اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

توسط هنرمند همدانی

ولایتعهدی تا شهادت امام رضا(ع) نقالی می‌شود

خبرگزاری فارس: از ولایتعهدی تا شهادت امام رضا(ع) توسط مهدی چایانی، هنرمند هنرهای نمایشی استان همدان در هفته جاری ساعت 17 در مجتمع شهید آوینی نقالی می‌شود.

ولایتعهدی تا شهادت امام رضا(ع) نقالی می‌شود

به گزارش خبرگزاری فارس از همدان، به مناسبت هفته فرهنگ رضوی در این هفته هر روز برنامه پرده‌خوانی و نقالی از ساعت 17 در محوطه مجتمع شهید آوینی برگزار می‌شود که به روایت داستان هجرت امام رضا(ع) می‌پردازد.

این برنامه توسط مهدی چایانی هنرمند هنرهای نمایشی استان همدان که به تازگی در جشنواره منطقه‌ای نمایش‌های آیینی و سنتی غرب کشور در کرمانشاه تقدیر شد، اجرا می‌شود که بسیار مورد استقبال نیز قرار گرفته است.

این نقال همدانی در حاشیه اجرای برنامه نقالی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در همدان اظهار کرد: با توجه به اینکه در هفته رضوی هر هنرمندی به دنبال نشان دادن ارادت خود به امام رضا (ع) است بنده نیز با افتخار در هفته فرهنگ رضوی همدان شرکت دارم و از اینکه خدمتی ناچیز به آستان امام هشتم (ع) انجام دهم، خرسندم.

مهدی چایانی با بیان اینکه در این هفته غرفه نقالی و پرده‌خوانی در مجتمع شهید آوینی دایر است، افزود: در این هفته در ساعات قبل از اجرای نقالی در غرفه پاسخگوی مراجعه‌کنندگان را دارم و سپس به پرده‌خوانی و نقل رضوی که بیشتر نقل رضوی است، می‌پردازم.

وی بیان داشت: هر عصر در محوطه مجتمع آوینی اجرای نقل رضوی را دارم و داستان ولایتعهدی را روایت می‌کنم این داستان از دعوت امام رضا(ع) توسط مأمون به مرو برای ولایتعهدی تا شهادت امام را شامل می‌شود.

این هنرمند یادآور شد: با توجه به طولانی بودن داستان، نقالی با فشردگی اجرا می‌شود به طوری که چهار شرط امام برای سفر به مرو تا آنجایی که امام به وسیله انگور زهرآلود به شهادت می‌رسد هر روز داستان‌وار روایت می‌شود.

وی از تأثیرگذاری روایات به طریق نقالی و پرده‌خوانی سخن گفت و خاطرنشان کرد: ارائه هر مطلب و یا داستانی در قالب نقالی شیرین‌تر است چرا که در کتب نیز اشاره شده و مردم داستان‌ها را کم یا زیاد می‌دادند اما در قالب نمایش و نقالی تأثیرگذارتر است.

چایانی یادآور شد: ارائه داستان‌های مذهبی به شیوه نقالی در ذهن مخاطب ماندگاری زیادی دارد به ویژه در جوانان و نوجوانان که استفاده از این شیوه از جذابیت بیشتری برخوردار است، تأثیرگذارتر خواهد بود.

انتهای پیام/خ20/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول