اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

عضو هیئت علمی مؤسسه امام خمینی(ره) خبر داد

تدوین 600 جلد کتاب علوم انسانی با رویکرد اسلامی

خبرگزاری فارس: عضو هیئت علمی مؤسسه امام خمینی(ره) گفت: تاکنون بالغ بر 600 جلد کتاب در حوزه‌های مختلف علوم انسانی با رویکرد اسلامی در این مؤسسه تدوین شده است.

تدوین 600 جلد کتاب علوم انسانی با رویکرد اسلامی

حجت‌الاسلام سید احمد رهنمایی امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در قم اظهار کرد: دغدغه تحول در علوم انسانی تنها مختص به کشور ما نبوده و در غرب نیز شکوفایی تفکر انتقادی نسبت به علوم انسانی دیده می‌شود.

وی افزود: از جمله این مباحث، تولید برنامه‌ای مستند به نام «کشف راز حیات» توسط 9 نفر از دانشمندان زیست‌شناسی و فیزیولوژیست کشورهای مختلف غربی است که تفکر داروینیسم را زیر سؤال برده‌اند.

عضو هیئت علمی مؤسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) با اشاره به رویکرد علمی این گروه از دانشمندان خاطر نشان کرد: این مستند در آمریکا تولید شده و دارای جذابیت خاصی است به همین دلیل نقد و بررسی آن در این مؤسسه صورت گرفت.

وی با اشاره به ترجمه و دوبله فارسی مستند «کشف راز حیات» توسط صداپیشگان صدا و سیما و به سفارش مؤسسه امام خمینی(ره) گفت: مسائلی از این دست نویدبخش این مطلب است که بنیادهای علوم انسانی در غرب با نگاه منتقدانه روبه‌رو شده و آنها به این مهم رسیده‌اند که باید نگاه انتقادی به علوم انسانی خود داشته باشند.

رهنمایی از وجود دست‌های مرموزی برای مطرح نشدن چنین انتقادهایی در غرب خبر داد و بیان داشت: 9 دانشمند مذکور مورد بی‌مهری مجامع علمی قرار گرفته‌اند زیرا بنیادهای فکری و معرفتی غرب را مورد تعرض قرار داده‌اند.

عضو هیئت علمی مؤسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) داروینیسم را یکی از مبانی فکری غرب دانست و تصریح کرد: این مسئله تأثیر فراوانی بر تمام ساحت‌های علوم انسانی غربی گذاشته است و تغییر آن برای دانشمندان کار مشکلی است.

وی با اشاره به نقد علوم انسانی اسلامی از مدت‌ها پیش در مؤسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) گفت: بنیان این مؤسسه بر همین اساس گذاشته شده است تا علوم انسانی اسلامی به خوبی تدوین شده و در اختیار متخصصان امر قرار گیرد.

رهنمایی از فعالیت گسترده 14 رشته تحصیلی به پشتوانه معارف اسلامی و قرآنی در این مؤسسه خبر داد و افزود: طلاب و دانشجویان مؤسسه در سطوح مختلف کارشناسی تا دکتری، مشغول به تحصیل در این 14 رشته هستند و تاکنون موفق به تولید صدها عنوان کتاب، مقاله و برنامه درسی شده‌اند.

عضو هیئت علمی مؤسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) ادامه داد: تاکنون بالغ بر 600 جلد کتاب در حوزه‌های مختلف علوم انسانی با رویکرد اسلامی در این مؤسسه تدوین شده و در اختیار دانشجویان دانشگاه‌های مختلف قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه اقتصاد، روان‌شناسی، علوم تربیتی، تاریخ، حقوق و سایر رشته‌های علوم انسانی، زمینه فعالیت گروه‌های 14 گانه مؤسسه امام خمینی(ره) را تشکیل می‌دهند گفت: هنوز در آغاز راه هستیم و با توجه به شروع خوبی که داشته‌ایم، ادامه روشنی را نیز پیش‌بینی می‌کنیم.

رهنمایی با اظهار امیدواری به آینده روشن این مؤسسه و فعالیت‌های صورت گرفته در حوزه علوم انسانی افزود: در بسیاری از موارد سعی شده است با رویکرد انتقادی به طرح مباحث اقدام شود تا نتایج آن در کنار علوم انسانی غربی مورد مقایسه و بررسی قرار گیرد و نقایص غرب به طور مستدل و مبرهن از دیدگاه اسلام، در اختیار اندیشمندان قرار گیرد.

انتهای پیام/و10/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول