اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

دبیر ستاد بیست و نهمین دوره بزرگداشت مقام معلم فارس:

معلمان نمونه فارس انتخاب و معرفی می‌شوند

خبرگزاری فارس: دبیر ستاد بیست و نهمین دوره بزرگداشت مقام معلم فارس از انتخاب معلمان نمونه این استان در سال تحصیلی جاری در 28 گروه شغلی خبر داد.

معلمان نمونه فارس انتخاب و معرفی می‌شوند

فرشید قاسمی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در شیراز اظهار داشت: امسال بیش از یک‌هزار و 600 معلم در سه سطح منطقه، استان و کشور از فارس انتخاب و معرفی می‌شوند.

وی افزود: برای نخستین بار خدمتگزاران مدارس نیز به عنوان معلم‌یار می‌توانند تا سطح کشوری در این جشنواره شرکت و انتخاب شوند.

قاسمی اضافه کرد: فارس در جشنواره انتخاب معلمان نمونه، با داشتن شش سهمیه کشوری پس از استان خراسان رضوی بیشترین سهمیه را در انتخاب معلم نمونه کشور دارد و 233 معلم نیز در سطح این استان و یک‌هزار و 392 معلم نیز در سطح شهرستان‌های آن به عنوان معلمان نمونه انتخاب می‌شوند.

معاون پژوهش، برنامه‌ریزی و نیروی انسانی آموزش و پرورش فارس با اشاره به این نکته که جایگاه رفیع معلم همواره در منظر دین و فرهنگ ملی ما جایگاه بی‌نظیر و مقدسی است، ابراز داشت: خداوند متعال نسبت به شرافت و ارزش دانش و معرفت و شأن مقام عالم و متعلم عنایت خاصی مبذول داشته و آنان را بر سایر طبقات ممتاز ساخته است.

قاسمی با اشاره به این نکته که خداوند در نخستین سوره‌ای که بر پیامبر خاتم (ص) فرو می‌فرستد، خود را نخستین معلم عالم وجود قلمداد می‌کند، تصریح کرد: در اهمیت کار معلمی همین بس که خداوند متعال در جایی دیگر از قرآن کریم می‌فرماید، «هر کس نفسی را زنده کند به‌واقع تمام جهانیان را زنده کرده است».

وی همچنین در مورد شأن معلم در میان احادیث و روایات دین مبین اسلام خاطرنشان کرد: احادیث مربوط به ارزش و اعتبار علم، عالم و متعلم به قدری فراوان است که احصای تمام آن‌ها نزدیک به محال بوده و بدین سبب امام خمینی (ره) در شان معلم می‌فرمایند، «مقام معلم مقام والایی است، مقامی بالاتر از مقام معلم نیست» و مقام معظم رهبری نیز در این باره می‌فرمایند، «واژه معلم واژه مقدس بوده، در جامعه ما، که اساس در تعلیم و تزکیه و تربیت قشرهای گوناگون است، معلم مقام ویژه‌ای دارد».

دبیر ستاد بیست و نهمین دوره بزرگداشت مقام معلم استان فارس در مورد برنامه‌های آموزش و پرورش درباره معلم گفت: تمام برنامه‌ریزان امر تعلیم و تربیت بر این باور هستند که معلم مهم‌ترین مولفه تحول بنیادین نظام تعلیم و تربیت است و اگر در آموزش و پرورش و به تبع آن در کشور به دنبال تحول هستیم باید مقام معلم و علم را تکریم کنیم.

قاسمی نقش معلم را دارای ارزشی والا توصیف و اضافه کرد: اگر در تمام ایام سال برای تجلیل از مقام معلم برنامه گرفته شود باز نیز کم است.

وی بیان کرد: هفته و روز معلم که مصادف با شهادت استاد فرزانه علامه شهید مرتضی مطهری است، به عنوان یک نماد بزرگداشت مقام و جایگاه والای تمام معلمانی است که در سراسر کشور با اخلاص و ایثار زمینه‌ساز فتح قله‌های دانش، معرفت و درخشش ایران اسلامی را فراهم آورده‌اند.

دبیر ستاد بزرگداشت مقام معلم استان فارس در ادامه خاطرنشان کرد: در همین راستا ستادی با هدف تحقق سیاست‌ها و اهداف مصوب و مندرج در برنامه پنجم توسعه و سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، به ویژه مطالبات و فرمایشات مقام معظم رهبری (مد) در ارتقای منزلت اجتماعی، تکریم و بزرگداشت مقام و جایگاه معلمان، تشکیل شد.

قاسمی افزود: در این ستاد سعی شد با توجه به اهمیت موضوع، با تدوین شیوه‌نامه انتخاب معلمان نمونه و تعیین نسخه‌هایی برای سنجش توانایی‌ها و شایستگی‌های دانشی، مهارتی و ارزشی، زمینه رقابتی سازنده را میان این قشر زحمتکش برای انتخاب شایسته‌ترین‌ها فراهم کند.

قاسمی نهادینه‌سازی تکریم و تجلیل مقام والای معلم در جامعه اسلامی و ارتقای انگیزه رشد و تعالی‌خواهی  که به افزایش ارتقای کیفی و بهبود کارایی فرایندهای آموزشی منجر می‌شود را از اهداف این بزرگداشت قلمداد کرد و گفت: این ستاد سعی دارد تا با بسیج نهادها، سرمایه‌های اجتماعی و نخبگان سیاسی در تجلیل و تکریم مقام معلمان قدم بردارد.

دبیر شورای تحقیقات آموزش و پرورش فارس با اشاره به اینکه معلمان اقشار فرهیخته و صاحب‌نظر در حیطه‌های مختلف هستند، افزود: این ستاد سعی دارد تا با ایجاد انگیزه در فرهنگیان و کوشش در راه ارتقا و توسعه دانایی آنها به آخرین یافته‌های علمی در زمینه بهبود شیوه‌های آموزشی و تربیتی و افزایش بهره‌وری در آموزش و پرورش دست پیدا کند و آنها را به کار بندد.

قاسمی با بیان اینکه تمام فرهنگیان رسمی، پیمانی و آزمایشی شاغل در مدارس اعم از دولتی و غیردولتی و خاص که دارای حداقل سه سال سابقه کار تمام‌وقت هستند می‌توانند در این جشنواره شرکت کنند، اظهار داشت: میانگین نمره ارزشیابی سالانه این افراد در سه سال تحصیلی گذشته منتهی به 30 شهریور 91 نباید کمتر از 85 باشد.

قاسمی با بیان این مطلب که تمام معلمان شاغل در مدارس غیردولتی نیز می‌توانند در این جشنواره شرکت کنند گفت: انتخاب معلمان نمونه برای این گروه از معلمان فقط در دو سطح منطقه‌ای و استانی انجام می‌شود.

وی همچنین با اعلام این که تمام معلمانی که در سال‌های گذشته به عنوان معلم نمونه انتخاب شده‌اند تا سه سال مجاز به شرکت در برنامه تا سطح قبلی نیستند، ادامه داد: شرکت این معلمان در سطوح بالاتر بلا‌مانع است.

انتهای پیام/2448/ی/گ1003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول