اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی:

90 درصد آب خراسان جنوبی در بخش کشاورزی مصرف می‌شود

خبرگزاری فارس: مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی گفت: در خراسان جنوبی 90 درصد میزان مصرف آب در بخش کشاورزی است.

90 درصد آب خراسان جنوبی در بخش کشاورزی مصرف می‌شود

غلامرضا غلامرضایی امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در بیرجند، با اشاره به اینکه آب مایه حیات‌بخش است و هیچ موجود زنده‌ای بدون آن قادر به ادامه حیات نیست، اظهار داشت: در بخش کشاورزی هم‌اکنون در کشورمان از یک مترمکعب آب 600 گرم تولید محصول انجام می‌شود، اما متوسط تولید با یک مترمکعب آب باید بیش از 1.5 کیلوگرم باشد.

وی ادامه داد: امروزه با توجه به کشت‌های کنترل‌شده و گلخانه‌ای در برخی از کشورها از هر مترمکعب آب بیش از 30 کیلوگرم محصول تولید می‌شود و امروزه باید طوری در مصرف آب اطلاع‌رسانی و فرهنگ‌سازی کنیم که از منابع آب موجود در خراسان جنوبی بتوانیم تولیدات خود را به شش برابر افزایش دهیم.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی با بیان اینکه بیش از 90 درصد آب موجود در استان ما در بخش کشاورزی مصرف می‌شود، تصریح کرد: راندمان آبیاری کشاورزی در استان بین 20 تا 30 درصد است یعنی 30 درصد آب موجود به گیاهان و محصولات می‌رسد و 70 درصد آن در مسیر حمل آب به هدر می‌رود.

 

* شیوه‌های نوین کشاورزی باید جایگزین شیوه‌های سنتی شود

غلامرضایی یادآور شد: به منظور جلوگیری از هدر رفت آب و تولید بیشتر باید روش‌های آبیاری نوین را جایگزین شیوه‌های سنتی کرده و مصارف آب را در تمامی بخش‌ها ساماندهی کنیم.

وی افزود: دولت برای اجرای شیوه‌های نوین آبیاری تسهیلات خوبی را در اختیار کشاورزان قرار می‌دهد که بهره‌برداران به منظور افزایش تولید و کاهش میزان هدر رفت آب می‌توانند از این تسهیلات استفاده کنند.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی با اشاره به اینکه میانگین مصرف آب هر نفر در شبانه‌روز به منظور مصارف مختلف در دنیا 140 لیتر است، گفت: در برخی از کشورها این میزان مصرف 70 تا 80 لیتر در هر شبانه‌روز است.

 

* فرهنگ‌سازی مدیریت مصرف آب امری ضروری است

غلامرضایی عنوان کرد: در کشورمان با وجود این همه محدودیت‌های منابع آبی هر نفر در شبانه‌روز 200 لیتر آب مصرف می‌کند که این زنگ خطر جدی است.

وی با بیان اینکه در راستای مصرف بهینه آب این ماده حیاتی باید برنامه‌ریزی و برنامه‌سازی‌های مدونی را تدوین و اجرایی کنیم، تصریح کرد: با فرهنگ‌سازی مصرف بهینه و فرهنگ‌سازی‌های مدیریت مصرف می‌توانیم به طور چشمگیری از هدر رفت و اسراف نعمت آب جلوگیری به عمل آوریم.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی با اشاره به اینکه امروزه افراد به آب به عنوان یک کالای معمولی و کم‌ ارزش نگاه می‌کنند، ادامه داد: همین دیدگاه سبب می‌شود تا در مصرف این ماده حیاتی سهل‌انگاری و توجه لازم صورت نگیرد.

 

*‌ کیفیت آب شهرستان بیرجند دارای حداقل استانداردهای بهداشتی است

غلامرضایی اضافه کرد: باید فرهنگ‌سازی مصرف بهینه آب را طوری در جامعه انجام دهیم تا دیدگاه افراد نسبت به آب تغییر کند تا به آب به عنوان یک کالای بسیار ارزشمند نگاه کنند.

وی افزود: باید بدانیم که دولت فقط برای انتقال هر مترمکعب آب به منازل افراد مبلغ 20 هزار ریال هزینه می‌کند از این روز صرفه‌جویی در مصرف آب باید همگانی و به عنوان یک ضرورت مد نظر افراد باشد.

این مسئول، کیفیت آب خراسان جنوبی را نسبتا پایین دانست و افزود: وجود منابع آب شیرین در استان بسیار کم است و شرایط اقلیمی و مسائل زمین‌شناسی سبب کیفیت کم آب موجود در استان شده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی در پایان اذعان داشت: ‌کیفیت آب شهرستان بیرجند دارای حداقل استانداردها است و جای نگرانی نیست.

انتهای پیام/ن10/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول