اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرعامل شرکت پایانه‌های نفتی ایران خبر داد:

تبدیل بندر گناوه به پشتیبان پایانه خارگ

خبرگزاری فارس: مدیرعامل شرکت پایانه‌های نفتی ایران گفت: با احداث 10 مخزن ذخیره‌سازی نفت خام در گناوه، این بندر به پایانه دوم و پشتیبان پایانه خارگ تبدیل می‌شود.

تبدیل بندر گناوه به پشتیبان پایانه خارگ
به گزارش خبرگزاری فارس از بوشهر، غلامرضا غریبی صبح امروز در جمع خبرنگاران اظهار داشت: با بررسی‌های فنی و عملیاتی و انجام مطالعات تحقیقاتی در ابتدا، ساخت شش مخزن ذخیره‌سازی نفت خام در بندر گناوه با همکاری بخش خصوصی در دستور کار قرار گرفت که با بررسی‌های بیشتر مقرر شد 10 مخزن یک میلیون بشکه‌ای در گناوه و 10 مخزن نیز در عسلویه با استفاده از توان بخش خصوصی احداث شود.
وی تصریح کرد: با احداث و بهره‌برداری از این مخازن، ظرفیت ذخیره‌سازی نفت خام تا حدود زیادی افزایش می‌یابد و بندر گناوه به پایانه دوم و پشتیبان پایانه خارگ تبدیل می‌شود.
مدیرعامل شرکت پایانه‌های نفتی ایران افزود: براساس مصوبه هیئت مدیره، نظارت تمام بخش‌های پروژه ساخت مخازن ذخیره‌سازی نفت خام، توسط بخش خصوصی بر عهده شرکت پایانه‌های نفتی ایران است.
وی خاطرنشان کرد: در این زمینه با کمک کارشناسان فنی، جانمایی مکان احداث پروژه انجام شده و عملیات اجرایی احداث مخازن با شتاب بیشتری پیگیری می‌شود.
غریبی یادآور شد: این شرکت برای تعمیرات اسکله‌های بارگیری خود با هدف افزایش ذخیره‌سازی نفت خام تا 20 سال آینده برنامه‌ریزی دقیق و مدونی انجام داده است و در همین راستا احداث چهار مخزن یک میلیون بشکه‌ای نفت خام در جزیره خارگ در دستور کار شرکت پایانه‌ها قرار گرفته است.
وی ادامه داد: تصمیم بر آن بود که شش مخزن ذخیره‌سازی دیگر نیز در جزیره خارگ احداث شود که به دلیل نبود وجود منابع ارزی کافی، اجرای آن با دشواری‌هایی مواجه شد.
مدیرعامل شرکت پایانه‌های نفتی ایران در ارتباط با دیگر ظرفیت‌های ذخیره‌سازی نفت خام در این شرکت نیز گفت: هم اکنون ظرفیت ذخیره‌سازی نفت خام در پایانه نفتی نکا، 1.2 میلیون بشکه است که از سه اسکله فعال انجام می‌شود.
وی خاطرنشان کرد: با تکمیل حوضچه فراگیر، این ظرفیت به نحو قابل ملاحظه‌ای افزایش می‌یابد.
غریبی با بیان اینکه هم اکنون 44 مخزن با ظرفیت 140 هزار تا یک میلیون بشکه در جزیره خارگ قرار دارد، گفت: ظرفیت اسمی ذخیره‌سازی نفت خام در این پایانه 24 میلیون و ظرفیت عملیاتی آن نیز در حدود 22 میلیون بشکه تخمین زده می‌شود.
وی میانگین روزانه صادرات نفت خام را از شش پهلوگیر در اسکله T و سه پهلوگیر در اسکله آذرپاد، در حدود دو تا 2.1 میلیون بشکه اعلام کرد.
وی درباره حجم سوآپ نفت خام در سال جاری گفت: هم اکنون میانگین سوآپ نفت خام بین 20 تا 25 هزار بشکه در روز متغیر است، این در حالی است که حجم و کیفیت اجرای عملیات سوآپ مربوط به امور بین‌الملل شرکت ملی نفت ایران است و شرکت پایانه‌ها تنها متولی انجام سوآپ است.
مدیرعامل شرکت پایانه‌های نفتی ایران در ارتباط با واگذاری شرکت پایانه‌های نفتی به بخش خصوصی بر اساس قانون اصل 44 اظهار داشت: در زمان وزارت مهندس علی آبادی، مکاتباتی به منظور اخذ برون‌سپاری پایانه‌های نفتی انجام گرفت اما با این وجود در نخستین نشست مشترک این شرکت با مهندس قاسمی وزیر نفت نیز توافقاتی مبنی بر تغییر نام "شرکت پایانه‌های نفتی ایران" به "سازمان پایانه‌های نفتی ایران" انجام شد.
وی ادامه داد: وزیر نفت در نامه‌ای به حسینی، وزیر اقتصاد که مسئول اجرای اصل 44 است، با ارائه دلایل مبرهن، خواهان عدم واگذاری شرکت پایانه‌های نفتی ایران به بخش خصوصی شده است.
مدیرعامل شرکت پایانه‌های نفتی ایران در مورد انجام پروژه‌های تحقیقاتی و پژوهشی در این شرکت نیز گفت: هم اکنون خوردگی فلزات و تاسیسات نفتی، مهم‌ترین دغدغه این شرکت است بنابراین در این زمینه به همت پژوهشگران شرکت پایانه‌های نفتی ایران، پروژه‌های پژوهشی به پروژه‌های اجرایی تبدیل شده است.
غریبی یادآور شد: با استفاده از این پروژه‌ها، مدت زمان آبگیری و تست مخازن جدید (مخزن شماره 38)، با استفاده از آب دریا از 38 روز به 18 روز کاهش یافته است.
وی با اعلام اینکه هم اکنون مطالعات مقدماتی و مفهومی احداث پایانه جاسک پایان یافته است، گفت: بررسی دور جدیدی از امکان سنجی انجام این پروژه به شرکت پایانه‌های نفتی ایران واگذار شده است و در حال حاضر در انتظار تصمیمات هیئت مدیره شرکت در این مورد هستیم.
غریبی در ارتباط با آخرین وضعیت پروژه پایانه جاسک اظهار داشت: هم اکنون حدود 117 هزار هکتار زمین در حوالی منطقه کوه مبارک جاسک جانمایی شده و در اختیار پیمانکار قرار گرفته است.
مدیرعامل شرکت پایانه‌های نفتی ایران ادامه داد: در انجام مطالعات تحقیقاتی این پروژه، یک مشاور مادر و یک مشاور جزء، با این شرکت همکاری داشته و فضای لازم برای ذخیره‌سازی 20 میلیون بشکه نفت خام در این پایانه طراحی شده است.
وی خاطرنشان کرد: ساخت فرودگاه، تاسیسات و محل سکونت شهری نیز در این پروژه در نظر گرفته شده و در انتظار تصمیم هیئت مدیره برای اجرای فازهای بعدی هستیم.
انتهای پیام/و۱۰
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول