اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی

در اطلاعیه پایانی کنفرانس بین‌المللی نوروز اعلام شد

"عشق‌آباد" میزبان آینده جشن جهانی نوروز

خبرگزاری فارس: کنفرانس بین‌المللی نوروز که با حضور روسای جمهوری ایران، پاکستان، افغانستان و تاجیکستان برگزار شد با صدور اعلامیه‌ای به کار خود پایان داد و عشق‌آباد به عنوان میزبان سال آینده جشن نوروز انتخاب شد.

"عشق‌آباد" میزبان آینده جشن جهانی نوروز

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در دوشنبه، در این کنفرانس همچنین هیئت‌های رسمی از کشورهای شامل حوزه فرهنگی نوروز از جمله آذربایجان، ترکمنستان، قزاقستان، قرقیزستان، ازبکستان و سازمان‌های بین‌المللی و منطقه‌ای شرکت کردند.

بنا  به این گزارش، در این اعلامیه بر جایگاه نوروز در تنظیم زندگی بشر تاکید و نقش آن برای همبستگی بشریت و کاهش خصومت و تامین عدل و داد در جهان تاکید شده است.

اعلامیه مشترک شرکت کنندگان کنفرانس در حالی تدوین شده که روسای جمهور چهار کشور ضمن سخنرانی در این همایش بر جایگاه و نقش قوی این سنت تاریخی و فرهنگی تاکید کردند.

محمود احمدی‌نژاد رئیس جمهوری ایران در این همایش پیام نوروز را پیام صلح جهانی خواند و گفت: سومین جشن جهانی این آیین تاریخی فرصت خوبی برای گسترش ارتباطات فرهنگی، تقویت دوستی، و تحکیم صلح و ثبات منطقه ای بوده و از این فرصت گام های موثری باید برداشته شود.

رئیس جمهور کشورمان تاکید کرد: نوروز از ما دعوت می‌کند در مقابل متجاوزان که حقوق بشر را به تمسخر گرفته‌اند، ایستادگی کنیم و انسان‌ها همه این حق را دارند که طروات نوروز را در زندگی خود احساس کنند.

احمدی نژاد همه ملت‌ها را متعلق به حوزه نوروز دانست و گفت: : در این روز همه کنار هم خواهند آمد.

امامعلی رحمان نیز با اشاره به نقش و جایگاه این سنت قدیمی در رشد تمدن جهانی تاکید کرد: جهان امروز نیز به بشارت اخلاقی نوروز باستان نیاز دارد.

وی ارزش این سنت را با آن ربط داد که اکنون نه فقط کشورهای میراث دار این جشن بلکه مردم و ملت‌های دیگر خارج از این حوزه نیز این عید را به عنوان سنت قدیم خود تجلیل می کنند.

حامد کرزی رئیس جمهوری افغانستان با ارائه پیامی در این همایش، نوروز را یک آیین دارای ریشه‌های قوی تاریخی دانست و از نوروز به عنوان جشن شکفایی انسان نام برد.

وی منطقه بلخ افغانستان را مکان اصلی نوروز عنوان کرد و گفت: در آغاز هر بهار جشن گل سرخ در این ولایت مردم مناطق مختلف را گرد هم می آورد.

وی گفت: نوروز با تاریخ چند هزارساله در حقیقت به جایگاه جشن جهانی سزاوار و شایسته است.

در اعلامیه پایانی این کنفرانس زمان برگزاری نوروز سال 2013 عشق آباد ترکمنستان و نوروز سال 2014 افغانستان تعیین شد.

انتهای پیام/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول