اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

حکایت مجسمه‌ای که کارون را چشم به راه گذاشت

تبعید مادر و پرنده از ساحل کارون به پارک جنگلی

خبرگزاری فارس: هدیه مجسمه‌ساز مطرح کشور با عنوان «یک مادر و پرنده‌اش» به مردم اهواز که در ساحل کارون نصب شده بود، سر از پارک جنگلی شهروند درآورد.

تبعید مادر و پرنده از ساحل کارون به پارک جنگلی

به گزارش خبرگزاری فارس از اهواز، مجسمه اهدایی «فرزانه اسعدی» هنرمند مطرح کشور که به دلایل نامعلومی مرداد ماه امسال از ساحل کارون برداشته شده بود، سر از پارک جنگلی شهروند درآورد.

این مجسمه توسط اسعدی مجسمه ساز مطرح و از اعضای هیئت مؤسس و هیئت مدیره انجمن مجسمه‏سازان ایران -که بسیاری از آثارش در میدان‌های شهر و تماشاگاه‌ها نصب شده‌اند- به شکل یک زن همراه با یک پرنده‌ ساخته شده و نماد مادر و فرزند شهیدش است که از سوی این هنرمند به مردم شهیدپرور اهواز هدیه شد.

 

این مجسمه بیش از 100 میلیون تومان ارزش ریالی دارد که از سنگ یکپارچه به وزن حدود 16 تن ساخته شده و در ‌‌نهایت به حدود 12 تن رسیده است. اسعدی به تنهایی این مجسمه 4 متری با پایه یک و نیم متری را ساخته است. این اثر که فروردین ماه امسال زینت بخش ساحل شرقی کارون (حوالی پل هفتم) شده بود، با گذشت حدود سه ماه، به دلایل نامعلومی از محل نصب شده برداشته شد و مسئولان هیچگاه دراین باره توضیح ندادند.

شایعاتی در مورد علت برداشتن این مجسمه وجود دارد، از جمله شباهت آن به «مجسمه آناهیتا» که البته هیچ مقام رسمی تا کنون آن را تایید نکرده است.

این هنرمند با ابراز تأسف از رویداد پیش آمده، در این باره می‌گوید: من مجسمه «یک مادر و پرنده‌اش» که نماد فرزندان شهید اوست را به مردم شهیدپرور اهواز اهدا کردم. هدیه من به شخص یا شخصیت خاصی نبود، بلکه من قلمم را به همه مردم بومی اهواز که در دوران جنگ ایثار و ایستادگی کردند، متحمل رنج‌ها و مشقات زیادی شدند و جان خود را در این راه دادند، تقدیم کردم، تا به نوعی از آنها تشکر کرده باشم.

اسعدی که از انتصاب اثرش به مجسمه آناهیتا به سختی آزرده خاطر شده، اظهار می‌کند: هر کسی که از هنر ذره‌ای اطلاع داشته باشد می‌داند که هیچ شباهتی میان این اثر و مجسمه آناهیتا وجود ندارد. علاوه بر این هیچکدام از آثارم شباهتی به آثار دیگر هنرمندان ندارد و همیشه سعی‌ام بر این بوده که اثر منحصر به فردی خلق کنم.

اگر چه اسعدی برای حمایت از این اثر که آن را به مثابه کودکش توصیف کرده، مرداد ماه و پس از برداشته شدن مجسمه به اهواز سفر کرد اما موفق به دیدار هیچکدام از مدیران شهری نشد.

انتهای پیام/و20/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول