اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

به همت پژوهشکده علوم و معارف حدیث

کتاب «اطلس غدیر و عاشورا» منتشر شد

خبرگزاری فارس: کتاب «اطلس غدیر و عاشورا» به همت پژوهشکده علوم و معارف حدیث تدوین و منتشر شد.

کتاب «اطلس غدیر و عاشورا» منتشر شد

به گزارش خبرگزاری فارس از قم، کتاب اطلس غدیر و عاشورا به همت جمعی از پژوهشگران پژوهشکده علوم و معارف حدیث با استخراج مطالب از دانشنامه امیر مؤمنان (ع) و دانشنامه امام حسین (ع) تدوین شده است.

این پژوهشکده بخشی از کارهای پژوهشی خود را طی 10 سال گذشته به تجزیه و تحلیل زندگی‌نامه امام علی (ع) و امام حسین (ع) اختصاص داده است که ثمره آن چاپ و نشر دو مجموعه با عنوان دانشنامه امیر مومنان (ع) و دانشنامه امام حسین (ع) بوده است.

کتاب‌ اطلس غدیر و عاشورا جغرافیای تاریخی و وقایع دوران امیر مؤمنان (ع) و سیدالشهدا (ع) را شرح می‌دهد و مشتمل بر سه بخش کلی غدیرخم، خلافت امام علی (ع) و حادثه کربلاست.

نقشه‌های موجود در کتاب اطلس غدیر و عاشورا در فهم هر چه بهتر حوادث تاریخی نقش بسزایی دارد و مانند بازسازی صحنه حوادث برای تحلیل‌گران مسائل اجتماعی با اهمیت است.

به دلیل آنکه چاپ و نشر مستقل این نقشه‌ها به صورت مجزا از دو دانشنامه‌ برای پژوهشگران و زائران این سرزمین‌ها مفید است، بنابراین تصمیم گرفته شد تمام نقشه‌های دو دانشنامه همراه توضیحات اجمالی به صورت کتاب حاضر در اختیار علاقه‌مندان قرار گیرد.

بخش اول کتاب اطلس غدیر و عاشورا به مسیر حج پیامبر اکرم (ع) از مدینه (حجةالوداع و مسیر حج امیر مؤمنان (ع) از یمن)، تصاویری از منطقه غدیر خم، وضعیت کنونی مکان غدیر خم و موقعیت جغرافیایی غدیر خم می‌پردازد.

بخش دوم شامل هفت نقشه محدوده جهان اسلام در دوره خلافت امام علی (ع)، محل نبرد جمل و مسیر حرکت دو سپاه، محل نبرد صفین و مسیر حرکت دو سپاه، محل نبرد نهروان و مسیر حرکت دو سپاه، مسیر غارتگری‌های سرداران معاویه، نقشه سیاسی استان‌های حکومت اسلام در روزگار خلافت امام علی (ع) و نقشه سیاسی استان‌های مرکزی در روزگار خلافت امام علی (ع) است.

بخش سوم با عنوان حادثه کربلا دارای پنج نقشه تقریبی کوفه هنگام قیام امام حسین (ع)، خط سیر کاروان حسینی در منطقه مکه مکرمه، خط سیر کاروان حسینی از مدینه تا کربلا، منطقه کربلا هنگام قیام امام حسین (ع) و خط سیر کاروان حسینی در بازگشت به مدینه است.

کتاب اطلس غدیر و عاشورا توسط پژوهشکده علوم و معارف حدیث در 47 صفحه تهیه شده و به همت سازمان چاپ و نشر دارالحدیث با شمارگان 2 هزار نسخه و قیمت 3 هزار تومان منتشر شده است.

علاقه‌مندان برای تهیه این کتاب می‌توانند به نمایشگاه دائمی آثار دارالحدیث واقع در قم، میدان شهدا، خیابان معلم پلاک 125 مراجعه کنند.

انتهای پیام/78003/ب/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول