اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

گرانی نان دردی را دوا نکرد

سرمای کیفیت در تنور داغ نانوایی‌ها/ اصرار مردم، انکار مسئولان

خبرگزاری فارس: بسیاری از مردم قم از کیفیت نان در این شهر راضی نیستند و این در حالی است که مسئولان کیفیت نان قم را نسبت به بسیاری از استان‌ها بهتر می‌دانند.

سرمای کیفیت در تنور داغ نانوایی‌ها/ اصرار مردم، انکار مسئولان

به گزارش خبرگزاری فارس از قم، عطر نان تازه و گرم شاید یکی از دلپذیرترین رایحه‌هایی است که برای ما ایرانی‌ها نشانه خوشی روزگار و زیبایی زندگی است. دیری نگذشته از روزگاری که عطر نانی که تازه از تنور بیرون آمده روی سفره قلمکار، کوچک و بزرگ خانه را دور هم جمع می‌کرد و می‌شد بهانه‌ای برای همدلی اهالی یک خانه.

نان همیشه یکی از مهم‌ترین مسائلی بوده که مردم روی آن حساسیت داشته‌اند و کمیت و کیفیت آن برایشان حیاتی بوده است. با این وجود به نظر می‌رسد در استان قم هنوز مشکلات بسیاری در کیفیت این رزق حیاتی وجود دارد.

طبق آمارها، ایرانی‌ها روزانه 410 گرم نان مصرف می‌کنند و حدود 40 درصد انرژی دریافتی و 45 درصد پروتئین مصرفیشان از این طریق تأمین می‌شود. در کشور ما هنوز مصرف نان‌های سنتی کاربرد بیشتری نسبت به نان‌های صنعتی دارد. از این میان نان سنگک اقبال بیشتری نسبت به دیگر نان‌های سنتی دارد و بیشتر مورد تائید کارشناسان تغذیه است.

آزمایش نشان می‌دهد که این نان تقریباً کامل بوده و تمام املاح و ویتامین‌های خود را حفظ کرده است. دیگر نان‌ها نیز اگر از آرد سفید به دست نیامده باشند، به نسبت دارای املاح و پروتئین‌ها بوده و می‌توانند مجموعه‌ای از نیازهای بدن انسان را تأمین کنند.

*نان خوب از تنور بیرون نمی‌آید

نان خوب امروز به رویای کمتر دست یافتنی بسیاری از همشهریان تبدیل شده است. بسیاری از مردم قم از کیفیت نانی که دریافت می‌کنند گلایه دارند اما از پیگیری این مسئله ناامید هستند.

خانم 55 ساله‌ای با اشاره به اینکه نانی که از تنور بیرون می‌آید یا سوخته است و یا خمیر، می‌گوید: هر وقت به نانوا در مورد کیفیت نان اعتراض کرده‌ام، تنها با برخورد تند او رو به رو شده‌ام و مجبور شده‌ام همان نان بی‌کیفیت را به خانه ببرم.

یکی دیگر از شهروندان قمی با اشاره به اینکه تنها به تعداد انگشت یک دست نانوایی سنگک در این شهر، نان با کیفیت به مردم ارائه می‌دهند، گفت: گاهی برای خرید یک نان با کیفیت مجبور می‌شویم تا محله‌های دیگر رفته و ساعت‌ها در صف معطل شویم.

مرضیه آقامحمدی که کارشناس تغذیه است از سفید بودن نان در قم که نشان‌دهنده بی‌کیفیت بودن آرد است، گلایه دارد. به گفته این شهروند، نان سبوس‌دار که تیره‌تر است، حاوی مقدار زیادی ویتامین و مواد معدنی مورد نیاز بدن است که کمبود این مواد مشکلات بسیاری را در سلامت بدن به وجود می‌آورد.

*بی کیفیتی نان، اصرار مردم، انکار مسئولان

در حالی که مردم از کیفیت نان دل خوشی ندارند، مسئولان از افزایش کیفیت نان در سال‌های اخیر می‌گویند. ابوالفضل عالمی‌زاده نایب رئیس اتحادیه نانوایان در پاسخ به این سئوال که مردم قم بالاخره کی قرار است طعم نان با کیفیت را بچشند، این موضوع را تحقق یافته عنوان می‌کند و معتقد است نان قم در مقایسه با بسیاری از استان‌ها کیفیت بهتری دارد.

وی با اشاره به اقدامات این اتحادیه برای آموزش نانواها می‌گوید: آموزش کارگران و متصدیان نانوایی‌های قم با هماهنگی سازمان فنی و حرفه‌ای از سال 90 شروع شده و در حال حاضر نیز ادامه دارد. آموزش کارگران و متصدیان نانوایی در آموزشگاه اصناف در خصوص بهداشت نیز در حال انجام است.

به گفته عالمی‌زاده، بعد از هدفمندی یارانه‌ها و واقعی شدن قیمت نان سرانه مصرف نان مردم کاسته شده و تعدادی از نانوایان به علت پخت کم از چرخه کار خارج شده‌اند اما دولت تاکنون هیچ خسارتی بابت این تعطیلی‌ها به این صنف پرداخت نکرده است.

*نان گران شد اما باکیفیت نشد

آذرماه 89 که طرح هدفمندی یارانه‌ها به گران شدن نان نیز منجر شد، یکی از امیدهای مردم بهتر شدن کیفیت نان بود. هنگامی که بنا شد قیمت نان به چهار برابر خود برسد، مسئولان به مردم وعده دادند که این کار کیفیت نانی که به آنها ارائه می‌شود را ارتقا خواهد داد اما اکنون پس از دو سال هنوز نانی که از تنور بیرون می‌آید کیفیت مورد انتظار مردم را ندارد و گویا تغییر محسوسی در این ارتباط دیده نمی‌شود.

معاون نظارت و بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قم اما این موضوع که گران شدن نان به کیفیت آن منجر نشده باشد را غیر ممکن می‌داند. به گفته او در گذشته که آرد ارزان قیمت در اختیار نانوایی قرار می‌گرفت، نانوا می‌توانست سود خوبی از فروش آرد به دست بیاورد اما امروز که آرد به قیمت بازار به نانوایی‌ها داده می‌شود، نانوایی به عنوان یک بنگاه اقتصادی راهی جز فروش نان و رقابت برای رسیدن به سود ندارد؛ در نتیجه ناگزیر به افزایش کیفیت است.

*تشدید نظارت بر نانوایی‌ها

به گفته احمدرضا سمیعی‌نسب از اول سال تا پایان آبان‌ماه، 20 هزار و 953 مورد بازرسی از نانوایی‌ها و اصناف مرتبط در استان قم انجام شده که از این میان هزار و 63 پرونده تخلف به ارزش ریالی یک میلیارد و 77 میلیون و 902 هزار ریال تشکیل شده است. بیشترین تخلفاتی که در این صنف در این مدت دیده شده مربوط به کم‌فروشی، عدم رعایت ضوابط اتحادیه نانوایان و کیفیت نامطلوب نان بوده است.

معاون نظارت و بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قم در عین حال از تشدید نظارت‌ها بر نانوایی‌ها در آینده خبر می‌دهد. به گفته وی، هم‌اکنون نیز نظارت‌ها نسبت به گذشته بسیار افزایش پیدا کرده چرا که پیش از این تنها تعزیرات آرد و نان بر این امر نظارت می‌کرد اما در حال حاضر سه دستگاه سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قم، اداره کل استاندارد استان قم و مرکز بهداشت به طور همزمان به این موضوع نظارت دارند.

*ارتقای سلامت نان نیازمند حمایت‌های دولتی است

بهداشت نانوایی‌ها از دیگر گلایه‌های مردم در این زمینه است. استان قم در حال حاضر 600 واحد نانوایی سنتی دارد. بیش از 50 درصد واحدهای تولیدی نان لواش و تافتون هستند و 45 درصد واحدهای نانوایی سنگک و بربری که مسائل بهداشتی این واحدها از مهم‌ترین موضوعات حوزه سلامتی در شهر قم است و مردم نیز حساسیت خاصی روی آن دارند.

مشکلاتی که در حوزه بهداشت محیط نانوایی‌ها وجود دارد، قابل انکار نیست چرا که هم مردم نسبت به آن گلایه دارند و هم مسئولان به آن اعتراف کرده‌اند اما رئیس گروه بهداشت محیط مرکز بهداشت استان قم عمده مشکل را در این زمینه به قدمت و فرسودگی نانوایی‌ها متوجه می‌داند چرا که با توجه به فضای اندک این نانوایی‌ها، امکان ارتقای امکانات برای بهبود سطح سلامت نانی که پخته می‌شود، وجود ندارد.

به گفته یدالله غفوری، استعمال دخانیات، مشکلات نظافت محیط نانوایی، مشکلات نیروی کار، استفاده از جوش شیرین و نمک تصفیه نشده در تهیه و تولید نان از مهم‌ترین تخلفاتی است که بازرسان مرکز بهداشت در جریان بازدید از نانوایی‌ها مشاهده کرده‌اند.

وی با اشاره به اقدامات نظارتی مرکز بهداشت استان قم در این خصوص می‌گوید: طبق برنامه‌ریزی‌ها هر واحد به صورت ماهیانه یک بار بازدید شده و پرونده‌های تخلف به سازمان صنعت، معدن و تجارت و تعزیرات حکومتی ارجاع داده می‌شود. از ابتدای سال نیز بیش از 4 هزار بازرسی در این زمینه انجام شده است.

* پیوست سلامت به پروانه کسب نانوایی‌ها اضافه شود

رئیس گروه بهداشت محیط مرکز بهداشت استان قم لزوم الحاق پیوست سلامت به پروانه کسب نانوایی‌ها را از مطالبات جدی مرکز بهداشت استان قم برای ارتقای سطح سلامت نانوایی‌ها می‌داند که بر اساس این پیوست واحدهای نانوایی که استانداردهای بهداشتی لازم را نداشته باشند، نمی‌توانند پروانه بگیرند یا پروانه خود را تمدید کنند.

یکی از مسائلی که در این پیوست سلامت به آن اشاره می‌شود، نقشه مکان نانوایی است که باید فضای مورد نیاز برای رعایت ضوابط بهداشتی را داشته باشد. وجود واحدهای نانوایی فرسوده از دیگر نقاط ضعف در این زمینه است که مرکز بهداشت معتقد است پروانه این واحدها نباید تمدید شود.

به گفته غفوری، تدوین بانک اطلاعات شاغلین نانوایی‌ها یکی دیگر از کارهای زمین مانده‌ای است که باید به آن توجه کرد. یک سری از نانوایی‌ها تعدد مالک دارند و چون در اینگونه موارد فرد پاسخگویی وجود ندارد، معمولاً این نانوایی‌ها دچار مشکلات بهداشتی می‌شوند و شکایت‌های متعدد مردمی نتیجه اینگونه مدیریت‌ها است.

ابزار و تجهیزات نانوایی موضوع دیگری است که غفوری در زمینه بهداشت نانوایی‌ها بر آن تاکید می‌کند. پاتیل، خمیرگیر و ابزار نگهداری خمیر همه باید استیل باشند. آرد را باید الک کنند تا اجسام خارجی وارد خمیر نان نشود و خلاصه ده‌ها اما و اگر دیگر که تحقق آنها جز با نظارت جدی امکان‌پذیر نیست.

برای حل این مشکلات قرار است سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قم به نانوایی‌هایی که قصد بازسازی بر اساس معیارهای بهداشتی دارند، تسهیلاتی ارائه دهد که مبلغ این تسهیلات و میزان تطابق آن با نیاز نانوایی‌ها هنوز مورد بحث شورای سلامت عمومی استان قم است.

تشدید نظارت‌ها در راستای سلامت غذای اصلی مردم قم نتیجه جلسات این شورا در استان قم است که غفوری از آن خبر می‌دهد تا در آینده شاهد وضعیت بهتری در نانوایی‌های قم باشیم و شیرینی عطر نان را با تلخی بی‌کیفیتی یا مشکلات بهداشتی همراه نکنیم.

=============  

گزارش: زینب آخوندی

=============   

انتهای پیام/ 78006/و/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول