اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل میراث فرهنگی خراسان جنوبی خبر داد

مرمت و بهسازی 25 اثر تاریخی شهرستان خوسف

خبرگزاری فارس: مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی از مرمت و بهسازی 25 اثر تاریخی در شهرستان تازه تاسیس خوسف طی سال گذشته خبر داد.

مرمت و بهسازی 25 اثر تاریخی شهرستان خوسف

به گزارش خبرگزاری فارس از بیرجند به نقل از روابط‌ عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی، محمدرضا رضایی اظهار کرد: شهر خوسف مرکز شهرستان خوسف در 36 کیلومتری غرب بیرجند مرکز خراسان جنوبی و در حاشیه کویر قرار گرفته است.

وی ادامه داد: این شهر در 38 و 53 طول شرقی و 46 و 32 عرض شمالی و ارتفاع یک‌هزار و 280 متر از سطح دریا قرار دارد همچنین شهرستان خوسف با جمعیت حدود 33 هزار نفر و مساحت بیش از 16هزار کیلومتر مربع 16.8 درصد مساحت خراسان جنوبی را شامل می‌شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی با بیان اینکه از لحاظ مساحت و وسعت خوسف دومین شهرستان خراسان جنوبی است، تصریح کرد: این شهرستان با شهرستان‌های بیرجند، سربیشه، نهبندان، سرایان و طبس همسایه است همچنین شهرستان خوسف دارای اقلیم مناطق بیابانی با ویژگی‌های خاص آن است.

رضایی افزود: این شهرستان تابستان‌های گرم و خشک و زمستان‌های به نسبت سرد دارد و حداکثر نزولات آسمانی در سه ماهه اسفند، فروردین و اردیبهشت بوده و کمی نزولات آسمانی سبب شده هیچ گونه رودخانه دایمی در اطراف آن جریان نیابد.

وی اضافه کرد: در منابع تاریخی از خوسف با عناوین جوسف، جسف، خسف، خسب، خسل، خسفبه به معنای زمین گود و خوسف به معنای پوشیده بودن(خسفه به معنای زمین ریگزار است) که هر دو معنا برای خوسف صادق است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی گفت: بافت قدیمی خوسف با مساحتی در حدود 120 هکتار دارای تعداد زیادی بناهای با ارزش تاریخی و فرهنگی است و آنچه در بررسی‌های نخستین بافت قدیم خوسف جلب توجه می‌کند نحوه شکل‌گیری و توسعه بافت و عوامل موثر در این امر است.

رضایی ادامه داد: به جرات می‌توان گفت که نخستین و مهم‌ترین عامل در شکل‌دهی و جهت‌بخشی به بافت تاریخی خوسف نحوه‌ دسترسی ساکنان به آب است همچنین بافت تاریخی شهر خوسف با سابقه‌‌‌ای به درازی یک قرن و از مهم‌ترین بافت‌های تاریخی خراسان بزرگ به شمار می‌رود که ده‌ها اثر تاریخی ملی را در خود جای داده است.

وی تصریح کرد: هماهنگی و انطباق با شرایط اقلیمی اجتماعی، اقتصادی و اعتقادی از ویژگی‌های آن محسوب می‌شود و این بافت برخوردار از بناهایی همچون قلعه، مسجد، حسینیه، آب انبار، ساباط و ده‌ها خانه تاریخی است که هر یک در نوع خود بی‌نظیر هستند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی یادآور شد: بافت تاریخی روستای خور از شرایط متاثر از شرایط اقلیمی و جغرافیایی محیط خود است خانه‌های گلی، پوشش گنبدی، حیاط مرکزی، اتاق‌های دور تا دور حیاط، هشتی‌ها، دهلیز، دیوارهای قطور و حوض باغچه وسط حیاط به صورت هماهنگ و یکنواخت از ویژگی‌های معماری خانه‌های روستای خور به شمار می‌روند.

رضایی افزود: در بافت خور بناهایی همچون قلعه، آب انبار، مسجد، حسینیه، حمام و خانه‌های قدیمی وجود دارد که اکثر آنها متعلق به دوره صفویه است.

وی اظهار کرد: در راستای حفظ و صیانت از مواریث فرهنگی و برای جلوگیری از تخریب آثار با ارزش تاریخی که بیشتر شامل خانه‌های تاریخی است، کار مرمت و بهسازی 25 اثر تاریخی طی سال گذشته در سطح شهرستان خوسف انجام شد که بیشتر شامل خانه‌های تاریخی بود و اغلب به صورت مشارکتی اجرا شد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی گفت: بیشتر این خانه‌ها در بافت تاریخی خوسف و خور واقع شده و دارای مالک خصوصی هستند.

رضایی یادآور شد: مرمت بناهایی که مالکان آن تفاهم‌نامه دو جانبه با اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری امضا کرده بودند در اولویت قرار گرفت و نحوه تنظیم تقاضانامه به این گونه است که مالک بنا و مجری طرح که اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری است هر کدام 50 درصد هزینه مرمت را تقبل می‌کنند.

وی تصریح کرد: شهرستان خوسف با دارا بودن 82 اثر ثبتی بیشترین آثار تاریخی ثبت شده را در خراسان جنوبی بعد از شهرستان بیرجند را دارد که به جز آثار موجود در شهر خوسف و روستای خور دیگر آثار در روستا به صورت پراکنده و در فاصله زیاد از یکدیگر واقع شده‌اند که مرمت این آثار همت همه مسئولان این شهرستان و خراسان جنوبی به منظور تامین نیروی انسانی کارآمد و منابع مالی مورد نیاز را می‌طلبد.

انتهای پیام/ح30/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول