اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

شان ایران را حفظ کنیم؛

تجربه برگزاری نمایشگاه ناموفق این‌بار در باکو رقم خورد

خبرگزاری فارس: پس از تجربه شکست برگزاری نمایشگاه اختصاصی ایران در شهر استانبول ترکیه با حضور استان آذربایجا‌ن‌شرقی در ماه اخیر که با اعتراض برخی از مقامات مسئول کشورمان نیز مواجه شد بار دیگر این تجربه در کشور آذربایجان تکرار شد.

تجربه برگزاری نمایشگاه ناموفق این‌بار در باکو رقم خورد
به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، نخستین نمایشگاه جمهوری اسلامی ایران در استانبول با عنوان ایران ـ اکسپو 2011 که با ابتکار استان آذربایجان‌غربی و مساعدت‌های سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران و سازمان توسعه تجارت کشورمان و با شرکت واحدهای تولیدی آذربایجان‌غربی و شرقی در استانبول برگزار شد، با وجود حضور 97 شرکت با حضوری ضعیف همراه بود به طوری‌که مسئولان مربوطه معتقدند این نمایشگاه نباید به نام ایران مطرح می‌شد.
هنوز از تجربه تلخ این نمایشگاه چند روز نگذشته بود که نمایشگاه اختصاصی جمهوری اسلامی ایران در باکو در زمینه ماشین آلات صنعتی، مصالح ساختمانی، فرش دستباف و ماشینی، صنایع دستی، لوازم خانگی، صنایع غذایی و لوازم بهداشتی  و فقط  با شرکت 50  ایرانی و بیشتر از استان های آذربایجان غربی و شرقی اما به نام ایران گشایش یافت، در حالی‌که با تاخیر یک هفته‌ای قرار بود در روز چهارم آبان‌ماه گشایش یابد با تعویق مجدد سه روزه هفتم آبان‌ماه بدون حضور حتی یک نفر از مقامات کشور میزبان و نیز سفیر ایران در آذربایجان افتتاح شد.
در این نمایشگاه که تنها 50 فعال اقتصادی و عمدتا تولیدکنندگان و فروشندگان لوازم خانگی و صنعتی حضور دارند با گذشت دو روز از آغاز فعالیت نمایشگاه فضای نمایشگاه خالی از بازدیدکننده بوده و موجبات نارضایتی و خسران شرکت‌کنندگان را فراهم کرده است.
عدم استقبال مردم از نمایشگاهی که به نام توانمندی‌های ایران در باکو برپا شده است بنا به اظهار غرفه‌داران ناشی از بی‌نظمی در آغاز نمایشگاه و نیز عدم تبلیغ مناسب نمایشگاه در باکو بوده است.
گزارش رسیده حاکی است در حالی‌که از موعد مقرر برای افتتاح نمایشگاه مذکور 10 روز می‌گذشت و بارهای شرکت‌کنندگان در 12 دستگاه تریلی در حیاط مجموعه ورزشی "علی‌اف" معطل مانده بود و اعتراض و نارضایتی آنها را در برداشت، با دخالت استانداری اردبیل، مدیریت نمایشگاه از مجری قبلی گرفته شده و به شرکت نمایشگاه‌های اردبیل واگذار شد.
بنا بر همین گزارش، عدم پرداخت به موقع هزینه اجاره سالن عامل تاخیر به وجود آمده بود که با پرداخت آن و تغییر مدیریت این نمایشگاه در هفتم آبان‌ماه آغاز به ‌کار کرد ولی با استقبال سرد مردم که در جریان برگزاری نمایشگاه نبودند، روبه‌رو شد.
خبرگزاری فارس پیش از این نیز در اخبار و یادداشت‌هایی نسبت به برگزاری نمایشگاه‌هایی از این دست که توسط استان‌های همجوار کشورهای همسایه مدیریت و به نام ایران تمام می‌شود، هشدار داده بود.
نبود تجربه کافی در مدیریت نمایشگاه و عدم هماهنگی‌های لازم با وزارت امور خارجه و عدم شناخت وضعیت کشور میزبان و حساسیت‌های آن از مهمترین دلایل شکست در برگزاری این نمایشگاه‌ها است.
رئیس سازمان بازرگانی استان اردبیل در آیین افتتاح این نمایشگاه در محل برگزاری آن در سالن ورزشی حیدر علی‌اف در حالی‌که سعی می‌کرد ضعف در برگزاری نمایشگاه را توجیه کند، حضور تنها 50 شرکت در این نمایشگاه را به ویترین مانند بودن آن تشبیه کرد و این نمایشگاه را نمونه‌ای توانمندی‌های کشورمان عنوان کرد.
معاون سفیر ایران در جمهوری آذربایجان نیز عدم حضور سفیر و مقامات کشور میزبان و کشورهای دیگر در این نمایشگاه را به دیر اعلام کردن زمان آغاز نمایشگاه و به عبارتی بی‌برنامه بودن آن مرتبط کرد.
هرچند مقامات استان اردبیل و سفارت ایران در آذربایجان سعی کردند بر ضعف‌های موجود صحه گذارند ولی سئوال این است که در وضعیت حساس کنونی به خصوص در ارتباطات کشورمان با کشورهای همسایه چه کسانی پاسخگوی زیان معنوی (علاوه بر زیان‌های مادی آن) وارده از ناحیه چنین برنامه‌هایی هستند.
به راستی سطح و شان جمهوری اسلامی ایران در حوزه‌های مختلف باید این چنین ضعیف به تصویر کشیده شود.
چرا چیدمان این ویترین که با دغدغه‌های فراوان در وضعیت کنونی و با تلاش و ریسک بخش خصوصی ساخته می‌شود بدست مدیران فاقد تجربه و هنر این گونه به تهدیدی علیه نظام تبدیل می‌شود و در خوشبینانه‌ترین حالت هیچ نتیجه‌ای عاید کشور نمی‌کند.
انتهای پیام/ح10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول