اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

در استان همدان

بیش از 20 درصد پروتئین مورد نیاز از طریق عشایر تأمین می‌شود

خبرگزاری فارس: رئیس سازمان امور عشایری استان همدان گفت: بیش از 20 درصد پروتئین مورد نیاز استان همدان از طریق عشایر تأمین می‌شود.

بیش از 20 درصد پروتئین مورد نیاز از طریق عشایر تأمین می‌شود

حمزه‌علی یزدانی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در همدان با اشاره به سال تولید ملی و حمایت از کار و سرمایه ایرانی اظهار کرد: پیام رهبر فرزانه انقلاب بسیار حکیمانه، عالمانه و دوراندیشانه است که اگر بخواهد به صورت عملی تحقق یابد باید به پیام‌های سال‌های گذشته نیز توجه داشته باشیم.

وی افزود: طی چهار سال اخیر نامگذاری‌های رهبر انقلاب در زمینه اقتصادی بوده به طوری که سال نخست را به نام صرفه‌جویی و اصلاح الگوی مصرف قرار دادند که همه ما ایرانیان و مسئولان باید صرفه‌جویی را سرلوحه کار خود قرار دهیم.

رئیس سازمان امور عشایری استان همدان بیان داشت: دومین سال نیز همت مضاعف و کار مضاعف بود که باید دائماً جهادگونه کار و فکر کنیم زیرا ما انسان‌هایی هستیم که بر اساس اعتقادات خود کار می‌کنیم و این همیشه باید مد نظر ما قرار گیرد.

وی ادامه داد: یک سال نیز جهاد اقتصادی نامگذاری شد که همه این پیام‌ها به صورت زنجیروار به هم وابسته‌اند و تحقق شعار تولید ملی و حمایت از کار و سرمایه ایرانی در گرو عمل به شعارهای دیگر است.

یزدانی ابراز داشت: بحث دیگر در سرمایه‌گذاری ایرانی و تولید ملی این است که باید همه مسئولان و مردم احساس تکلیف و مسئولیت کنند و به صحنه بیایند تا این شعار به صورت عملی محقق شود.

وی با بیان اینکه رشد اقتصادی منجر به ایجاد استقلال سیاسی و فرهنگی می‌شود، افزود: توجه به رهنمودهای رهبری و حرکت در این راستا به علاوه توجه فعالان اقتصادی، کارخانجات و بنگاه‌های اقتصادی برای ایجاد اشتغال بسیار موثر خواهد بود.

رئیس سازمان امور عشایری استان همدان در ادامه سخنانش گفت: جامعه عشایر جامعه‌ای است که تولیدات داخلی دارد و خوشبختانه بدون استفاده از تسهیلات بانکی و تنها با سرمایه و تلاش خود تولید می‌کنند بدون اینکه برای دولت کمترین هزینه‌ای داشته باشند.

وی بیان داشت: در سایه زحمات، تلاش و زندگی طاقت فرسایی که عشایر عزیز ما دارند مردم و دولت از دستاوردهای زحمات آنها بهره‌مند می‌شوند.

یزدانی اضافه کرد: جامعه عشایری استان همدان علی‌رغم اینکه یک درصد جمعیت استان را دارند، بیش از 20 درصد پروتئین استان را تولید می‌کنند و یک دهم مراتع استان نیز در اختیار آنها قرار دارد.

وی با بیان اینکه وجود عشایر برای استان ما مایه خیر و برکت است، یادآور شد: نه تنها عشایر مراتع را تخریب نمی‌کنند بلکه برای احیای مراتع و مرمت آن گام برمی‌دارند.

رئیس سازمان امور عشایری استان همدان ادامه داد: در گذشته تعداد دام‌های عشایر بیشتر بود به طوری که 10 سال پیش بیش از 600 هزار رأس دام داشتند و در حال حاضر 470 هزار رأس دام دارند که نشان‌دهنده آن است که خود عشایر هم مایل به کاهش تعداد دام بودند تا ظرفیت تعداد دام متناسب با ظرفیت مراتعی باشد که از آن استفاده می‌کنند و این نشانگر تعامل عشایر با منابع طبیعی است.

وی با تشکر از اداره کل منابع طبیعی و دامپزشکی که دلسوزانه و مسئولانه با عشایر برخورد کردند، افزود: از عشایر نیز خواهشمندیم که به قانون و تاریخ کوچ توجه کنند زیرا اگر اداره منابع طبیعی هم مختصری سختگیری می‌کند باز به نفع خود عشایر است تا علوفه در مراتع رشد کند و به حدی برسد که قابل استفاده برای دام باشد.

یزدانی خاطرنشان کرد: اگر عشایر زودتر از تاریخ کوچ حرکت کنند و در مراتع مستقر شوند مطمئناً به مراتع آسیب می‌رسد و جلوی رشد علوفه گرفته می‌شود و در نهایت خود زیان می‌بینند.

وی با بیان اینکه امور عشایری استان با اداره کل منابع طبیعی همگام و همراه است، عنوان کرد: تأکید ما به عشایر این است که تاریخ کوچ را رعایت کنند و کمی از قشلاق دیرتر حرکت کنند تا با مشکلات روبرو نشوند و اگر همه به قانون احترام بگذاریم به نفع همه ماست.

انتهای پیام/خ10/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول