اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون رئیس‌جمهور:

فرهنگ عزاداری عاشورا و تاسوعای حسینی ثبت جهانی یونسکو می‌شود

خبرگزاری فارس: معاون رئیس‌جمهور گفت: موضوع فرهنگ عزاداری تاسوعا و عاشورای حسینی به زودی برای ثبت در فهرست آثار ناملموس جهانی یونسکو فرستاده می‌شود.

فرهنگ عزاداری عاشورا و تاسوعای حسینی ثبت جهانی یونسکو می‌شود

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز به نقل از روابط عمومی سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری آذربایجان‌شرقی، سیدحسن موسوی در مراسم رونمایی از ثبت ملی آیین سوگواری محرم در بازار جهانی تبریز اظهار کرد: تاکنون 9 اثر ناملموس ایران در فهرست آثار جهانی یونسکو به ثبت رسیده است اما تمام آیین‌ها، رسوم و حتی آداب معاشرت ایرانیان موضوعیت ثبت ملی و جهانی معنوی دارد.

وی با بیان اینکه امروز دنیا به سوی معنویت حرکت می‌کند، خاطرنشان کرد: ایران با دارا بودن میلیون‌ها اثر ملموس و معنوی یکی از بهترین کشورهای دنیاست.

موسوی خطاب به هیئت‌های مذهبی بازار تاریخی تبریز گفت: شما که توانسته‌اید در کنار حفظ کالبد و معماری بازار تبریز، این مناسبت‌های بزرگ تاریخی و آیین‌های عزاداری را زنده نگه دارید توانستید عظمت این مردم را به همگان نشان دهید.

معاون رئیس‌جمهور با بیان اینکه هیچ بازاری در نظام هستی وجود ندارد که معامله‌اش پرسودتر از معامله با خدا و ائمه باشد، تصریح کرد: هیچ موضوعی نیز فراگیرتر از واقعه عاشورا در نظام هستی نمی‌توان سراغ گرفت.

موسوی خاطرنشان کرد: مناسبت‌های عاشورایی به سرعت جای خود را در دنیا باز می‌کنند و می‌بینیم که هر سال مناطق و کشورهای جدیدتری به جمع عزاداران حسینی می‌پیوندند.

وی با تاکید بر اینکه معتقد است ظهور حضرت حجت به فراگیری فرهنگ عاشورایی بستگی دارد، اظهار کرد: این فرهنگ اصیل عاشورایی با سرعتی رو به تکثر جهان‌شمول می‌شود تا عاشقان واقعی حسین(ع) منتظران واقعی حضرت مهدی (عج) شوند.

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری با بیان اینکه در هیچ دانشگاهی نمی‌توان یک فرهنگ، آیین و عشق را آموزش داد، یادآور شد: فرهنگ عاشورایی و عزاداری برای امام حسین(ع) بهترین این فرهنگ‌هاست که پذیرش و درکش دل‌های آماده طلب می‌کند.

موسوی با اشاره به ثبت جهانی موضوع تعزیه تصریح کرد: اینکه موضوعی شیعی در جمع سایر ادیان به راحتی مورد قبول قرار گرفته و ثبت جهانی شد، دستاورد ظرفیتی بوده که خون امام حسین(ع) ایجاد کرده است.

وی با اظهار امیدواری نسبت به ثبت جهانی فرهنگ عاشورا و تاسوعای حسینی در آینده‌ای نزدیک، این فراگیری آیین‌های عزاداری حسینی را زمینه‌ای برای ظهور مهدی موعود (عج) دانست.

پرونده آیین عزاداری تاسوعا و عاشورای حسینی در بازار جهانی تبریز، در پنجمین همایش ملی شورای سیاست‌گذاری ثبت میراث فرهنگی در فهرست میراث ناملموس آثار ملی به ثبت رسیده است.

انتهای پیام/ز/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول