اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس میراث فرهنگی گچساران خبر داد

آغاز عملیات مرمت بنای تاریخی چهارطاقی خیرآباد گچساران

خبرگزاری فارس: رئیس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گچساران از آغاز عملیات بازسازی و مرمت بنا و اثر تاریخی چهارطاقی واقع در منطقه خیرآباد علیای گچساران خبر داد.

آغاز عملیات مرمت بنای تاریخی چهارطاقی خیرآباد گچساران

مسعود میرپورزاده صبح امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در گچساران اظهار کرد: گچساران از نظر دارابودن موقعیت‌ها و ویژگی‌های تاریخی، طبیعی و فرهنگی و وجود امامزادگان و به ویژه مرقد مطهر بی‌بی حکیمه(س) دختر بلافصل امام موسی کاظم(ع) در طول سال و به ویژه در ایام نوروز میزبان هزاران زائر و گردشگر است.

* چهارطاقی خیرآباد در سال 27 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید

رئیس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گچساران ابراز داشت: اثر تاریخی چهارطاقی در منطقه خیرآباد و در حدود 50 کیلومتری مرکز گچساران واقع شده است.

میرپورزاده یادآور شد: چهارطاقی خیرآباد در جاده گچساران به دهدشت، منطقه خیرآباد علیا واقع شده و دوم اسفند 1327 با شمارهٔ ثبت 371 به‌ عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

وی افزود: این چهارطاقی تاریخی که به آتشکده خیرآباد شهرت دارد، ساختمانی مربع شکل با اضلاع 11 متر است.

این مسئول فرهنگی و گردشگری گچساران با تشریح ویژگی‌های این اثر تاریخی ادامه داد: این بنای تاریخی در چهار جانب اصلی دارای چهار طاق بوده که روی چهار پایه با حجم حدود 9 مترمربع قرار داشته است.

میرپورزاده خاطرنشان کرد: بنای تاریخی چهارطاقی خیرآباد متعلق به دوره ساسانی بوده و مصالح ساختمانی آن را سنگ و لاشه تشکیل می‌دهد.

وی تصریح کرد: مرحله نخست ترمیم و مرمت این بنای تاریخی شامل آوار‌برداری بوده که در سال 90 آغاز و به پایان رسید.

* اختصاص 200 میلیون ریال برای مرمت اثر تاریخی چهارطاقی خیرآباد

رئیس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گچساران با اشاره به آغاز عملیات مرمت و بازسازی اثر تاریخی و فرهنگی چهارطاقی خیرآباد بیان داشت: مرمت و مقاوم‌سازی این بنا در راستای توسعه و گسترش صنعت گردشگری مؤثر است.

میرپورزاده با تأکید بر لزوم توجه ویژه به حفظ، مرمت و نگهداری آثار فرهنگی به عنوان نماد هویت فرهنگ و تاریخ جامعه، تصریح کرد: برای اجرای عملیات بازسازی این اثر تاریخی ماندگار اعتباری افزون بر 200 میلیون ریال در نظر گرفته شده است.

وی با اشاره به اینکه منطقه خیرآباد علیای گچساران دارای موقعیت‌های گردشگری و تاریخی خاصی است، عنوان داشت: پل ساسانی، پل خیری و محمد خان و بنای تاریخی چهارطاقی از جمله این آثار است.

میرپورزاده با تأکید بر توجه و توسعه صنعت گردشگری یادآور شد: صنعت گردشگری و جذب توریست علاوه بر آشنایی مردم با بناهای تاریخی و فرهنگی، در رونق ‌بخشیدن به وضعیت اقتصادی بسیار مهم و مؤثر است.

انتهای پیام/صا10/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول