اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس بررسی می‌کند؛

روند حرکت مس سرچشمه در لیگ برتر فوتبال

خبرگزاری فارس: فارس روند حرکت تیم فوتبال مس سرچشمه و مس کرمان در لیگ برتر فوتبال را بررسی می‌کند.

روند حرکت مس سرچشمه در لیگ برتر فوتبال
به گزارش خبرگزاری فارس از کرمان، نیم فصل نخست مسابقات لیگ برتر فوتبال باشگاه‌های کشور پایان یافت و تیم استقلال تهران با کسب 36 امتیاز موفق شد به تنهایی و با اختلاف شش امتیازی بر صدر جدول تکیه زند.
دو تیم فوتبال صنعت مس کرمان و صنایع مس سرچشمه نمایندگان استان کرمان در نیم فصل نخست مسابقات لیگ برتر نتوانستند به هواداران و مردم استان کرمان خوشحالی را هدیه کنند و طی 17 هفته همواره عامل ناراحتی و قهر هواداران با فوتبال لقب گرفتند.
در این بین قصد بررسی و واکاوی نتایج این دو تیم و تغییرات صورت گرفته در دو تیم را طی نیم فصل نخست مسابقات را داریم و از دریچه آمار و ارقام به وضعیت این دو تیم نگاهی می اندازیم.
 
* صنعت مس کرمان
تیم فوتبال صنعت مس کرمان که از سوی هوادارانش به لاله‌های نارنجی کویر لقب گرفته است در این فصل از مسابقات در داخل و خارج از زمین مسابقه با مشکلات زیادی روبه‌رو بود.
این تیم از ابتدای فصل تا کنون همواره همچون یک کشتی گرفتار در تلاطم دریا اسیر اتفاقات و حوادث مختلفی بوده است از دست دادن ادینهوی برزیلی و جذب بازیکنان خارجی ضعیف از یک سو و ادامه همکاری با صمد مرفاوی و کنار گذاشتن او پس از پنج هفته از سوی دیگر از جمله اتفاقات مهمی بود که نظم این تیم را در ابتدای فصل از اساس به هم ریخت.
انجام تغییر و تحولات مدیریتی و کنار رفتن فتح‌الله نژادزمانی و جمعی از نفرات نزدیک به وی، مدیرعاملی یک ماهه حاج‌اسماعیلی  و پس از وی روی کار آمدن گنجعلیخانی از سوی دیگر اتفاقات دیگری را در این باشگاه رقم زد.
در این بین حضور فردی خارج از فوتبال کرمان به عنوان نماینده تام‌الاختیار رئیس هیئت مدیره نیز برگ دیگری را در اتفاقات باشگاه ورق زد تا تیم مدیرتی جدید باشگاه با مدیریت داوری شخص نخست هیئت مدیره برای پر کردن خلاء فنی تیم دست به دامان یک «ویچ» دیگر شود.
این فرد کسی نبود جز «میروسلاو بلاژویچ» سرمربی سابق تیم ملی فوتبال کشورمان که بر اساس توافقات باید نقش ناخدای این کشتی گرفتار را برای رساندن به ساحل آرامش عهده‌دار شود و این تغییرات تنها گوشه‌ای از حواشی پیرامون باشگاه صنعت مس کرمان در نیم فصل نخست بود.
آمار و ارقام حکایت از حضور دو سرمربی و سه مدیرعامل، سه سرپرست و دو مدیر روابط عمومی در کنار این تیم تا اینجای فصل دارد، روی کاغذ تغییرات صورت گرفته تا مقطع فعلی نتایج و آثاری برای این تیم نداشته و تیم رده 16 جدول در پایان هفته پنجم اکنون و در پایان هفته 17 با حضور چیرو، واحدی و ... جایگاهی بهتر از پله 16 جدول را در اختیار نگرفته است.
از این مسئله می‌توان این نتیجه را برداشت کرد که هر دو کادر فنی و مدیریتی تا این جای کار نتوانستند گره کور این تیم را بگشایند، هواداران و کارشناسان امیدوارند با مدیریت گنجعلیخانی در نیم فصل دوم وضعیت تیم فرق کند و شاهد موفقیت این تیم باشیم و از طرفی حمایت همه از مدیرعامل جدید در کسب موفقیت مس نقش موثری دارد.
 
* کسب نتایج  ضعیف
مس کرمان تا پایان هفته 17 مسابقات لیگ برتر فوتبال باشگاه‌های کشور چهار پیروزی، چهار تساوی و 9 شکست را در کارنامه‌اش به ثبت رسانده و عدد 16 به معنی امتیازات این تیم است.
شاید محاسبه دقیق امتیازات مس در نیم فصل نخست بر حسب ریال برای مسئولان شرکت مس و این باشگاه گران تمام شود، این محاسبه سرانگشتی حکایت از رقمی نزدیک به یک میلیارد تومان برای هر امتیاز این تیم دارد.
محاسبات دیگر نیز حکایت از کسب 0.94 امتیاز برای مس از هر مسابقه خبر می‌دهد، این محاسبات را اگر در کنار هزینه‌های هنگفت صرف شده برای این تیم در کنار هم قرار دهید به نتیجه‌ای  خوشایند نمی‌رسید.
مس در روزهای نخست حضور چیرو در کرمان نتایج خوبی کسب کرد و توانست با کسب چند پیروزی روند ناکامی هایش را تغییر دهد، اما برخی مشکلات و حواشی و مصدومیت‌های مکرر بازیکنان این تیم موجب شد تا شاگردان چیرو یک بار دیگر راه سقوط آزاد را طی کنند.
مسی‌ها در حالی از جایگاه 17 خود را به مکان سیزدهم رسانده بودند، دوباره و در پایان نیم فصل به پله 16 جدول سقوط کردند و از نکات جالب توجه پیرامون مس کرمان در نیم فصل نخست باید به ضعف مفرط این تیم در خط حمله اشاره کرد، ناتوانی این تیم در خط آتش به نحوی بود که در پایان نیم فصل تنها موفق به کسب چهار پیروزی شد.
اما مهاجمان مس در این فصل از مسابقات نفراتی چون وحید امرایی، احمد حسن‌زاده، محسن بیاتی‌نیا و جورج مرات را تشکیل می‌دهند، حاصل تلاش این چند نفر در خط آتش مس تنها 15 گل زده بوده است، آمار حکایت از گلزنی این مهاجمان دارد، اما این چهار بازیکن حتی به اندازه یک دهم رقم دریافتی خود از مس برای این تیم کارآیی نداشته‌اند و آمار 0.88 گل در هر مسابقه را برای این تیم در نیم فصل مسابقات به ثبت رسانده‌اند.
اما خط دفاعی مس نیز برای آنکه از کورس با خط حمله عقب نماند در نیم فصل عملکرد ضعیفی از خود ارائه داد به شکلی که توپ مهاجمان حریف 21 بار به تور دروازه نارنجی پوشان بوسه زد، دروازه مس در طول نیم فصل مسابقات بر حسب آمار 1.2 بار در هر مسابقه گشوده شده است و در این بین تفاضل گل نارنجی پوشان نیز منفی شش به ثبت رسیده تا همه چیز حکایت از ضعف در این تیم داشته باشد.
 
* مس کرمان موفق در جام حذفی
پیروزی در دیدار مقابل تیم‌های فجر و صبا در چارچوب مسابقات جام حذفی و همچنین کنارگیری حریف لیگ دسته اولی قبل از این دو دیدار را می‌توان شیرین‌ترین پیروزهای مس در این فصل قلمداد کرد و اکنون شاگردان چیرو خود را در بین چهار تیم راه یافته به مرحله نیمه پایانی جام حذفی می‌دانند و برای چیدن بال‌های شاهین و راهیابی به دیدار پایانی به پیروزی برابر این تیم بوشهری فکر می‌کنند.
شاید پیروزی و راهیابی به دیدار نهایی جام حذفی، شاگردان بلاژ را از خواب خرگوشی بیدار کرده و آنان را نسبت به اهمیت مسابقات دور برگشت لیگ و اعاده حیثیت از دست رفته فوتبال کرمان در تنگنا قرار داده تا این تیم با بازیکنانش در دور برگشت مسابقاتی با کیفیت مطلوب‌تری از خود به نمایش بگذارند.
 
* قهر سکونشینان
یکی دیگر از موارد حائز اهمیت مسابقات دور رفت، قهر هواداران کرمانی با فوتبال بود، شاید در ابتدای فصل و در زمان برگزاری مسابقات تیم مس سرچشمه تعداد هواداران اندک این تیم یکی از نکات قابل توجه و البته ضعف پیرامون این باشگاه قلمداد می‌شد، اما با گذشت زمان ویروس قهر تماشاگران به مس کرمان نیز سرایت کرد و به راحتی در زمان برگزار مسابقات این تیم هواداران و تماشاگران حاضر در ورزشگاه قابل شمارش بودند.
این مسئله البته تنها در کرمان شایع نبود، بلکه می‌توان قهر تماشاگران با فوتبال را یک ضعف و مشکل ملی دانست، شاید بتوان مسابقات لیگ یازدهم را جزو کم‌تماشاترین مسابقات ادوار لیگ برتر فوتبال کشور نام نهاد.
حال با توجه به فرصت تعطیلات دو هفته‌ای لیگ برتر مسئولان باشگاه مس کرمان و اعضا کادر فنی این تیم باید به دنبال راهکاری برای خروج از بحران این تیم باشند تا بار دیگر مس با نمایش مسابقات جذاب و تماشاگرپسند، زمینه‌ساز آشتی هواداران با فوتبال شده و با نتایجش خون تازه‌ای را در رگ‌های فوتبال استان کرمان و لیگ برتر جاری سازد.
 
* مس سرچشمه
مس سرچشمه نماینده دوم استان کرمان که تاکید زیادی برای افزودن نام شهرستان رفسنجان نیز از سوی برخی عوامل نزدیک به این تیم در پسوند آن وجود داشت، نتوانست به اندازه سر و صدایی که برای حضور در لیگ برتر فوتبال کشور به پا کرد، موفق باشد و به عنوان یک تازه وارد نتایج خوبی را طی این 17 هفته کسب کند.
مس سرچشمه در لیگ دسته اول با درخشش دروازه‌بان و تعدادی از بازیکنانش موفق ظاهر شد و توانست در بین مدعیان صعود، جواز صعود به لیگ برتر را کسب کند، البته این تیم پس از صعود به لیگ برتر با مشکلات و سختی‌های بسیاری برای حضور در لیگ برتر روبه‌رو شد.
ایجاد و تاسیس باشگاهی با ساختار مجزا و هیئت مدیره جدید موجب شد تا مسئولان این باشگاه بیش از هر چیز فکر و ذهن خود را در فصل نقل و انتقالات معطوف به مسائل مربوط به دریافت جواز شرکت در مسابقات کنند در این بین تیم و مسئولانش با احمد سنجری برای ادامه حضور بر روی نیمکت مس سرچشمه به توافق رسیدند و با جذب بازیکنان جوان و چند بازیکن باتجربه تیم خود را راهی لیگ برتر کردند.
صبر و طاقت مدیران ارشد این باشگاه دوامی نداشت و سنجری تنها پنج هفته بر روی نیمکت این تیم حضور داشت، پس از کسب کلکسیونی از نتایج ضعیف از کار برکنار شد و اصغر شرفی جایگزین وی شد تا وی هدایت سرچشمه در ادامه فصل را عهده‌دار شود.
 
* بدترین ...
تابلوی نتایج مس سرچشمه در نیم فصل نخست، این تیم را در جمع «ترین‌ها» به عنوان ضعیف‌ترین تیم معرفی کرده است، انجام 14 مسابقه و کسب سه پیروزی، سه تساوی و 11 شکست کارنامه این تیم در دور رفت مسابقات است.
در این بین شاگردان اصغر شرفی 13 بار موفق به گشودن دروازه حریفان شده‌اند و 29 بار نیز توپ از خط دروازه آنها عبور کرده است، این تیم با ثبت 11 شکست عنوان بیشترین شکست دور رفت را نیز به خود اختصاص داده است.
تفاضل گل مس سرچشمه نیز در پایان دور رفت 16ـ است تا شاگردان شرفی از این حیث نیز عنوان «بدترین» را به خود اختصاص دهند، مسی‌های سرچشمه در خط حمله همچون بردار بزرگ‌تر خود از ضعف شدید رنج می‌برند.
این تیم در خط حمله بازیکنانی چون علی سامره، علی مولایی، مسلم فیروزآبادی و حامد شیرخانلو را در اختیار دارد که حاصل تلاش این بازیکنان در 17 مسابقه عدد 0.76 گل به ازای هر مسابقه است، آنها همچنین در خط دفاعی با مشکلات بسیاری روبه‌رو بودند.
 
* همیشه میهمان
مس سرچشمه در این فصل از مسابقه یک رکورد دیگر را نیز به نام خود خلق کرده است، مس در تمام مسابقات خود به عنوان میهمان بوده و این مسئله به این تیم ضربه سنگینی زده است، تمام مسابقات میزبانی مس سرچشمه در ورزشگاه شهید باهنر شهر کرمان برگزار شد.
این مسئله در حالی اتفاق افتاد که سرچشمه‌ای‌ها باید تمرینات خود را در سرچشمه و در زمین اختصاصی خود برگزار می‌کردند و برای انجام مسابقاتشان راهی کرمان می‌شدند و این مسئله تاثیر زیادی در نتایج و نحوه عملکرد بازیکنان مس سرچشمه داشت.
البته شاید بتوان یکی از مشکلات فعلی مس سرچشمه را در اختیار نداشتن بازیکنان مد نظر کادر فنی دانست، نفراتی که اکنون در مس سرچشمه حضور دارند از نظر فنی مورد تایید شرفی نیستند و این مربی همواره در کنفرانس‌های خبری خود از جذب بازیکن در نیم فصل و اخراج تعدادی از نفرات خبر داد.
این صحبت شرفی پس از پایان دیدار این تیم مقابل سپاهان عملی شد و شرفی با اخراج 10 نفر از بازیکنان و مربی تیمش حاشیه جدید را رقم زد و این مربی در حالی که از کمبود بازیکن گلایمند بود، بدون جذب حتی یک بازیکن برای پوشش نقاط ضعف تیمش به ناگاه 9 بازیکن تیمش را کنار گذاشت.
................................
گزارش از عباس آقاملایی
................................
انتهای پیام/غ10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول