اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

در جلسه نقد "جهان بی تو، روستای کوچکی‌ست"

انتقال مفهوم شعر به مخاطب سبب خلق تاثیرگذارترین اثر می‌شود

خبرگزاری فارس: در جلسه نقد کتاب "جهان بی تو، روستای کوچکی‌ست" عنوان شد: اگر بتوانیم مفهوم شعر را به مخاطب انتقال دهیم تاثیرگذارترین اثر را خلق کرده‌ایم.

انتقال مفهوم شعر به مخاطب سبب خلق تاثیرگذارترین اثر می‌شود

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، عصر امروز کتاب اشعار حمید کاسبی با حضور محمدحسین جعفریان در جلسه نقد و پژوهش شعر مرکز هنری خراسان رضوی مورد نقد و بررسی قرار گرفت.

در این جلسه فضاسازی با جملات معمولی برای ایجاد فضای شاعرانگی یکی از خصوصیات این کتاب عنوان شد که گاهی با نواقص و کلمات اضافه‌ای مورد سوال قرار می‌گیرد اما وسواس شاعر با ایجاد فضای شاعرانه توانسته سبب تولید این اشعار شود.

اشعار این اثر با روایت شروع می‌شود، پاره‌ها می‌آید و کشته می‌شود،‌ همچنین کلمات به کار رفته در اشعار بسیار زیاد تشخیص داده شد.

در جلسه نقد این کتاب عنوان شد که‌ بازی با کلمات را می‌توان از ایرادهای جزئی این کتاب ذکر کرد ولی شاعر می‌تواند با ظرافت و دقت بیشتر سبب ارتقای این اثر شود.

نام این کتاب به عنوان اشعار آزاد نمی‌تواند "جهان بی تو، روستای کوچکی است"باشد زیرا دارای پارادوکس است،‌ ضعیف‌ترین ساختار طولی در اشعار حمید کاسبی از جمله نقدهایی است که در این جلسه مطرح شد.

در این جلسه مطرح شد هنگامی که اشعار دارای فراز و فرود نباشد تبدیل به یک اثر مخاطب گریز می‌شود اما اگر بتوانیم مفهوم شعر را به مخاطب انتقال دهیم تاثیرگذارترین اثر را خلق کرده‌ایم.

شعر اتفاقی است که اکثرا آن را مشاهده کرده‌اند اما یک نفر بیان کننده این رویداد است که او را شاعر می‌نامیم.

ضعف تالیف، واژگان اضافی، جذاب نبودن طرح روی جلد، نام بلند کتاب، غفلت در ویرایش فنی اثر، صفحه‌آرایی نامطلوب و سر صفحه‌های نازیبا از جمله نقدهایی است که توسط محمدکاظم کاظمی، محمدحسین جعفریان، رضایاوری، علیرضا جهانشاهی، مهدی آخرتی، رضا عابدین‌زاده و اسماعیل بختیاری در مورد این اثر انجام شد.

منتقدان این اثر معتقدند انتشار این کتاب در خراسان رضوی می‌تواند یک قدم موفقیت‌آمیز و مثبت به شمار آید.

انتهای پیام/آ20

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول