اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون فرماندهی انتظامی سیستان‌ و بلوچستان:

استمرار اقدامات اطلاعاتی جرائم اینترنتی را کاهش می‌دهد

خبرگزاری فارس: معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی استان سیستان ‌و بلوچستان گفت: در صورت استمرار اقدامات اطلاعاتی- امنیتی، جرائم ضد اخلاقی و دینی اینترنتی کاهش می‌باید.

استمرار اقدامات اطلاعاتی جرائم اینترنتی را کاهش می‌دهد

علی ایزدی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در زاهدان درباره آسیب‌شناسی اینترنت بر خانواده‌های ایرانی اظهار داشت: اینترنت یکی از کارآمدترین رسانه‌ها است که در قدرت تأثیر آن تردیدی وجود ندارد اما در برابر گسترش شگفت‌انگیز اینترنت، چالش‌هایی مشاهده می‌شود که تحلیل ماهیت واقعی آنها مستلزم نزدیک‌تر شدن به خود حقیقی این چالش‌هاست.

وی افزود: تردیدی نیست که مفهوم فناوری اطلاعات به عنوان یک پدیده رو به رشد و در ملازمت با تفکر انسان جدید به صورت جامع‌تر و بسیار فراگیرتر از آنچه به طور مثال از کشف نیروی بخار یا انقلاب صنعتی ناشی شده‌اند، جنبه‌های مختلف زندگی فردی و اجتماعی انسان را تحت تأثیر قرار داده است.

معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی سیستان و بلوچستان ادامه داد: البته باید این نکته را به طور متمایز مورد اشاره قرار دهیم که اینترنت بخشی از جنبه کاربردی فناوری اطلاعات است که خود به تنهایی پدیده‌ای چند وجهی و در عین حال بسیار پیچیده است و از سوی دیگر اینترنت در کنار خدمات متعدد و متنوعی که ارائه می‌دهد، مشکلات بسیاری را نیز پدید آورده است. 

ایزدی بیان کرد: منظور نقد دنیای مدرن و نکوهش تکنولوژی نیست بلکه بیان این نکته است که جامعه کاربران اینترنتی در کشور ما در کنار استفاده و بهره‌برداری از اینترنت، به آسیب‌ها و تهدیداتی که از این طریق ممکن است متوجه آنان شود، بسیار کمتر از آنچه مجاز و موجه است، توجه نشان می‌دهند.

وی تصریح کرد: جهان امروز و روابط حاکم بر جوامع انسانی، مانند گذشته از ساختارهای ساده تبعیت نمی‌کنند و بسیاری مفاهیم دچار دگرگونی شده و معناهای جدید به خود گرفته‌اند.

معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی سیستان و بلوچستان گفت: اکنون در سایه تغییرات ناشی از فناوری‌های ارتباطی جدید مانند اینترنت، معادلات بین کشورها متأثر از به‌کارگیری قدرت نظامی و ابزارهای سخت نیست، بلکه استفاده از ابزارهای مختلف، از جمله رسانه‌ها و شبکه ارتباطات جهانی است.

ایزدی بیان داشت: قدرت در مفهوم جدید و تحت عنوان «قدرت نرم» به ویژه از نوعی که در عرصه سیاست و روابط ظالمانه قدرت‌های سلطه‌گر و استکباری با دیگر کشورها سامان می‌یابد، غالباً محصول و برآیند تصویرسازی مثبت از خود، قدرت تأثیرگذاری غیرمستقیم توأم با رضایت دیگران و اراده دیگران را تابع اراده خویش ساختن و مؤلفه‌هایی از این سنخ است و از سوی دیگر اینترنت بستر مهمی برای سامان دادن جنگ‌های رسانه‌ای است.

وی افزود: ظرفیت‌های فراوانی که این رسانه ایجاد کرده است، سطوح مختلفی از اعمال قدرت نرم دشمن را نشان می‌دهد، سیطره قدرت‌های استکباری و صهیونیسم جهانی در عرصه اطلاع رسانی به ویژه اعمال فشار رسانه‌ای یک طرفه در اینترنت و سیاست‌های چند جانبه‌ای که از این طریق پیگیری می‌شوند، حداقل در کشور ما که مردم آن از الگوهای دینی و اخلاقی پیروی می‌کنند به بروز چالش‌هایی انجامیده است.

معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی سیستان و بلوچستان اضافه کرد: این چالش‌ها در بعد فرهنگی و اجتماعی است که بعد فرهنگی شامل مواردی چون انتقال و انتشار هنجارها و نرم‌های ارزشی غربی، بسترسازی برای تهاجم فرهنگی، طرح مباحث انتقادی و ستیزه‌جویانه پیرامون موضوعات اعتقادی و اخلاقی و ایجاد محرک‌های قومی برای تبادلات فرهنگی غیرقابل کنترل است.

ایزدی چالش‌های بعد اجتماعی را شکل‌گیری ارتباطات نامتعارف بین نوجوانان و جوانان، تغییر نقش‌های اجتماعی، گسست بین نسلی، فرو افتادن جوانان در باتلاق انحرافات اخلاقی، پنهان سازی هویت، ایجاد مطالبات اجتماعی و در نتیجه آن، افزایش تقاضا برای تغییر سطح طبقه‌ای، تهدید بنیان خانواده از طریق اشاعه فساد در فضای مجازی و تسهیل در ایجاد روابط دوستانه و عاشقانه و گسترش روابط نامشروع مجازی برشمرد.

وی گفت: وجه برجسته‌ای از انحرافاتی که منشأ اینترنتی دارند از سیاست‌هایی ناشی می‌شوند که به طور سازمان‌یافته توسط سازمان‌ها و محافل مختلف آمریکایی- صهیونیستی طراحی و اجرا می‌شوند.

معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی سیستان و بلوچستان ادامه داد: برخی شاید گمان کنند شکل‌گیری ناتوی فرهنگی تنها به تحلیل و نظرورزی‌های خام استوار است اما واقعیت چنین نیست، مستندات غیرقابل انکاری وجود دارد که نشان می‌دهد استکبار جهانی در کشورهای اسلامی، همزمان با دنبال کردن دو خط مشی کلان اسلام‌ستیزی و گسترش فساد و فحشا، مشروعیت بخشیدن به روابط ناسالم جنسی را به عنوان یک برنامه جدی تخریب کننده تعقیب می‌کنند.

ایزدی تصریح کرد: شکل‌گیری خرده فرهنگ‌های اینترنتی از گذر گفت‌وگوهای اینترنتی با زمینه‌ها و علایق متنوع، تعارض و کشمکش با فرهنگ رسمی و هنجارهای پذیرفته شده را دامن زده و اغتشاشات جدیدی را به نظام اجتماعی تحمیل می‌کند.

وی بیان داشت: بخشی از آسیب‌های اینترنتی به طور اعم و مفاسد اینترنتی به طور اخص، در کشور ما علاوه بر اینکه از حمایت مالی و فنی دشمن برخوردار است، متأسفانه با ناآگاهی بخش عمده‌ای از کاربران نیز مربوط است و این دو عامل در کنار فقدان یک درک مشترک بین مدیران و مسئولان شرایط پیچیده‌ای را برای امر مقابله با مفاسد اینترنتی رقم زده است.

معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی سیستان و بلوچستان افزود: بنابراین در کنار تدوین یک برنامه فرهنگی منسجم در حوزه اینترنت، استمرار اقدامات اطلاعاتی- امنیتی برای کشف شبکه‌های سازمان یافته جرائم به ویژه جرائم ضد اخلاقی، جلوگیری از دسترسی نامناسب به اینترنت، ممانعت از راه‌اندازی یا ادامه فعالیت پایگاه‌های غیر اخلاقی و غیر قانونی، محدود کردن عملکرد جست و جو در وب برای برخی کلمات یا عبارات و غیره و حتی در اختیار قرار دادن نرم افزارهای امنیتی برای خانواده‌ها تا حدود زیادی دامنه مفاسد اخلاقی و فعالیت‌های ضد دینی را در عرصه اینترنت کاهش خواهد داد.

ایزدی گفت: اگر چه این مسئله با افزایش آگاهی و درک صحیح کاربران و کاهش آسیب پذیری شدید آنها در محیط بیکران وب قطعاً تأثیری بیش از قطع دسترسی، انسداد صفحات و نظارت و کنترل ما بر اطلاعات رد و بدل شده دارد اما تا تحقق آن بسیار فاصله داریم.

انتهای پیام/75002/ر/گ1003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول