اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

عضو هیئت رئیسه شورای ملی زعفران ایران:

زعفران خالص ایرانی شناسنامه‌دار و کدکیفیت می‌‌گیرد‌

خبرگزاری فارس: عضو هیئت رئیسه شورای ملی زعفران ایران همزمان با فصل برداشت زعفران در قاین گفت: زعفران خالص ایرانی شناسنامه‌دار می‌شود.

زعفران خالص ایرانی شناسنامه‌دار و کدکیفیت می‌‌گیرد‌
به گزارش خبرگزاری فارس از بیرجند، علی حسینی ظهر امروز در حاشیه بازگشایی پایگاه فرآوری زعفران در روستای کره از توابع شهرستان قاین اظهار داشت: این طرح برای نخستین بار با همکاری شورای ملی زعفران، کانون هماهنگی دانش و صنعت زعفران، بنیاد توسعه کارآفرینی زنان و جوانان و جهاد کشاورزی اجرا می‌شود.
وی با اشاره به اینکه کشاورزانی که محصول زعفران آنها در قالب این طرح فرآوری شود کد شناسایی دریافت می‌کنند، افزود: این طرح با هدف بهبود کیفی زعفران، کسب ارزش افزوده و رهگیری محصول به منظور جلوگیری از تقلب و سوء استفاده رقبا اجرا می‌شود.
حسینی با اشاره به اهمیت این طرح برای توسعه صادرات زعفران و ثبات قیمت آن گفت: طرح بهبود کیفیت و شناسه تولید زعفران ایران، در سال جاری در سه روستای کره، علی‌آباد علیا و علی‌آباد سفلی شهرستان قاین به صورت پایلوت اجرا می‌شود که پس از موفقیت به سایر روستاها و قطب‌های تولید زعفران در استان‌های خراسان رضوی و جنوبی تعمیم داده می‌شود.
عضو کانون دانش و صنعت زعفران ایران با اشاره به استقبال خوب زعفران‌کاران از طرح اظهار داشت: پیش از آغاز گل‌دهی زعفران، نیروهای گل پرکن آموزش‌های لازم را فراگرفته و جزوه آموزشی نیز برای توجیه بیشتر کشاورزان در اختیار آنان قرار داده شده است تا نحوه صحیح جداسازی، خشک کردن و نگهداری زعفران را فرا گیرند.
حسینی با بیان اینکه برای حضور نیروهای گل پرکن در پایگاه‌های فرآوری زعفران، گذراندن دوره آموزشی الزامی است، افزود: تنها به محصولاتی که در این پایگاه‌ها فرآوری شوند و استانداردهای لازم را رعایت کنند برچسب نظارت کیفی داده می‌شود.
 
*زعفران کد کیفیت می‌گیرد
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان قاین نیز در زمینه نحوه عملکرد پایگاه‌های فرآوری زعفران گفت: پایگاه‌های ایجاد شده با وسایل خشک‌کننده و بسته‌بندی زعفران تجهیز شده و نیروهای گل پرکن با‌ رعایت استانداردهای بهداشتی در پایگاه حضور می‌یابند.
حسن رئوفی‌فرد با اشاره به اینکه در قالب این طرح هر محصول تولیدی دارای کد شناسایی 12 رقمی است، اظهار داشت: تنها محصولاتی که در پایگاه‌ها فرآوری شوند و مورد تایید ناظر پایگاه باشند کد شناسایی دریافت می‌کنند.
 
*اجرای طرح بهبود کیفیت و شناسه تولید زعفران

مدیر عامل بنیاد توسعه کارآفرینی زنان و جوانان نیز در زمینه نحوه ورود بنیاد به این طرح اظهار داشت: بنیاد به عنوان یک نهاد غیر دولتی در زمینه ترویج کارآفرینی فعالیت دارد و با اجرای طرح اتاق کارآفرینی مدارس با همکاری بنیاد توسعه فرهنگی سپهر در شهرستان قاین به این نتیجه رسید که در زمینه محصولات کلیدی این شهرستان نیز وارد عمل شود.
فیروزه صابری ادامه داد: طرح توانمند‌سازی در عرصه کسب و کارهای جدید با تاکید بر محصول زعفران در قاین یکی از طرح‌های بنیاد در سال جاری است که در قالب طرح بهبود کیفیت و شناسه تولید زعفران ایران و با همکاری شورای ملی زعفران ایران اجرایی می‌شود.
مدیر عامل بنیاد توسعه کارآفرینی زنان و جوانان در زمینه ترویج کارآفرینی در حوزه زعفران در قاین اظهار امیدواری کرد که به دنبال این طرح انگیزه لازم برای توسعه کسب و کارهای جدید مبتنی بر زعفران در منطقه ایجاد شود.
علاوه بر دو نهاد اصلی مجری طرح، کانون دانش و صنعت  زعفران، سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی و شبکه بهداشت و درمان شهرستان قاین نیز از جمله همکاران این طرح هستند.
همزمان با فصل برداشت زعفران، اجرای طرح بهبود کیفیت و شناسه تولید زعفران ایران به صورت پایلوت در سه روستای شهرستان قاین آغاز شد.
انتهای پیام/ش10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول