اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

ارتقای جغرافیایی قلمرو «سلطان جاج»

جاجرود بخش شد / تحقق آرزوی دیرینه همسایگان پایتخت

خبرگزاری فارس: بر اساس مصوبه هیئت دولت و اعلام استانداری تهران، جاجرود که قبل از این در ردیف یکی از مناطق بخش مرکزی تهران به شمار می‏رفت، خود به بخشی مستقل ارتقا یافت.

جاجرود بخش شد / تحقق آرزوی دیرینه همسایگان پایتخت

به گزارش خبرگزاری فارس از شرق استان تهران، جاجرود مجموعه‏ای از مناطق روستایی است که در شمال‏شرق استان تهران و در 10 کیلومتری پایتخت قرار دارد.

مردم تهران و سایر نقاط کشور، این خطه خوش آب و هوای واقع در مسیر آزادراه تهران- پردیس و همچنین جاده قدیم تهران- شمال را با رودخانه جاجرود و طبیعت کم‏نظیر آن می‏شناسند.

مناطقی روستایی مانند «خسروآباد»، «سعیدآباد»، «طاهرآباد» و چند لکه دیگر جمعیتی، در مجموع منطقه جاجرود را شامل می‏شوند.

جاجرود که حال با این مصوبه هیئت دولت و اعلام استانداری تهران، باید «بخش جاجرود» خطاب شود، نقشی مؤثر در کارآفرینی مناطق مختلف شمال‏شرق استان تهران و البته اهالی پایتخت ایفا می‏کند.

روزانه بخش عمده‏ای از نیروهای کاری این نواحی به سمت جاجرود و نواحی کارگاهی اغلب با گرایش صنایع چوبی این منطقه سرازیر می‏شوند.

جاجرود به لحاظ تاریخی نیز در جایگاه ممتازی در استان تهران قرار دارد؛ وجود پل 850 ساله و البته نیازمند به مرمت «شاه‏ عباسی» جاجرود از جمله این آثار تاریخی است.

پل شاه عباسی به اندازه هشت قرن و تا قبل از احداث پل کنونی به عنوان مقطعی از مسیر بین تهران قدیم و نوار شمالی کشور قلمداد می‏شد.

وجه تسمیه نام جاجرود نیز بنا به روایات محلی، از پشتوانه تاریخی جالبی بهره‏مند است؛ ظاهراً تا چهار قرن قبل از این همه مناطق حواشی رودخانه جاجرود از محدوده ارتفاعات شمیرانات تا نزدیکی دشت‏های ورامین در حیطه و قلمرو تحت اختیار حاکمی محلی به نام «سلطان جاج» بود.

البته امروز سند تاریخی محکمی در خصوص مدت زمان حکومت وی بر رعایای این منطقه و یا رسمیت این حاکمیت از سوی حکام کشوری در آن زمان در دست نیست.

حال با تغییرات جغرافیایی ایجاد‏ شده در منطقه جاجرود مردم امیدوارند برخی مشکلات آنها در این منطقه نظیر بلاتکلیفی مراکز صنعتی، گازرسانی به لکه‏های جا مانده از این طرح، آب‏رسانی، آسفالت سطح معابر و ... رفع شود.

انتهای پیام/2568/غ30/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول