی‌های یک امام جمعه موفق است.

ابتکارات ستاد نهاد نماز جمعه 

 برگزاری جلسه منظم تفسیر قرآن و بیان احکام که هر هفته دوشنبه‌ها بعد از نماز مغرب قبل از ایام کرونا، شناسایی جوانان و نوجوان مستعد برای همکاری با نهاد نماز جمعه که اکثر این عزیران به عنوان مکبر و موذن در خدمت نماز جمعه هستند.
اعلام و اطلاع‌رسانی برنامه‌های نماز جمعه هر هفته روز پنج شنبه (یک روز قبل از نماز جمعه) و احیا و برگزاری ایام فاطمیه به مدت سه شب در ایام شهادت حضرت زهرا (س) و استفاده از سخنرانان استانی و کشوری و برگزاری جلسه با آموزش و پرورش برای حضور طلاب در مدارس برای اقامه نماز جماعت و جلسات پرسش و پاسخ از ابتکارت ستاد نماز جمعه بوده است.


مشکلات نهاد نماز جمعه

با همه کارهایی که انجام می‌شود و از طرفی دفاتر ائمه جمعه که محل رجوع مردم خصوصا اقشار ضعیف جامعه است ذکر این نکته هم لازم است که دفاتر ائمه جمعه اولا هیچ بودجه و اعتباری ندارند و ائمه جمعه به ابتکار خودشان دفاتر را اداره می‌کنند و حتی اگر در دفتر نیروی کمکی دارند حق‌الزحمه او را هم تامین می‌کنند. 

در مورد مصلی‌ها هم همینطور است و بودجه و اعتبارات تخصیص یافته در حد صفر است، بعنوان مثال سال گذشته دولت برای همه مصلی‌های در حال احدث و نیمه تمام در کشور که بیش از 200 مصلی بود 6 میلیارد تومان اختصاص داده بود. لذا مصلی در حال احداث پیامبر اعظم سلطانیه حدود سه سال است به خاطر نبود منابع مالی و عدم توانایی مردم و خیرین بلاتکلیف مانده و نیازمند توجه دولت و مسؤولان استانی و خیرین نیکوکار است.

انتهای پیام/73002/ق/ی

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول