اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

عضو کمیسیون امنیت داخلی و شوراهای مجلس:

ایجاد کمیسیون زن و خانواده به مصلحت نبود

خبرگزاری فارس: عضو کمیسیون امنیت داخلی و شوراهای مجلس شورای اسلامی گفت: طرح ایجاد کمیسیون زن و خانواده به مصلحت زنان و نظام نبود.

ایجاد کمیسیون زن و خانواده به مصلحت نبود

عفت شریعتی‌کوهبنانی امروز در گفت‌‌وگو با خبرنگار فارس در مشهد اظهار داشت: کمیسیون پیشنهادی زن و خانواده که در اواخر دوره کاری مجلس هشتم ارائه شد، یک کمیسیون فرعی و بدون ضمانت اجرایی است که در آن حتی اعضای آن نیز نه تنها الزامی برای حضور در کمیسیون ندارند بلکه می‌توانستند ضمن عضویت در این کمیسیون، در دیگر کمیسیون‌های تخصصی مجلس نیز حضور داشته باشند.

نماینده مردم مشهد و کلات در هشتمین دوره مجلس شورای اسلامی نام کمیسیون زن و خانواده را بسیار خوب و قابل توجه عنوان کرد و افزود: یکی از دلایل تصویب‌نشدن طرح فوریت ایجاد کمیسیون زن و خانواده، فرعی بودن و هم‌چنین نبود الزام در دیرکرد و غیبت اعضای آن و در نهایت ناکارآمدی این کمیسیون به عنوان یکی از کمیسیون‌های تخصصی مجلس شورای اسلامی است.

وی ادامه داد: زنان تقریباً نیمی از جمعیت 70 میلیونی کشور را تشکیل می‌دهند، بنابراین جداسازی امور مربوط به زنان با توجه به گستردگی ابعاد و حجم بالای چنین مسائلی از سایر امور جاری کشور، به طور کلی امری غیرقابل اجرا و فاقد توجیه منطقی و موجه است، چرا که مسائل و موارد خاص زیادی در حوزه زنان وجود دارد که در سایر کمیسیون‌‌های تخصصی مجلس مورد بررسی قرار می‌گیرد.

عضو کمیسیون امنیت داخلی و شوراهای مجلس شورای اسلامی طرح ایجاد کمیسیون زن و خانواده را طرحی ناپخته و خام دانست و اظهار داشت: در صورت تصویب و اجرایی‌شدن چنین طرحی، تمام امور و مطالبات مربوط به زنان در جامعه به این کمیسیون سوق داده می‌شد و با توجه به این نکته که این کمیسیون فاقد ضمانت اجرایی محکم و حتی الزام حضور اعضاء بود، مطالبات زنان پس از گذشت مدت زمانی از مطرح شدن، به فراموشی سپرده می‌شدند.

شریعتی ادامه داد: چنین کمیسیونی با این پشتوانه ضعیف و هم‌چنین با وجود مشخص نبودن شاخصه‌‌ها و نداشتن مبانی محکم، خروجی خوبی دربر ندارد و پس از مدتی به جایی برای جداسازی مطالبات و مسائل زنان از عرصه قانون‌گذاری کشور بدل شده و پیگیری آنها نیز پس از گذشت مدت زمانی فراموش می‌شوند.

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس در توضیح کمیسیون‌های تخصصی مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: کمیسیون‌های تخصصی در مجلس شورای اسلامی پیرامون یک مورد تخصصی و یک عنوان مشخص فعالیت دارند و نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی پس از ورود به مجلس موظف به انتخاب یک کمیسیون تخصصی براساس تجربیات، تخصص و کار‌آمدی هستند که طی آن به بررسی لوایح، طرح‌ها و پیشنهادات در کمیسیون تخصصی خود می‌پردازند.

وی ادامه داد: با توجه به ارائه و بررسی طرح ایجاد کمیسیون زن و خانواده در آخرین روز‌های هشتمین دوره مجلس شورا و نبود زمان کافی برای بحث، بررسی و پژوهش بیشتر در این راستا، تصویب چنین طرح ناپخته‌ای عجولانه و غیرمنطقی بود که با بررسی‌های همه‌جانبه این طرح توسط نمایندگان مجلس، تشکیل کمیسیون مذبور که نه به مصلحت نظام و نه به مصلح زنان جامعه اسلامی بود مورد تصویب قرار نگرفت.

فوریت طرح کمیسیون تخصصی زن و خانواده با 47 رأی موافق و 68 رأی ممتنع و 29 رأی مخالف از مجموع 201 نماینده حاضر در مجلس مورد تصویب نمایندگان قرار نگرفت، تعداد 57 نماینده نیز در این رأی‌گیری شرکت نکردند.

تشکیل کمیسیون زنان در مجلس شورای اسلامی با تغییر آیین‌نامه داخلی امکان‌پذیر است و تغییر آیین‌نامه نیز نیازمند دو سوم آرای حاضران در جلسه علنی مجلس است که معمولاً به سختی کسب می‌شود.

انتهای پیام/س10/ط4000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول