اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

کارشناس مسائل استراتژیک در گفت‌‌وگو با فارس خبر داد:

فرار عربستان از مشکلات داخلی با دعوت از مخالفان ایرانی در نشست «الجنادریه»

خبرگزاری فارس: کارشناس مسائل استراتژیک با اشاره به دعوت آل سعود از پوزیسیون جمهوری اسلامی ایران در نشست فرهنگی "الجنادریه" آن را در راستای فرار ریاض از مشکلات داخلی دانست که گریبانگیر این رژیم شده است.

فرار عربستان از مشکلات داخلی با دعوت از مخالفان ایرانی در نشست «الجنادریه»

"فیصل عبدالساتر" کارشناس مسائل استراتژیک در گفت‌‌وگو با خبرنگار بین‌الملل فارس با اشاره به دعوت سعودی‌ها از اپوزیسیون جمهوری اسلامی ایران در جشنواره میراث فرهنگی این کشور موسوم به الجنادریه، گفت: جنگ تمام عیار سعودی‌ها علیه ایران بر کسی پوشیده نیست و در طی سال‌های گذشته در انواع تهاجم‌ها ودخالت‌ها یویژه در حمایت از مخالفان تهران پدیدار شده است.

این کارشناس مسائل خاورمیانه با اشاره به حاتم بخشی پادشاه عربستان سعودی به معارضان ایرانی و وعده‌های راه اندازی شبکه های تلویزیونی فارسی زبان، این اقدامات ریاض را دخالت آشکار در امور داخلی ایران خواند و افزود: از زمانی که رئیس جمهور سابق آمریکا به عربستان رفت و هدیه شمشیر طلایی را دریافت کرد، ریاض ایران را آماج حملات خود قرار داده است و در حقیقت از آن زمان تاکنون به نوک پیکان هجوم علیه ایران تبدیل شده است.

عبدالساتر با بیان اینکه سعودی‌ها در خلال چند سال اخیر همواره ایران را از نظر رسانه‌ای مورد هجوم قرار داده‌اند، از برگزاری‌ها نشست‌های بسیاری در عربستان سعودی پرده برداشت که در آنها به منظور تضعیف نظام جمهوری اسلامی برنامه ریزی می‌شود و عربستان پشتیبانی مالی از آن طرح‌ها را بر عهده می‌گیرد.

وی علت این اقدامات سعودی‌ها علیه ایران را همنوایی با سیاست‌های صهیونیستی و آمریکایی خاندان سعودی دانست و افزود: عربستان سعودی به بهانه‌های واهی مبنی بر افزایش روز افزون نفوذ جمهوری اسلامی ایران در کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس، از نگرانی خود از سیاست‌هایی که آنها را سیاست‌های توسعه طلبانه ایران در منطقه می‌نامد؛ سخن می‌گوید این در حالی است که تهران همواره دوست و برادر ملت‌های منطقه بوده است.

این کارشناس مسائل استراتژیک سناریوی آمریکایی- سعودی ناکامی طرح ترور سفیر عربستان در واشنگتن توسط آنچه که عوامل ایران نامیدند را حلقه‌ای از سلسله سناریوهای ایران هراسی دشمنان ملت ایران خواند و با بیان اینکه ریاض در این توطئه با واشنگتن شریک بود،‌ تصریح کرد: ریاض فکر می‌کند که این سناریو فراموش شده و لذا با دعوت از معارضان ایران در جشنواره الجنادریه سعی در صادر کردن مشکلات داخلی خود دارد.

وی با پرداختن به تظاهرات اعتراض آمیز مردم مناطق شرق عربستان سعودی و بر افروخته شدن شعله‌های آتش انقلاب در این کشور، ادعای ریاض مبنی بر حمایت‌های ایران از تظاهرات کنندگان سعودی را فرار رو به جلو به منظور تحریف افکار عمومی از مطالبات مردم انقلابی شرق عربستان دانست و افزود: امروزه نارضاتی از رژیم عربستان در همه مناطق این کشور فراگیر شده است.

عبدالساتر تبعیض خاندان حاکم علیه ساکنان مناطق شرق عربستان را یکی از دلائل گسترش اعتراضات علیه ریاض خواند و گفت: ریاض در حالی در امور داخلی سایر کشورها دخالت می‌کند که خود از به رسمیت شناختن کوچکترین حقوق مسلم ملتش دریغ می‌کند.

ریاض در «الجنادریه»همه معاهدات با تهران را زیرپا گذاشت

از سوی دیگر "حمزه الحسن" از فعالان سیاسی عربستان سعودی در گفت‌‌وگو با خبرنگار بین‌‌الملل فارس با اشاره برگزاری بیست و هفتمین جشنواره میراث فرهنگی عربستان سعودی موسوم به «الجنادریه» که در آن ریاض به جای چهره‌های فرهنگی ایران از اپوزیسیون جمهوری اسلامی دعوت به عمل آورده است،‌ گفت: ‌رژیم سعودی با این اقدامات خود در حقیقت همه معاهدات همکاری‌های امنیتی با تهران را زیر پا گذاشته است.

وی با بیان اینکه در واپسین سال‌های قرن گذشته معاهداتی مبنی بر همکاری مشترک امنیتی بین تهران و ریاض امضا شده است، تصریح کرد که بر اساس معاهدات مذکور حمایت و پشتیبانی از مخالفان هر کدام از دو نظام تهران و ریاض به عنوان خطوط قرمز تعیین شده است ولی خانواده حاکم در سعودی این تعهد را زیر پا گراشتند.

الحسن از حمایت‌‌های مسلحانه ریاض از مخالفان نظام جمهوری اسلامی ایران بویژه در قضایای جدایی طلبان سیستان و بلوچستان ، کردستان و همچنین ناآرامی‌های اهواز سخن گفت و افزود: رژیم سعودی ‌می‌خواهد از اختلاف مذاهب و قومیت‌ها در ایران به عنوان بهانه‌ای برای فتنه انگیزی و تضعیف نظام ایران سوء استفاده کند.

وی با اشاره به وعده‌های نظام سعودی به مخالفان نظام جمهوری اسلامی مبنی بر راه‌ اندازی شبکه‌های تلویزیونی فارسی گفت: آل سعود از ناآرامی‌هایی که علیه ایران صورت می‌گیرد پوشش رسانه‌ای بی نظیری را به ثبت رسانده که در حقیقت دخالت آشکار آنها در امور داخلی ایران را ثابت می‌کند.

این فعال سیاسی عربستان از نقش مذبوحانه عربستان سعودی برای تضعیف ایران پرده برداشت و افزود: ریاض از هیچ تلاشی برای جنگ افروزی علیه ایران و حتی تحریم جمهوری اسلامی دریغ نکرده و به نظر می‌رسد که استراتژی تضعیف ایران از داخل را سرلوحه سیاست خود قرار داده است.

وی سیاست‌های خارجی عربستان سعودی در قبال ایران را همسو با سیاست‌های آمریکا و رژیم صهیونیستی خواند و  افزود: وقتی عربستان سعودی یقین پیدا کرده که جمهوری اسلامی را نمی توان از خارج مورد حمله قرار داد؛ سیاست‌ حمایت از مخالفان تهران و پوشش رسانه‌ای فعالیت‌های آنها را در پیش گرفته است.

این فعال سیاسی مخالف نظام آل سعود در شبه جزیره سعودی با اشاره به دعوت ریاض از علیرضا نوری زاده  و فرد دیگری که از تهران به بیست و هفتمین جشنواره میراث فرهنگی عربستان سعودی موسوم به «الجنادریه» رفته است، دعوت از اعضای اپوزیسیون به جای فرهیختگان ایران را دارای پیامی به جمهوری اسلامی ایران خواند و افزود: ریاض می‌خواهد بگوید که همه توافقات سابق از این پس ساقط گشته و ریاض سیاست جدیدی را در پیش گرفته است.

وی این اقدام سعودی در حمایت از مخالفان یک نظام اسلامی در منطقه را مخالف اخلاق دانست و افزود: در حقیقت دولتمردان سعودی ثابت کردند که نه تنها معاهدات همکاری مشترک را زیر پا گذاشتند بلکه در رویارویی با ایران همه ارزش‌های اخلاقی را نیز زیر پا می‌گذارند.

الحسن با اشاره به فعالیت‌های سازنده جمهوری اسلامی ایران در تقریب بین مذاهب اسلامی در سطح جهان اسلام گفت: متاسفانه رژیم سعودی پاسخ این اقدامات سازنده را با اتخاذ سیاست ددمنشانه و تخریب ایران در سطح کشورهای عربی پاسخ داده است.

انتهای پیام/++

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول