اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

در نشست تخصصی اخلاق مهندسی در قم تاکید شد

ضرورت تشکیل کارگروه ویژه تدوین کتاب درسی اخلاق مهندسی

خبرگزاری فارس: تشکیل کارگروه ویژه تدوین کتاب درسی اخلاق مهندسی در نشست تخصصی اخلاق مهندسی در قم مورد تاکید قرار گرفت.

ضرورت تشکیل کارگروه ویژه تدوین کتاب درسی اخلاق مهندسی

به گزارش خبرگزاری فارس از قم به نقل از روابط عمومی نظام مهندسی قم، احد فرامرز قراملکی در جلسه مشترکی که با حضور مدیر گروه فلسفه اخلاق دانشگاه قم و اعضای کمیته اخلاق مهندسی سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قم برگزار شد، با بیان اینکه امروز در دانشگاه‌های دنیا آموزش اخلاق حرفه‌ای برای دانشجویان متمایز از شاغلین است، اظهار داشت: روشی که برای آموزش اخلاق پزشکی برای دانشجویان این رشته ارائه می‌شود با کسانی که مشغول به کار هستند متفاوت است.

استاد دانشگاه تهران ادامه داد: برای نگارش کتاب اخلاق مهندسی باید خط فکری و موضع خود را در این زمینه روشن کنیم، چرا که با یک نسخه نمی‌توان هر دو بخش را درمان کرد.

قراملکی مسئله محوری در نگارش کتاب اخلاق مهندسی را مهم و حائز اهمیت برشمرد و افزود: در این راستا باید مشکلات و معضلات جامعه مهندسی را استخراج و آسیب شناسی کرد تا مطالبی که ارائه می‌شود استفاده کاربردی بهتری داشته باشد.

رئیس گروه اخلاق حرفه‌ای دانشگاه تهران افزود: وقتی نحوه تالیف کتاب به صورت مسئله محوری باشد دانشجو درگیر آن خواهد شد و در کلاس درس در مباحث مشارکت فعال خواهد داشت.

وی عنوان کرد: قبل از تالیف کتابی در زمینه اخلاق مهندسی باید مشخص شود که آیا ما به مهندسی به عنوان شغل نگاه می‌کنیم یا حرفه و آیا اخلاق مهندسی جزء شاخه‌های اخلاق حرفه‌ای است و یا اخلاق کاربردی.

وی افزود: اخلاق مهندسی دو رهیافت فرد گرایانه و یا سازمانی را دنبال می‌کند چرا که برخی از مشاغل مهندسی در قالب سازمان‌ها و برخی نیز به صورت انفرادی فعالیت می‌کنند.

قراملکی با بیان اینکه باید دید که چه سهمی از نگارش کتاب را اخلاق مهندسان و چه سهمی را اخلاق مهندسی به خود اختصاص خواهد داد، افزود: در نگارش کتاب اخلاق مهندسی باید به شاخه‌ها و رشته‌های مختلف مهندسی توجه کرد، چرا که امروز تعدادی زیادی از رشته‌ها در زمره مهندسی قرار دارند.

رئیس گروه اخلاق حرفه‌ای دانشگاه تهران در ادامه اظهار داشت: نباید از میراثی که غرب در زمینه اخلاق کاربردی و مهندسی دارد، چشم پوشی کرد، چرا که در این صورت دردی از جامعه درمان نمی‌شود.

وی با بیان اینکه باید کار گروهی با حضور مهندسان پیشکسوت در رشته‌های مختلف تشکیل و جلسات آن به صورت کارگاهی اداره شود، بیان داشت: محور مباحث این کارگروه باید مسئله یابی در زمینه مشکلات و معضلات اخلاقی در جامعه مهندسی باشد که این امر می‌تواند میانبری برای تالیف کتاب اخلاق مهندسی باشد.

استاد دانشگاه تهران اضافه کرد: غالب رشته‌های مهندسی بخش طراحی را در خود دارند که یک فصل از کتاب اخلاق مهندسی را می‌توان به این حوزه اختصاص داد و در فصل‌های بعدی نیز می‌توان به مباحث رشته‌های مختلف پرداخت.

انتهای پیام/و۳۰

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول