اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

/گزارش خبری/

یادمان‌های شهدای کردستان چشم انتظار عنایت مسئولان اجرایی

خبرگزاری فارس: شهدای کردستان بنا به فرموده رهبری معظم انقلاب اسلامی مظلوم‌ترین شهدا هستند و اکنون نیز که زمینه زائران راهیان نور به مشهد این شهیدان فراهم شده است، یادمان‌ها از کمترین امکانات محروم بوده و چشم‌انتظار عنایت مسئولان اجرایی هستند.

یادمان‌های شهدای کردستان چشم انتظار عنایت مسئولان اجرایی

به گزارش خبرگزاری فارس از سنندج راهیان نور و بازدید از دارالشفای جبهه‌ها برای هرکسی خاطره و برکتی دارد برای آنان که لحظه‌های پرمخاطره و حماسه‌های پرشور سال‌های دفاع مقدس را به شخصه درک کرده‌اند، دیدار مجدد خاک زخمی جنوب و کوه‌های قد خمیده غرب، تداعی‌گر روزهای ایثار، از خودگذشتگی‌ها، حماسه‌ها، جانبازی‌ها، سرافرازی‌ها و صبوری‌هاست.

و برای نسلی که جنگ را از نزدیک لمس نکرده دیدار از این مناطق، بصیرت‌بخش و درس‌آموز و فرصتی برای تجدید میثاق با آرمان‌های نسل پیشین، نسل خون و حماسه است.

اما حضور کاروان‌های راهیان نور در غرب کشور حرکت جدیدی است که در طول چند سال اخیر آغاز شده و با استقبال خوبی مواجه است.

اگرچه استان کردستان ظرفیت‌ پذیرش راهیان نور را دارد و از این مسئله به خوبی در کشور اسلامی‌مان استقبال می‌شود، اما متاسفانه زیرساخت‌ها و یادمان‌هایی در خور و شایسته شهدای مظلوم این استان و معرفی آنان وجود ندارد.

راهیان نور فرصتی است تا با بیان واقعیت‌های زمان جنگ تحمیلی و حوادث اوایل انقلاب اسلامی، گوشه‌ای از غربت شهدا را در این استان به تصویر بکشد.

کردستان امسال قرار است میزبان بیش از 300 هزار نفر از زائران راهیان نور سراسر کشور باشد و این در حالی است که هنوز زیرساخت‌های مناسبی نه در یادمان‌های شهدا و نه برای اسکان آنها در استان وجود ندارد.

اگرچه مناطق عملیاتی هشت سال دفاع مقدس در جنوب کشور هر ساله میزبان میلیون‌ها نفر زائر ایرانی و غیر ایرانی است و این ظرفیت موجب آشنایی کامل مردم ایران با شهدا و ایثارگری‌های آنان در این مناطق شده است اما متاسفانه عدم تلاش جدی در بحث ایجاد زیرساخت‌های مناسب برای پذیرش کاروان‌های راهیان نور مانع تقویت و توسعه این مهم در استان کردستان شده است.

80 درصد از مصوبات جلسات راهیان نور همچنان مسکوت مانده است

معاون هماهنگ کننده سپاه بیت‌المقدس کردستان از بی‌توجهی مسئولین استانی به اجرای مصوبات ستاد راهیان نور انتقاد کرد و گفت: با گذشت چند سال از آغاز اردوهای راهیان نور کردستان اما هنوز 80 درصد از مصوبات اولیه ستاد اجرایی نشده است.

ابراهیم حسینی اردوهای راهیان نور را حرکتی فرهنگی و مورد توجه مسئولین نظام به ویژه مقام معظم رهبری دانست و افزود: با وجود اهمیت این موضوع متاسفانه مسئولین استان کردستان در بحث آماده‌سازی زیر ساخت‌های راهیان نور استان کم‌کاری و بی‌مهری می‌کنند.

به گفته وی نبود زیرساخت‌های مناسب در بحث مسیر و جاده‌های منتهی به یادمان‌های شهدا حرف تازه‌ای نیست که هر ساله تکرار می‌شود اما خبری از اجرای آن وجود ندارد.

معاون هماهنگ کننده سپاه بیت‌المقدس کردستان خاطرنشان کرد: اردوهای راهیان نور در غرب کشور به ویژه استان کردستان به دلیل نو بودن و نبود زیرساخت‌های مناسب متاسفانه به نوعی محروم مانده است.

به گفته وی بدون شک حل مشکلات در مسیر انجام اروهای راهیان نور در کردستان نیازمند انسجام رویه در میان ارگان‌های ذیربط استان است که کمتر به آن پرداخته می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: در استان کردستان بیش از یک‌هزار نقطه یادمانی وجود دارد که باید با همدلی و هماهنگی لازم و ایجاد زیرساخت‌ها زمینه برخورداری زائران از معنویات آنها فراهم شود.

حسینی تصریح کرد: توجه نکردن به بهسازی و آسفالت سه کیلومتر راه و مسیر منتهی به یادمان تته در این استان در حالی است که در استان‌های همجوار ما کوه‌های صعب‌العبوری همچون شاهو به خاطر توجه استاندارش آسفالت می‌شود.

وی تصریح کرد: استان کردستان محل شهادت 5 هزار و 400 شهید بومی و بیش از 18 هزار شهید مهاجر است اما به علت کم‌توجهی به زیرساخت‌ها و برنامه‌های فرهنگی رنگ و بوی سال‌های دفاع مقدس در آن وجود ندارد.

رئیس سازمان اردویی و گردشگری راهیان نور سپاه بیت‌المقدس برای ایجاد زیرساخت‌ها در بحث راهیان نور نیاز به اعتبارات ملی است که جذب آن نیازمند تلاش و جدیت مسئولین تراز اول استان به ویژه شخص استاندار است.

فرهاد غلامی تصریح کرد: عشق و علاقه اقشار مختلف مردم کشور به حضور در مناطق جنگی کردستان نباید به دلیل کم‌کاری برخی از مسئولین مورد بی‌مهری قرار گیرد.

رئیس سازمان اردویی و گردشگری راهیان نور سپاه بیت‌المقدس تصریح کرد: زیرساخت‌ها در برخی از مناطق استان از جمله منطقه ملخ‌خور و تته در سروآباد و منطقه بوالحسن در بانه مهیا نیست و برخی از امکانات بین‌راهی نیز سال‌های گذشته به صورت اورژانسی فراهم شد که این نیاز به اقدامی اساسی دارد.

وی خاطرنشان کرد: چرا در استان‌های دیگر با اعتبارات دولتی امکانات و زیرساخت‌ها آماده و زمینه حضور میلیونی زائران راهیان نور در طول سال مهیا می‌شود ولی استان فرهنگی کردستان باید از این مهم بی‌بهره‌ باشد.

بازسازی یادمان‌های شهدای کردستان نیازمند اعتبار ویژه است

مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان کردستان گفت: بازسازی و ایجاد زیرساخت‌ها در یادمان‌های شهدای کردستان نیازمند اعتبارات ویژه‌ای است.

به گفته داوود مهاجر اعزام کاروان‌های راهیان نور به استان کردستان یک روند و حرکت تازه‌ای است که توسعه و ترویج آن نیازمند اجرای کارهای اصولی است.

مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان کردستان اضافه کرد: در صورت مهیا شدن زیرساخت‌های راهیان نور در کردستان، زائران بیشتری می‌توانند با دلاورمردی‌های رزمندگان در این استان مرزی آشنا شوند.

وی خاطرنشان کرد: 14 عملیات برون مرزی و ده‌ها عملیات برای پاکسازی کردستان از گروهک‌های ضدانقلاب انجام شد که باید چنین حماسه‌هایی برای مردم کشور بیان شود.

در طول هشت سال جنگ تحمیلی بیش از 23 هزار شهید گلگون کفن در مناطق عملیاتی استان کردستان در راه دفاع از انقلاب و ارزش‌های این نظام الهی به شهادت رسیدند که زنده‌ نگه داشتن یاد و خاطر حماسه‌ها و جانفشانی آنان رسالت دینی و شرعی بر عهده تمامی مسئولان است.

--------------------------

گزارش از شیرین مرادی

--------------------------

انتهای پیام/آ10/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول