اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری خبر داد:

کاهش 88 درصدی آتش‌سوزی جنگلی در چهارمحال‌و‌بختیاری

خبرگزاری فارس: مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری گفت: در سال ‌جاری وقوع آتش‎سوزی در سطوح جنگلی این استان در مقایسه با سال گذشته 88 درصد کاهش داشته است.

کاهش 88 درصدی آتش‌سوزی جنگلی در چهارمحال‌و‌بختیاری
عطاءالله ابراهیمی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در شهرکرد اظهار داشت: جنگل‌ها ثروتی عظیم و نعمتی همگانی است که حفظ و حراست از آن مستلزم تلاش همگانی و مستمر است.
وی از جنگل به ‌عنوان موهبت الهی نام برد و گفت: تخریب جنگل‌ها زیانی فراگیر و جبران‌ناپذیر را به همراه دارد، چراکه ادامه حیات سایر موجودات زنده بستگی به بقا و ماندگاری جنگل‌ها دارد.
ابراهیمی بر ضرورت اطلاع‌رسانی بیش از پیش تمام رسانه‌های جمعی در راستای کاهش میزان آتش‌‎سوزی مراتع این استان تأکید کرد و گفت: اطلاع‌رسانی بهنگام رسانه‌های جمعی در افزایش حساسیت مردم نسبت به رعایت اصول و نکات ایمنی مراتع و جنگل‌ها و در نهایت کاهش آتش‌‎سوزی جنگل‌ها نقش تأثیرگذاری را ایفا می‌کند.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه در سال‌های 88 و 89 میزان آتش‎سوزی مرتعی و جنگلی این استان بیش از یک‌هزار و 300 هکتار برآورد شده است، گفت: این در حالیست که میزان آتش‎سوزی مراتع در سال‌جاری به کمتر از 148 هکتار کاهش یافته است.
وی افزود: بر اساس بررسی یک دوره پنجساله در سطوح جنگلی این استان بر اثر وقوع 425 فقره حریق 384 هکتار جنگل و یک‌هزار و 556 هکتار از عرصه‌های مرتعی این استان متحمل بیش از 610 میلیارد ریال خسارت شده است.
ابراهیمی تصریح کرد: عمده این آتش‎سوزی‌ها از سال 85 تاکنون در عرصه‌های منابع طبیعی بر اثر ناپایداری‌های جوی، صاعقه و وزش بادهای گرم ناشی از بروز خشکسالی و رعد و برق و سایر عوامل غیرعمدی بوده است.
ابراهیمی با بیان اینکه سال گذشته یکی از سال‌های پر حادثه در این استان بود، گفت: در سال گذشته بر اثر وقوع 175 حریق به 132 هکتار جنگل و مراتع به میزان 492 میلیارد ریال خسارت وارد شد.
وی در ادامه از اجرای عملیات جنگل‌کاری در 67 هزار هکتار از اراضی این استان خبر داد و گفت: بر اساس قانون جامع افزایش بهره‌وری از اراضی کشاورزی و منابع طبیعی، ضریب حفاظتی جنگل‌ها باید از 40 درصد به 90 درصد افزایش یابد.
ابراهیمی از اجرایی شدن طرح صیانت از جنگل‌های این استان در بیش از 33 هزار هکتار از اراضی جنگلی لردگان خبر داد و گفت: این طرح  بر اساس اجرای ماده 15 قانون افزایش بهره‌وری از اراضی کشاورزی و منابع طبیعی با بیش از 300 میلیون ریال اعتبار در جنگل‌های شهرستان کوهرنگ در حال اجراست.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری بر ضرورت تخصیص اعتبارات در راستای جبران خسارت ناشی از کاهش 25 درصدی منابع آب‌های زیرزمینی این استان تأکید کرد و افزود: جبران خسارات ناشی از کاهش 25 درصدی منابع آب‌های زیرزمینی علاوه بر تخصیص اعتبارات استانی نیازمند اعتبارات ملی است.
انتهای پیام/آ
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول