اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

یادداشت  /  تاریخ نگار

33 سال پیش در چنین روزی

دادستان تهران چرا برکنار شد ؟

خبرگزاری فارس:شهشهانی دادستان سابق انقلاب مرکز به سمت دادستان قضایی کل کشور منصوب شد.شهشهانی محمد منتظری را عامل برکناری خود دانست و آرزو کرد ای کاش دیگرانی که در دولت هستند به اندازه محمد منتظری جرات داشته باشند .

دادستان تهران چرا برکنار شد ؟

رخدادهای 12آبان 1358

چکیده

رهبر انقلاب امروز در دیدار با فرماندهان کمیته ها و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی خراسان تاکید کردند : این کمیته ها و این سپاه پاسداران باید باشند ، غلط کرده است کسی که می گوید اینها نباشند . امام خمینی همچنین ضمن انتقاد از برخی افراد که مروج اسلام تک بعدی هستند فرمودند : اینها نه توحیدشان توحید است و نه بعثتشان بعثت .

رهبر انقلاب همچنین در دیدار با ورزشکاران و مردم قزوین بر ضرورت حفظ آرامش در کشور تاکید کرده و فرمودند باید با مشت توی دهن کسانی که قصد شلوغ کاری دارند زد .

امام خمینی همچنین امروز آیت الله مدنی را به سمت امام جمعه تبریز منصوب کردند .

مهندس بازرگان نخست وزیر که برای شرکت در جشن سالگرد انقلاب الجزایر در این کشور به سر می برد با برژینسکی معاون رئیس جمهور آمریکا دیدار و گفت و گو کرد . هر چند بازرگان مدعی است که این ملاقات به دعوت برژینسکی صورت گرفته است ولی مقامات آمریکایی می گویند دعوت از سوی نخست وزیر دولت موقت بوده است . بازرگان گفت : در این دیدار به صورت شفاف و صریح با برژینسکی گفت و گو کردیم و برژینسکی نیز این دیدار را صمیمی خواند .

متعاقب دیدار هیئت ایرانی با معاون کارتر حزب جمهوری اسلامی به شدت واکنش نشان داده و خواستار توضیح بازرگان شد .

دریادار احمد مدنی استاندار خوزستان امروز به صورت مشروط استعفا داد . وی گفت : گویا مشکل برخی افراد که می خواهند خوزستان را به آشوب بکشند من هستم.

امروز کنسولگری عراق در خرمشهر مورد حمله جوانان قرار گرفت . طی این حمله پرچم عراق به آتش کشیده شد و تصاویر صدام رئیس جمهور عراق نیز از سر در کنسولگری برداشته شد .

امروز همچنین شهشهانی دادستان سابق انقلاب مرکز به سمت دادستان قضایی کل کشور منصوب شد . وی گفت : از مدتها پیش درخواست استعفا داده بودم . شهشهانی محمد منتظری را عامل برکناری خود دانست و آرزو کرد ای کاش دیگرانی که در دولت هستند به اندازه محمد منتظری جرات داشته باشند .

اسلام خاری است که در چشم دشمنان فرو رفته است

رهبرانقلاب امروز فرماندهان کمیته ها و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی خراسان را به حضور پذیرفتند . اهم بیانات امام خمینی در این دیدار عبارت است از :

1- اسلام یک خار بزرگی شده است در چشم اشخاصی که از اول نمی‎توانستند اسلام را ببینند. منتها قبل از انقلاب، از باب اینکه دولت طاغوت بود، قلمها و قدمها و گفتارها به اسلام خیلی توجه نداشت. حالا که دولت طاغوت منقرض شد و تا آخر برگشت ندارد و رژیم جمهوری اسلامی شد، اینهایی که اسلام مثل استخوانی در گلوی آنهاست در صدد برآمدند که نگذارند این حقیقت تحقق پیدا بکند.

انتقاد از اسلام تک بعدی

2- من کراراً این مطلب را در نجف هم گفته و اینجا هم گاهی گفته‎ام که ما در یک مدتی گرفتار بودیم به یک نفر از مردم و به قشری از اهل علم که اینها اسلام را از آن طرف نگاه می‎کردند. عرفا اسلام را قبول داشتند، لکن تمام مسائل را برمی‎گرداندند به آن معانی عرفانی، مسائل روز قائل نبودند. حتی اگر روایتی یا آیه‎ای در جهاد می‎آمد اینها همان «جهاد نفس» را می‎گفتند هست.

نه توحیدشان توحید اسلامی است و نه بعثتشان

3- یک مدتی، اخیراً، ما مبتلا شدیم به یک عده‎ای که اینها عکس آنها هستند. تمام معنویات را اینها به مادیات برمی‎گردانند! می‎گویند مسلمیم، لکن نه توحیدشان توحید اسلامی است؛ و نه بعثتشان بعثت اسلامی است؛ و نه نبوتشان نبوت اسلامی است؛ و نه امامتشان و نه معادشان. همه‎اش برخلاف اسلام است.

این کمیته ها باید باشد / غلط می کنند می گویند کمیته ها و پاسداران نباشند

4- این کمیته‎ها باید باشد. غلط می‎کند کسی که می‎گوید کمیته نه. کمیته‎ها اگر نباشد، این پاسدارها اگر نباشند، این دادگاهها اگر نباشند، کی می‎تواند این مملکت را اداره کند؟این کمیته‎ها باید باشند، این پاسدارها باید باشند، این دادگاه انقلاب باید باشند. دادگستری غلط می‎کند که به اینها حرفی می‎زند دادگستری روی موازین خودش برود، آن هم موازین غلطی که باید اصلاح بشود. این بعضی از این رؤسای دادگستری از همان طاغوتند که باید گم بشوند بروند سراغ کار خودشان. (1)

باید با مشت توی دهن شلوغ کارها زد

امام خمینی همچنین در دیدار با ورزشکاران و اهالی قزوین نیز با اشاره به ثمرات انقلاب فرمودند : اینهایی که شلوغکاری می‎کنند باید به آنها یا بی‎اعتنایی کرد یا مشت توی دهانشان زد و از بین برد اینها را، تا مملکت آرامش پیدا کند.

رهبر انقلاب ادامه دادند : مادامی که آرامش در یک مملکتی نباشد و شلوغکارها و آن اشخاصی که ریزه‎خوار آن رژیم سابق بودند و خدمتگزار به آن رژیم سابق بودند مشغول شدند به اینکه شلوغکاری بکنند و نگذارند آرامش پیدا بشود. وقتی آرامش نباشد نمی‎شود سازندگی صحیح بشود. در یک شهری که آرامش نیست . (2)

امام خمینی : یک مدتی، اخیراً، ما مبتلا شدیم به یک عده‎ای که اینها عکس آنها هستند. تمام معنویات را اینها به مادیات برمی‎گردانند! می‎گویند مسلمیم، لکن نه توحیدشان توحید اسلامی است؛ و نه بعثتشان بعثت اسلامی است؛ و نه نبوتشان نبوت اسلامی است؛ و نه امامتشان و نه معادشان. همه‎اش برخلاف اسلام است.
انتصاب آیت الله مدنی به امامت جمعه تبریز

به دنبال شهادت آیت الله قاضی طباطبایی نماینده رهبر انقلاب و امام جمعه تبریز آیت الله مدنی به این سمت منصوب شد.

امام خمینی در حکمی تاکید کردند : مقتضی است جنابعالی در تبریز، مدتی اقامت فرمایید و به مسائل و مشکلات آنجا رسیدگی فرموده و نظارت در کمیته‎های انقلاب و همین طور دادگاههای انقلاب فرموده و آنان را ارشاد فرمایید.(3)

دیدار صمیمی بازرگان با برژینسکی 

هیئت سیاسی ایران به ریاست مهندس مهدی بازرگان نخست وزیر که صبح چهارشنبه گذشته برای شرکت در بیست و پنجمین سالگرد انقلاب الجزایر به آن کشور سفر کرده بود ملاقاتها و گفت و گوهایی در حاشیه این مراسم با شخصیت ها و هیئت های نمایندگی دیگر کشورها انجام داد و پیام امام خمینی به مناسبت سالگرد انقلاب الجزایر قرائت شد .

ملاقات بازرگان با رئیس جمهور الجزایر ، برژینسکی مشاور امنیتی کارتر ، حافظ اسد رئیس جمهور مصر و مصاحبه دکتر ابراهیم یزدی وزیر امورخارجه در این سفر از جمله رویدادهایی است که می توان به آنها اشاره کرد .

بر اساس گزارش های رسیده مهندس بازرگان یک ملاقات بدون حضور خبرنگاران و عکاسان با برژینسکی مشاور ریاست جمهور آمریکا در امور امنیتی انجام داد که به مدت یک ساعت و نیم طول کشید .

مهندس بازرکان در پایان این دیدار در یک گفت و گوی خبری کوتاه اعلام کرد مذاکره با برژینسکی صریح و روشن بوده و ما اعلام کردیم که آمریکا باید روش خود درباره ایران را نسبت به دوران شاه سابق تغییر دهد .

وی ادامه داد : ترتیب این ملاقات دو روز قبل از عزیمت من به الجزایر داده شده بود کاردار سفارت آمریکا در تهران به من اطلاع داد برژینسکی مایل است هنگام اقامت من در الجزایر ملاقات و مذاکراتی انجام دهد.

نخست وزیر این مذاکرات را صادقانه توصیف کرد و گفت : موضوع قراردادهای گذشته ایران با آمریکا و نیز چگونگی مناسبات و روابط دو کشور مطرح شده است .(4)

بر اساس گزارش های رسیده مهندس بازرگان یک ملاقات بدون حضور خبرنگاران و عکاسان با برژینسکی مشاور ریاست جمهور آمریکا در امور امنیتی انجام داد که به مدت یک ساعت و نیم طول کشید .بازرگان گفت : ترتیب این ملاقات دو روز قبل از عزیمت من به الجزایر داده شده بود کاردار سفارت آمریکا در تهران به من اطلاع داد برژینسکی مایل است هنگام اقامت من در الجزایر ملاقات و مذاکراتی انجام دهد.نخست وزیر این مذاکرات را صادقانه توصیف کرد و گفت : موضوع قراردادهای گذشته ایران با آمریکا و نیز چگونگی مناسبات و روابط دو کشور مطرح شده است.
اعتراض حزب جمهوری اسلامی به دیدار نخست وزیر با برژینسکی

دیدار نخست وزیر دولت موقت با برژینسکی واکنش های گسترده ای را در سطح کشور به همراه داشته است . حزب جمهوری اسلامی امروز و به دنبال انتشار خبر دیدار های بازرگان در الجزایر با انتشار بیانیه ای از دولت توضیح خواست . در این بیانیه آمده است : در زمانی که امام و امت شدیدا سیاست‌های تجاوزکارانه آمریکا را محکوم می‌کنند آیا ملاقات با برژینسکی می‌تواند با حرکت انقلابی مردم مسلمان ایران هماهنگ باشد؟

در بخش دیگری از این بیانیه تاکید شده است : ما لازم می‌دانیم که گزارش این ملاقات کامل و تمام در اختیار امام خمینی و شورای انقلاب گذاشته شود و ملت نیز کاملا در جریان امور قرار بگیرد تا از سوءتفاهمات احتمالی جلوگیری شود و این امر مورد بهره‌برداری سوء قرار نگیرد؟(5)

استعفای مشروط استاندار خوزستان

تیمسار دریادار مدنی فرمانده نیروی دریایی و استاندار خوزستان صبح امروز انگیزه های درخواست استعفای مشروط خود را که تقدیم مهندس بازرگان نخست وزیر کرده است تشریح کرد و به اتهاماتی که در چند روز اخیر در مورد وی شایع شده پاسخ گفت .

مدنی در این گفتگو تاکید کرد که برای پایان دادن به شایعاتی که در زمینه های مختلف بر علیه او بر سر زبان ها انداخته اند اعزام بازرسانی را از دفتر امام و از نخست وزیر درخواست کرده است و پس از پایان کار بازرسان برعلیه همه مفتری ها اعلام جرم خواهد کرد و آنها را رسوا می کند .

 امام خمینی : اسلام یک خار بزرگی شده است در چشم اشخاصی که از اول نمی‎توانستند اسلام را ببینند. منتها قبل از انقلاب، از باب اینکه دولت طاغوت بود، قلمها و قدمها و گفتارها به اسلام خیلی توجه نداشت. حالا که دولت طاغوت منقرض شد و تا آخر برگشت ندارد و رژیم جمهوری اسلامی شد، اینهایی که اسلام مثل استخوانی در گلوی آنهاست در صدد برآمدند که نگذارند این حقیقت تحقق پیدا بکند.
می خواهند خوزستان را به آشوب بکشند

وی گفت : عمده این است که ما اینجا را با خون دل خوردن آرام می کنیم و آنها این آرامش را بر هم می زنند ، پس بهتر این است که من دیگر اینجا نباشم زیرا مثل اینکه دقیقا طرف حساب آنها من هستم ، اطلاع پیدا کرده ام که آنها روی دشمنی با من که نمی دانم علتش چیست می خواهند خوزستان و نیروی دریایی را به آشوب بکشانند و به همین مناسبت صلاح در این دیده ام که استعفا کنم .

مفتری ها را اعدام می کنم / بعضی همکارانم از سوی سازمان های جاسوسی تحمیل شده اند

مدنی در ادامه با اشاره به این اتهام که دور و بر استاندار خوزستان را ساواکی ها گرفته اند گفت : باید پرونده تمام کسانی که با من کار میکنند بررسی شود ، اگر ساواکی هستند که با آنها شدیدا برخورد میکنم ولی در غیر اینصورت مفتری ها را تا حد اعدام تعقیب می کنم .

وی ادامه داد : جز یک عده خاص که از طرف سازمان های جاسوسی خاص و معلوم الحال به من تحمیل شده اند بقیه همکاران را تضمین میکنم . مدنی در باره اسناد منتشر شده مبنی بر ساواکی بودن یکی از همکاران خود گفت : شاید ساواک برای بدنام کردن او و یا تحت شکنجه از این همکار ما امضا گرفته باشد . (6)

دادستان تهران چرا برکنار شد ؟

بدنبال تغییر دادستان تهران بامداد امروز میر ابوالفضل شهشهانی دادستان پیشین تهران که به سمت بازرس کل قضایی کشور منصوب شده در گفت و گویی اعلام کرد من از قبل خواستار این تغییر بودم .

وی ادامه داد : من از حدود 2ماه قبل که میدیدم هیچگونه وسیله اجرایی برای انجام وظایف قانونی خود ندارم و از طرف مراجع قدرت در کارم کارشکنی می شود و دولت همچنان در مقابل این مواضع له شده است که قدرت حمایت و اجرای دستورات مقامات قضایی و دادسرا را ندارد تصمیم گرفتم که از کار کناره گیری کنم .

شهشهانی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به ماجراهای مربوط به دستگیری و آزادی محمد منتظری که منجر به قبول استعفای وی از دادستانی انقلاب تهران شد گفت : من نمی دانم در اتاق وزیر دادگستری چه گذشته ، ولی آنچه برای من مهم است این است که در محمد منتظری هیچگونه آثار اختلال روانی و شخصیت و ارداه دیده نشد بلکه به صورت کاملا منطقی ، صریح ، بی پروا است و همانظور که این مردم 40کیلویی به اندازه 400کیلو اراده اعلام کرد که دادستان را عوض میکنم ای کاش آنهائیکه 80کیلو وزن دارند 8گرم اراده و قاطعیت و تهور این مرد را داشتند . شهشهانی در پایان نجات خود از دادسرای تهران را مرهون محمد منتظری دانست . (7)

مدنی استاندار خوزستان در مورد اتهام های وارده به وی گفت :جز یک عده خاص که از طرف سازمان های جاسوسی خاص و معلوم الحال به من تحمیل شده اند بقیه همکاران را تضمین میکنم . مدنی در باره اسناد منتشر شده مبنی بر ساواکی بودن یکی از همکاران خود گفت : شاید ساواک برای بدنام کردن او و یا تحت شکنجه از این همکار ما امضا گرفته باشد .
اعتصاب 10دانشجوی ایرانی در کانادا

ده دانشجوی ایرانی از روز پنجشنبه در برابر کنسولگری آمریکا در مونترال کانادا دست به اعتصاب غذا زده اند تا بدین وسیله آمریکا را برای استرداد شاه سابق به ایران تحت فشار قرار دهند. اعتصاب کنندگان که از دانشجویان ایرانی مقیم مونترال هستند پشتیبانی قاطع خود را از جمهوری اسلامی اعلام کرده اند . (8)

مسعود کیمیایی از تلویزیون استعفا داد

مسعود کیمیایی سرپرست برنامه دوم تلویزیون پس از هفت ماه بدون اینکه برنامه دوم کار خود را آغاز کند استعفا داد . وی در این رابطه گفت : پس از هفت ماه متوجه شده ام که جایی برای روشنفکر و هنرمند وجود ندارد . (9)

اعلام آتش بس در سردشت / کردستان امروز آرام بود

امروز گفتگوهای هیئت حسن نیت دولت با نمایندگانی ازمردم مهاباد ادامه یافت و به موجب گزارش های رسیده و به گفته استاندار آذربایجان غربی ، سرپرست فرمانداری ، فرمانده پادگان و عده ای از معتمدان شهر سردشت در جلسه ای تصمیم گرفتند که آتش بس اعلام شود .متعاقب این تصمیم آتش بس در سردشت به اجرا گذاشته شده است .

از سوی دیگر حزب دموکرات کردستان اعلام داشت که در حوادث دو روز اخیر آذربایجان غربی دخالتی نداشته است . گفتنی است در دو روز گذشته در پیرانشهر تیراندازی هایی صورت گرفته و امروز نیز ارتباط تلفنی سردشت و بوکان از طریق ارومیه قطع بود . صبح و بعد از ظهر امروز کردستان بطور کلی آرام بود و گزارشی در زمینه درگیری جدید و رویداد مهم در این منطقه منتشر نشده است . (10)

حمله به کنسولگری عراق در خرمشهر

عصر امروز عده ای از جوانات خرمشهر با دادن شعار به ساختمان کنسولگری عراق واقع در نزدیکی پل خرمشهر حمله کردند و با سنگ شیشه های در ورودی کنسولگری را شکستند و سپس قاب عکس صدام رئیس جمهور عراق را پائین آوردند .

در این موقع دو تن از پاسداران انقلاب خرمشهر که از یک هفته قبل محافظت از کنسولگری را بعهده دارند درصدد متفرق نمودن و آرام کردن جوانان برآمدند و با بی سیم از سپاه تقاضای کمک کردند . پبیش از رسیدن نیروهای کمکی چند تن از جوانان خشمگین خود را به پشت بام کنسولگری رساندند و پرچم عراق را پائین کشیده و در مقابل کنسولگری به آتش کشیدند . (11)

در بخشی از بیانیه اعتراضی حزب جمهوری اسلامی نسبت به دیدار نخست وزیر با برژیسکی آمده است: ما لازم می‌دانیم که گزارش این ملاقات کامل و تمام در اختیار امام خمینی و شورای انقلاب گذاشته شود و ملت نیز کاملا در جریان امور قرار بگیرد تا از سوءتفاهمات احتمالی جلوگیری شود و این امر مورد بهره‌برداری سوء قرار نگیرد؟
گفتنی است در روز گذشته سفیر عراق در لبنان در اظهاراتی مداخله جویانه از ایران خواست به کردها ، عرب ها و بلوچ های ایرانی خودمختاری داده ، از بخشی از سرزمین خود از جمله جزایر ایرانی تنب بزرگ ، کوچک و ابوموسی چشم بپوشد و نیز از حق کشتیرانی خود در اروند رود که عراق آنرا شط العرب مینامد صرف نظر کند!

پی نوشت:

1- صحیفه امام ، جلد 10، صفحه 458

2-  صحیفه امام ، جلد 10، صفحه 451

3- صحیفه امام ، جلد 10، صفحه 450

4- اطلاعات ، 12آبان 1358، صفحه 1و12، برژینسکی در مقاله ای با عنوان «چگونه ایران را از دست دادیم ؟» جریان این دیدار را با تفاوت روشنی از جمله این که بازرگان از وی تقاضای دیدار کرد چنین روایت می کند : «یک هفته پس از ورود شاه به آمریکا، روز اول نوامبر، من در رأس هیاتى از طرف دولت آمریکا براى شرکت در جنش‏هاى بیست و پنجمین سالگرد انقلاب الجزایر به آن کشور رفتم. در جریان این سفر بود که مهدى بازرگان نخست وزیر ایران از من تقاضا کرد که دیدارى با هم داشته باشیم. من این تقاضا را پذیرفتم و بعد از ظهر همان روز در اتاق هتل بازرگان با وى ملاقات کردم...ملاقات ما در محیط دوستانه ای پایان یافت و رفتار مخاطبین ایرانی من خیلی بیش از انتظار صمیمانه بود . من جریان این دیدار را بی درنگ به رئیس جمهوری و ونس وزیر امور خارجه گزارش دادم » ابراهیم یزدی وزیر خارجه بازرگان در مورد اظهارات برژینسکی می گوید من و مهندس بازرگان بعد از انتشار کتاب برژینسکی در نامه ای خطاب به ناشر کتاب به این ادعا که ما درخواست دیدار با برژینسکی را داشتیم اعتراض کردیم . وی همچنین می گوید : اگر ما درخواست دیدار داشتیم چرا ملاقات در محل اقامت بازرگان صورت گرفت ؟ با این حال قرائت طرفین این مذاکره صمیمی ، ساده و روشن و در عین حال طولانی متفاوت است . رابرت گیتس وزیر دفاع سابق آمریکا که در آن زمان 5سالی می شد که از سازمان سیا به شورای امنیت ملی نقل مکان کرده بود نیز در این جلسه حضور داشت . وی نیز طی سخنانی که در دانشگاه ملی امور دفاعی آمریکا ایراد شد اعلام کرد این بازرگان و دولت ایران بود که از ما درخواست کردند به آنان وقت ملاقات دهیم .

5- جمهوری اسلامی ، 13آبان 1358، صفحه2

6- اطلاعات ، 12آبان 1358، صفحه 2

7- اطلاعات ، 12آبان 1358، صفحه 1 و2

8- اطلاعات ، 12آبان 1358، صفحه 12

9- اطلاعات ، 12آبان 1358، صفحه 11

10- اطلاعات ، 13آبان 1358، صفحه 3

11- اطلاعات ، 13آبان 1358، صفحه 11

انتهای متن/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول