اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  زنجان

کاوش‌های جدید در معدن چهرآباد/ کشف کوره و آهن چاقوسازی

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان گفت: در کاوش‌های اخیر در زرین تپه چهرآباد به آثاری رسیده‌اند که نشان دهنده کوره و آهن است که ممکن است چاقوهای زنجان در آن عصر در آنجا ساخته می‌شده است.

کاوش‌های جدید در معدن چهرآباد/ کشف کوره و آهن چاقوسازی

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان زنجان از برگزاری دومین بزرگداشت روز ملی چاقوی زنجان خبر داد.

به‌گزارش خبرگزاری فارس از زنجان، سید سعید صفوی مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان زنجان در مراسم گرامیداشت چاقوی زنجان اظهار کرد: صنعتگران ریشه در تاریخ دارند و ما اکنون از این هنرمندان انرژی می گیریم.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان زنجان گفت: صنایع دستی و هنرهای سنتی، میراث گذشتگان ما هستند که به عنوان سفیرانی صادق و راستین به‌حساب می‌آیند و به خودی خود، گنجینه‌ای ارزشمند است که باید بیشتر مورد متوجه قرار گیرد.

وی افزود: صنعتگران صنایع دستی با ساخت و تیزی چاقوهای خود مهربانی را در بین مردمان تقسیم می کنند. ما سعی کردیم که جایگاه هویت بخشی صنایع دستی و هنرهایب سنتی را در مجموعه خودمان نشان دهیم.   

صفوی تأکید کرد: در کاوش‌های اخیر در زرین تپه چهرآباد به آثاری رسیده‌اند که نشان دهنده کوره و آهن است که ممکن است چاقوهای زنجان در آن عصر در آنجا ساخته می‌شده است.

 مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان زنجان با اشاره به اینکه چاقوی زنجان حداقل دارای 17 نوع کاربری است و این هنرها باید توسط استادان به شاگردانشان آموزش داده شوند، گفت: صنایع‌دستی نیازمند آموزش «هنرمند خوداشتغال» و از آن مهمتر «هنرمند کارآفرین» است، در حال حاضر خانه هنرمندان زنجان راه اندازی شده است که این آموزش‌ها در رشته‌های مختلف آموزش داده شوند.

صفوی تصریح کرد: صنعت چاقو سازی از رشته‌های ماندگار و تاریخی استان زنجان محسوب می‌شود، توجه به توسعه صنعت چاقو در استان باعث ایجاد اشتغال و در آمد می‌شود، بنابراین میراث فرهنگی بر تحقق این امر مهم برنامه‌ریزی لازم را دارد.

پایان پیام/73005

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول