اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

40 درصد جمعیت آذربایجان‌شرقی در تبریز ساکن هستند

آذربایجان‌شرقی پیرترین استان کشور / نرخ رشد جمعیت شش دهم درصد

خبرگزاری فارس: مدیرکل آمار و اطلاعات استانداری آذربایجان‌شرقی از افزایش خانوارهای کم جمعیت در استان خبر داد و گفت: رشد جمعیت در استان ششم دهم درصد بوده و استان با 7.1 درصد جمعیت سالمند بیشترین درصد جمعیت سالمند را در کشور دارد.

آذربایجان‌شرقی پیرترین استان کشور / نرخ رشد جمعیت شش دهم درصد

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، حیدر فتح‌زاده صبح امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگاران با بیان این که پنجره جمعیتی یک فرصت طلایی است که باید از آن استفاده کرد، افزود: مسئولان و برنامه‌ریزان کشور باید از ظرفیت‌های جمعیت فعلی برای ترمیم ساختار جمعیتی کشور استفاده کنند.

وی جمعیت استان در سرشماری سال 90 را 3 میلیون و 724 هزار و 620 نفر اعلام کرد و اظهار کرد: جمعیت آذربایجان‌شرقی پنج درصد از جمعیت کل کشور را تشکیل می‌دهد و نرخ رشد جمعیت استان نسبت به سرشماری سال 85، شش دهم درصد بوده است.

فتح‌زاده افزود: یک میلیون و 882 هزار و 31 نفر از جمعیت استان مرد و بقیه زن هستند و نسبت جمعیتی استان 102 است.

مدیرکل آمار و اطلاعات استانداری آذربایجان‌شرقی در ادامه جمعیت شهری استان را 2 میلیون و 579 هزار و 178 نفر اعلام کرد و افزود: 69.2 درصد از جمعیت استان در 59 نقطه شهری زندگی می‌کنند که نسبت به سال 85، 2.8 درصد افزایش داشته است.

وی خاطرنشان کرد: در فاصله اولین و آخرین سرشماری عمومی نفوس و مسکن یعنی از سال 1335 تا 1390 نسبت جمعیت شهری و روستایی استان وارونه شده است.

* 40 درصد جمعیت آذربایجان‌شرقی در تبریز ساکن هستند

فتح‌زاده با بیان این که شهر تبریز بیش از 40 درصد از جمعیت استان را به خود اختصاص داده، اظهار داشت: جمعیت تبریز در سرشماری سال 90، یک میلیون و 494 هزار و 998 نفر بوده است که بعد از تهران، اصفهان، مشهد و کرج پنجمین شهر پرجمعیت کشور محسوب می‌شود.

افزایش خانوارهای کم جمعیت در آذربایجان‌شرقی

وی افزایش بی‌رویه خانوارهای کم‌جمعیت را از مهم‌ترین نتایج سرشماری سال 90 عنوان کرد و افزود: تعداد خانوارهای استان یک میلیون و 86 هزار و 83 خانوار بوده و هر خانوار استان 3.4 نفر است که نسبت به سال 85، پنج دهم کاهش یافته است.

آذربایجان شرقی بیشترین جمعیت سالمند کشور را دارد

مدیرکل آمار و اطلاعات استانداری جمعیت فعال استان را یک میلیون و 251 هزار و 679 نفر معادل 39.6 درصد جمعیت استان اعلام کرد و گفت: یکی از علل کاهش جمعیت فعال استان نسبت به سال 85 افزایش سالمندی در استان است به طوری که آذربایجان‌شرقی با 7.1 درصد جمعیت سالمند بیشترین درصد جمعیت سالمند را در کشور دارد.

نرخ بیکاری آذربایجان‌شرقی 10 درصد است

وی همچنین نرخ بیکاری استان را طبق سرشماری سال 90، ده درصد عنوان کرد.

فتح‌زاده تعداد آبادی‌های استان در سال 90 را نیز 2 هزار و 731 آبادی عنوان کرد و افزود: 20 آبادی استان خالی از سکنه هستند و کاهش تعداد آبادی‌های استان عمدتا به دلیل تبدیل آبادی‌ها به شهر است.

انتهای پیام/60001/غ/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول