اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل امور عشایر شمال کرمان:

وابستگی عشایر به دولت خطری جدی است

خبرگزاری فارس: مدیرکل امور عشایر شمال استان کرمان گفت: وابستگی عشایر به دولت یک خطر جدی در جامعه عشایری است.

وابستگی عشایر به دولت خطری جدی است

علیرضا شاکری امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در کرمان با بیان اینکه عشایر ساختار اجتماعی ویژه‌ای شامل ایل، طایفه، تیره و خانواده را دارند، اظهار داشت: با کم شدن جمعیت عشایر ساختار ایل و زندگی آنها به هم ریخته است و این امر موجب وابستگی بیشتر این جامعه به دولت شده است.

وی با اشاره به اینکه عشایر برای حل و فصل مشکلات و برنامه‌ریزی زندگی، حفظ قلمرو، مراتع، کوچ و دعاوی به دولت وابسته شده‌اند، تصریح کرد: در گذشته سرطایفه‌ها و یا ایلخان این مشکلات را حل و فصل می‌کردند و وابستگی عشایر به دولت یک خطر در جامعه عشایری است.

شاکری از استفاده از انرژی‌های نو برای جایگزینی سوخت فسیلی در مناطق عشایری خبر داد و عنوان کرد: فراهم کردن زمینه استفاده از انرژی‌های پاک در مناطق عشایری به ویژه انرژی خورشیدی برای ساخت حمام و سرویس‌های بهداشتی در دستور کار قرار دارد.

وی خاطرنشان کرد: تاکنون 53 آبگرمکن خورشیدی با اعتبار 600 میلیون ریال خریداری و در مناطق عشایری شمال استان کرمان نصب شده است و 320 خانوار عشایر از نعمت آب گرم و ارزان برخوردار شده‌اند.

شاکری افزود: همچنین 16 دستگاه آبگرمکن خورشیدی رایانه‌ای نیز با هماهنگی سازمان بهینه‌سازی مصرف سوخت ایران در مناطق عشایری شمال استان کرمان نصب شده است.

وی میزان اعتبارات اداره کل امور عشایری در برنامه دوم توسعه را 41 هزار و 371 میلیون ریال و در برنامه‌های سوم و چهارم توسعه را به ترتیب 74 هزار و 172 میلیون ریال و 148 هزار و 660 میلیون ریال ذکر کرد.

این مسئول بیان داشت: این اعتبارات در قالب سه فصل و برای تهیه زیرساخت‌های جامعه عشایری و اجرای پروژه‌ها و فعالیت‌هایی مانند آبرسانی سیار، مرمت و بهسازی جاده‌ها، لایروبی قنات‌ها، برق‌رسانی، احداث آب‌انبار، طراحی سایت اسکان، پل‌سازی، ساخت آبنما، احداث جاده، حفر و تجهیز چاه‌های مال‌داری و آبشخور دام، خرید تانکر و مخازن ذخیره آب هزینه شده است.

انتهای پیام/80019/ش/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول