اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

با حضور استاندار کردستان؛

‌مجسمه «مستوره اردلان» در سنندج پرده‌برداری شد

خبرگزاری فارس: با حضور استاندار، فرماندار و شهردار سنندج از مجسمه ماه‌شرف خانم مستوره اردلان در بلوار خندق سنندج پرده‌برداری شد.

‌مجسمه «مستوره اردلان» در سنندج پرده‌برداری شد
به گزارش خبرگزاری فارس از سنندج، شهردار سنندج در مراسم پرده‌برداری از این مجسمه گفت: برای ساخت این مجسمه 450 میلیون ریال از محل اعتبارات داخلی شهرداری هزینه شده است.
مهدی حسام‌شریعتی با عنوان اینکه شهرداری در راستای عمران و آبادانی شهر سنندج از هیچ تلاشی فروگذار نیست، ساخت و نصب این مجسمه را نمونه‌ای از خدمات شهرداری در راستای معرفی مفاخر و بزرگان به همشهریان است.
وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر بیش از صدها پروژه عمرانی در سنندج در حال اجراست و با تحقق و بهره‌برداری از آنها سیمای سنندج تحول چشمگیری خواهد یافت.
به گفته شهردار سنندج، بلوار تامین اجتماعی، کمربندی اسلام آباد، تکمیل بلوار دکتر حسینی، تکمیل بلوار کردستان، روگذر بلوار معلم و روگذر ورمقانی پروژه‌های زیربنایی هستند که اجرا شده‌ و یا در حال اجرا هستند.
حسام‌شریعتی افزود: 40 پروژه در بخش معاونت فنی توسط 11 مهندس مشاور با 304 میلیارد ریال اعتبار هزینه شده است که 71 میلیارد ریال از اعتبارات داخلی و 233 میلیارد ریال آن نیز از سایر بخش‌ها تامین شده است.
با سرودن قصائد نغز و غزلیات آبدار با شاعران نامدار زمان خود مقابله کند و در تاریخ نویسی پا به پای مورخین در عرصهٔ وقایع نگاری جلوه نماید.
به گزارش فارس؛ ماه‌شرف خانم از شاهزادگان دربار اردلان در شهر سنندج چشم به جهان گشود و زبان‌های کردی، فارسی و عربی را نزد پدرش ابوالحسن بیگ قادری آموخت که به شاعر، نویسنده و تاریخ‌نگاری برجسته  شهره یافت.
چند کتابی از وی به یادگار مانده است که دیوان اشعار که به فارسی سروده شده و در حدود دو هزار بیت است و سه بار به چاپ رسیده‌ است از آثار این شاعره کرد است.
کتاب تاریخ اردلان معروفیت و ارزش علمی و اجتماعی مستوره را دو چندان نموده زیرا تا اواخر قرن نوزدهم میلادی در تمام خاورمیانه در عرصهٔ تاریخ‌نویسی به ویژه کردشناسی در میان زنان جز مستوره کسی به این کار نپرداخته ‌است، این اثر ارزشمند در سال ۱۳۲۶ به وسیله مرحوم ناصر آزادپور در سنندج به چاپ رسید.
کتاب عقاید مستوره که رسالهٔ کوچکی از عقاید مستوره در مذهب اهل سنت شافعی است بر ارزش شخصی و عقاید دینی وی می‌افزاید و به جرات می‌توان گفت در میان زنان تا این زمان کسی به چنین تالیفی نپرداخته‌ است.
انتهای پیام/ش20
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول