اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان‌شرقی خبر داد

چرای دام‌های عشایر استان آذربایجان‌شرقی در مراتع ارمنستان در بهار آینده

خبرگزاری فارس: رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان‌شرقی گفت: با نهایی شدن تفاهم‌نامه فیمابین سازمان عشایر و کشور ارمنستان، دام‌های استان در بهار آینده ازمراتع استان سیونیک کشور ارمنستان استفاده خواهند کرد.

چرای دام‌های عشایر استان آذربایجان‌شرقی در مراتع ارمنستان در بهار آینده

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، مسعود محمدیان صبح امروز در جلسه بررسی مقدمات امضای تفاهم‌نامه همکاری در بخش کشاورزی میان استان سیونیک ارمنستان و آذربایجان‌شرقی اظهار کرد: این تفاهم‌نامه در روزهای آینده با سفر استاندار و مقامات استان سیونیک ارمنستان به آذربایجان‌شرقی به امضای طرفین خواهد رسید.

وی با بیان اینکه استان سیونیک بزرگ‌ترین استان ارمنستان است و نقطه ثقل اقتصاد ارمنستان، کشاورزی و دامپروری است، ادامه داد: قابلیت‌های کشاورزی و مراتع وسیع و حاصلخیز این کشور می‌تواند پشتوانه تولید مواد غذایی و دامی آذربایجان‌شرقی باشد و ما به دنبال این هستیم که بخشی از مراتع این کشور را به عنوان چراگاه دام‌های خود استفاده کنیم.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان با اشاره به تفاهم‌های صورت گرفته استاندار آذربایجان‌شرقی با طرف ارمنی برای تأمین ماشین‌آلات کشاورزی این کشور توسط آذربایجان‌شرقی گفت: طرف ایرانی همچنین آمادگی خود را برای ارائه طرح‌های مشترک احداث کشتارگاه در منطقه گوریس و مرکز تولید خوراک دام در منطقه سیسیان به سرمایه‌گذاران ایرانی اعلام کرده است.

وی با بیان اینکه اقدامات لازم برای اجاره زمین برای چرای دام‌های عشایر آذربایجان‌شرقی در مراتع کشور ارمنستان صورت پذیرفته و با نهایی شدن تفاهم‌نامه‌ها، امید می‌رود به زودی در فاز اجرایی قرار گیرد، بیان داشت: در گفتگوهای دوجانبه با طرف‌های ارمنی قرار شده است تا به جای مبلغ اجاره اراضی ارمنستان، ماشین‌آلات کشاورزی، نهاده‌های کشاورزی از قبیل کود، بذر و سموم کشاورزی و محصولات کشاورزی مازاد موردنیاز طرف ارمنی از سوی آذربایجان‌شرقی تأمین شود.

محمدیان با اشاره به اینکه طرح چرای دام‌های عشایر استان در طرف ارمنستان به صورت پایلوت و برای مدت پنج سال بین دو کشور عملیاتی می‌شود، افزود: در این تفاهم‌نامه که به امضای دو طرف خواهد رسید، هدف‌گذاری برای انتقال 100 هزار رأس دام صورت پذیرفته است که در فاز نخست با اجاره 50 هزار هکتار از مراتع درجه یک استان سیونیک ارمنستان، نزدیک به 50 هزار دام عشایر به این منطقه ارسال خواهد شد.

تعداد خانوارهای عشایر استان در فصل ییلاق، 13 هزار و 297 خانوار و در فصل قشلاق، 8 هزار و 97 خانوار بوده و 5 هزار خانوار نیز از استان‌های اردبیل، آذربایجان‌غربی و زنجان در این استان حضور می‌‌یابند.

شهرستان‌های اهر، کلیبر، میانه، سراب، هشترود، چاراویماق و خداآفرین از شهرستان‌های مهم عشایرنشین آذربایجان‌شرقی محسوب می‌شود.

استان سیونیک ارمنستان با 4 هزار و 506 کیلومتر مربع وسعت و 134 هزار نفر جمعیت در مرز این کشور با ایران واقع شده است.

انتهای پیام/60004/ذ /ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول