اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل مدیریت بحران استان قزوین هشدار داد:

بحران آب در استان قزوین / نشست نیم متری زمین

خبرگزاری فارس: مدیرکل مدیریت بحران استان قزوین هشدار داد: با روند فعلی منابع آبی، در حال حاضر به سمت بحران در حوزه آب حرکت می‌کنیم.

بحران آب در استان قزوین / نشست نیم متری زمین
به گزارش خبرگزاری فارس از قزوین، علی‌ محمد آهنی در مراسم آغاز آبرسانی به روستای نظام آباد بیان کرد: در هفته کاهش بلایای طبیعی شاهد بهره‌برداری از این پروژه آبرسانی هستیم.
وی ادامه داد: بهره‌برداری از این پروژه‌ها به صورت نمادین است چرا که در حوزه مدیریت بحران اقدامات چشمگیر بسیاری انجام شده است.
مدیرکل مدیریت بحران استان قزوین افزود: به طوری که طی 10 سال گذشته 177 میلیارد و 800 میلیون ریال تنها در حوزه حوادث هزینه شده است.
وی عنوان کرد: در واقع به طور میانگین هرسال 17.8 میلیارد تومان هزینه شده است که برای این پروژه‌ها اگر بخواهیم افتتاحیه بگذاریم فرصت زیادی می‌خواهد.
آهنی خاطرنشان کرد: آب شرب یکی از اصلی‌ترین نیازهای مردم است و در اولویت‌های کاری ما قرار دارد حال در این میان در خصوص خشکسالی باید اطلاع‌رسانی لازم انجام شود تا مردم از کمبود آب اطلاع بیشتری پیدا کنند.
وی تصریح کرد: ما در استخدام دولت هستیم و حقوق می‌گیریم که به مردم خدمت کنیم؛ من خود فکر می‌کنم هنوز آن وظایفی که بر دوش دارم را به خوبی انجام نداده‌ام بنابراین باید هرچه می‌توانم بیشتر و بیشتر خدمت کنیم.
مدیرکل مدیریت بحران استان قزوین اظهار کرد: درخواست ما از اهالی این روستا که از نعمت آب بهره‌مند شده‌اند این است که تا می‌توانند صرفه‌جویی کنند و این صرفه‌جویی به معنای استفاده درست از آب است یعنی آبی که برای شرب در اختیار آنها قرار می‌گیرد را برای مصارف دیگری همچون آبیاری باغچه و ... مصرف نکنند از طرفی مردم روستا یک سوم مناطق شهری آب بهاء پرداخت می‌کنند.
وی توضیح داد: کشورهایی که کمتر از یک‌هزار و 700 مترمکعب در سال سرانه آب داشته باشند بحرانی هستند ولی ما از سالی 8 هزار متر مکعب به سالی یک‌هزار و 850 تا یک‌هزار و 900 مترمکعب رسیده‌ایم و این یعنی ما به سمت بحرانی شدن در حوزه آب در حال حرکت هستیم.
آهنی تصریح کرد: از این موضوع نتیجه‌ای که می‌گیریم‌ ضرورت استفاده منطقی از منابع آبی است.
وی گفت: اگر از منابع آبی به درستی استفاده نکنیم شاهد کاهش منابع و ذخایر آبی خواهیم بود، به طوری که نشست زمین را به دنبال آن پیدا خواهد شد و وقتی زمین پائین رفت دیگر در آن منطقه نمی‌توان کشاورزی کرد و حتی آن را احیاء کرد.
مدیرکل مدیریت بحران استان قزوین افزود: در حال حاضر به دلیل همین برداشت‌های بی‌رویه در منطقه بوئین‌زهرا نشست زمین را تا نیم متر می‌بینیم که در نقاطی از استان همدان نیز شاهدیم.
وی در ادامه با اشاره به خسارات وارده در استان در اثر بلایای طبیعی طی 10 سال گذشته تصریح کرد: 421 میلیارد تومان خسارت در اثر سیل و بارندگی، 275 میلیارد تومان خسارت از ناحیه خشکسالی، 85 میلیارد تومان تگرگ، 634 میلیارد تومان سرمازدگی باغات و مزارع، 110 میلیارد تومان زلزله، 61 میلیارد تومان کولاک و طوفان، لغزش زمین 3.6 میلیارد تومان، آفات نباتی 7 میلیارد تومان و آتش‌سوزی 15 میلیارد تومان خسارت بوده است.
آهنی اعلام کرد: بیشترین خسارت وارده به استان طی 10 سال گذشته به دلیل سرمازدگی، سیل و بارندگی و خشکسالی بوده است به طوری که میزان خسارت سرمازدگی در سال 89، 181 میلیارد تومان و سرمازدگی در سال جاری نزدیک به 5 میلیارد تومان بوده است.
وی با اشاره به مساعدت دولت در جبران خسارات وارده توضیح داد: دولت در بخش تسهیلات اعتباری را به دستگاه‌ها به خصوص جهاد کشاورزی می‌دهد همچنین دولت خود اقداماتی نظیر احداث راه، احیای قنات‌ها و غیره را دارد و تاکنون 177 میلیارد و 800 میلیون تومان توسط ستاد حوادث برای امور زیربنایی هزینه شده است.
مدیرکل مدیریت بحران استان قزوین با اشاره به آموزش‌های صورت گرفته در راستای مدیریت بحران خاطر نشان کرد: در قسمت آموزش و تجهیزات کارهای خوبی صورت گرفته است چراکه ما معتقد هستیم بعضی از کارها با وجود اینکه ضرورت دارد ولی ایجاد مصونیت نمی‌کند مانند بیمه و آمادگی، البته دولت و مسئولان اصرار دارند مردم محصولات و ساختمان‌های خود را بیمه کنند و قبل از هر حادثه‌ای آمادگی لازم را داشته باشند.
وی تأکید کرد: اما اصلی‌ترین موضوعی که باید عنوان شود، بحث پیشگیری است به این معنا که سیستم به گونه‌ای کار کند که یا حادثه‌ای رخ ندهد و یا اگر رخ داد خسارت کمی وارد شود که بازسازی پل‌ها، خالی کردن رسوبات رودخانه‌ها و غیره از جمله موارد پیشگیری است.
آهنی با اشاره به خرید تجهیزات برای دستگاه‌های اجرایی اعلام کرد: 13.5 میلیارد تومان طی هشت سال اخیر برای خرید تجهیزات به دستگاه‌ها پرداخت شده است.
انتهای پیام/‌ش10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول