اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

عضو گروه آموزش بهداشت و ارتقا سلامت دانشگاه علوم پزشکی اصفهان:

سطح سواد سلامت زنان سالمند نسبت به مردان سالمند کمتر است

خبرگزاری فارس: عضو گروه آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: مطالعه‏ای که روی 354 سالمند اصفهان انجام شد، نشان داد که شیوع سواد سلامت ناکافی در زنان در مقایسه با مردان بیشتر است.

سطح سواد سلامت زنان سالمند نسبت به مردان سالمند کمتر است

غلامرضا شریفی‏راد امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اصفهان اظهار داشت: در این مطالعه  حدود 57 درصد از افراد مورد مطالعه مرد و 43 درصد زن بودند.

وی با اشاره به اینکه سواد سلامت 79.6 درصد از سالمندان در حد ناکافی و 11.6 درصد مرزی و 8.8 درصد شرکت‌کنندگان از سواد سلامت کافی برخوردارند، بیان داشت: در پژوهش حاضر پایین‏تر بودن سطح سواد سلامت در زنان احتمالاً به دلیل پایین بودن سطح تحصیلات در آنها است.

عضو گروه آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت دانشگاه علوم پزشکی اصفهان تصریح کرد: در این پژوهش افراد با سواد سلامت بالاتر، وضعیت سلامت عمومی خود را بهتر ارزیابی کردند.

وی با اشاره به اینکه در این مطالعه ارتباط معنی‌داری میان سطح سواد سلامت با سن، جنس، تحصیلات و درآمد دیده شد، به طوری که شیوع سطح پایین سواد سلامت در افراد با سنین بالا، با تحصیلات کمتر و درآمد پایین‏تر بیشتر است، افزود: مطالعه ای که در این زمینه انجام شد، 56.6 درصد از افراد سواد سلامت ناکافی داشتند و 28.1 درصد از افراد ایران از سطح بالای سواد سلامت برخوردار بودند

شریفی‏راد ادامه داد: سطح پایین سواد سلامت در گروه سالمندان، جمعیت مهاجر، افراد بی‌سواد، افراد کم‌درآمد، افراد با سلامت روان پایین و افراد مبتلا به بیماری‏های مزمن مانند دیابت نوع دو و فشارخون شایع‏تر است و در نتیجه این افراد به عنوان گروه‏های در معرض خطر اثرات ناخوشایند سطح پایین سواد سلامت به شمار می‏آیند.

وی اضافه کرد: سطح پایین سواد سلامت در سالمندان، با پیامدهایی چون افزایش میزان‏های مرگ و میر، عدم انجام رفتارهای پیشگیری‌کننده مانند آزمایش‏های غربالگری، اتخاذ برخی رفتارهای پرخطر بهداشتی و به طور کلی با سلامت جسمانی و روانی نامطلوب در این گروه مرتبط است.

عضو گروه آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: از طرفی براساس گزارش‏های انجام شده، در حال حاضر حدود 6 درصد از کل جمعیت ایران را افراد سالمند بالای 60 سال تشکیل می‏دهند که معادل 4 میلیون و 562 هزار نفر هستند.

وی اظهار داشت: براساس هرم سنی، پیش‏بینی می‏شود که این رقم تا سال 2050 به 26 میلیون و 393 هزار نفر معادل 26 درصد کل جمعیت کشور  برسد.

شریفی‏راد با اشاره به اینکه 37.6 درصد از آزمودنی‌ها وضعیت سلامت عمومی خود را در حد متوسط ارزیابی کردند، افزود: بنا به گزارش‏های انجام شده افراد مورد مطالعه، حدود 73 درصد از آنها در طی سه ماه گذشته حداقل یک بار به پزشک مراجعه کردند که دلیل مراجعه 71 درصد از آنها، بیماری و مشکلات سلامتی بود که بر آنها عارض شده بود.

وی گفت: این در حالی است که فقط 20 درصد از افراد مورد مطالعه، تنها به دلیل چکاپ و یا انجام آزمایش‏های غربالگری به پزشک مراجعه کردند.

عضو گروه آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت دانشگاه علوم پزشکی اصفهان تصریح کرد: در طی یک سال اخیر حدود 21 درصد از آزمودنی‏ها به بخش اورژانس مراجعه کردند و حدود 22 درصد از آنها سابقه بستری شدن در بیمارستان را داشتند.

وی بیان داشت: بین سطح سواد سلامت و دلیل مراجعه به پزشک ارتباط آماری معنی‌داری نشان داد، به طوری که افراد با سطح سواد سلامت پایین‌تر، بیشتر به پزشک مراجعه کردند و بیش از سایرین سابقه بستری شدن در بیمارستان را داشتند، در حالیکه افراد با سطح سواد سلامت بالاتر بیشتر برای چکاپ و انجام آزمایش‏های غربالگری و افراد باسواد سلامت پایین بیشتر به دلیل بیماری و مشکلات سلامتی که بر آنها عارض گشته است، به پزشک مراجعه کردند.

انتهای پیام/خ10/ط4000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول